Nieuws Actueel

Topper in veiligheid

Veel streekgenoten slagen in het buitenland. Hoe doen ze dat?

BERT VAN DEN HOOGEN 31 mei 2016

Eyecatcher

Even het dak op om de airco-unit aan de dakrand te onderhouden. Of 6 meter een ladder op klauteren om de bovenste zonwering te repareren. Menigeen zal tijdens het uitvoeren van dit soort klussen maar al te blij zijn vast te zitten aan een vallijn. Als die lijn vastzit aan een geel paaltje, heeft het bedrijf Eyecatcher van Marco Schuurman voor je veiligheid gezorgd.

Ze zien er eenvoudig uit, de knalgele stompe paaltjes met een robuust metalen oog, maar in de showroom van Eyecatcher in Nieuwkoop staan al minstens tien varianten. Marco heeft het over dakborgpunten als hij uitlegt waarom het product er eenvoudig uitziet en er toch zoveel verschillende soorten zijn. ,,Eenvoud is ons uitgangspunt. Als je op hoogte werkt, moet meteen duidelijk zijn waar je je vallijn aan kunt borgen. Je moet in één handbeweging vastzitten. Toch zijn al onze producten maatwerk, want op hoogte is elke situatie net even anders. En niet elke dakconstructie is hetzelfde, zeker niet in andere landen.''

In de buurt

De dakborgpunten met de merknaam Twistfix vormen een onderdeel van een productlijn met onder meer vallijnen en laddersystemen. Marco heeft de producten sinds de oprichting van Eyecatcher ontwikkeld.

Voor de internationale markt stippelde hij een strategie uit waarbij het buitenland het eerste jaar nog niet in beeld was. ,,De internationale markt betreden is lastig. Als je product niet perfect is, zet je jezelf nog meer op achterstand. Ik heb mij daarom de eerste twee jaar gericht op de Nederlandse markt. Bij een product in ontwikkeling krijg je mogelijk te maken met problemen. Die zijn makkelijker op te lossen als je in de buurt zit.''

Marco dacht bovendien een voorsprong te hebben, omdat de Nederlandse markt voor deze veiligheidssystemen al in 1998 opkwam. ,,Maar dat betekende niet dat we eenvoudig ons product in een ander land konden verkopen. In Engeland, ons eerste exportland, bleken de dakconstructies totaal anders te zijn. Ons programma paste daar niet in. We konden feitelijk opnieuw beginnen met productontwikkeling. Dat is voor ieder land zo.''

Eisen aangescherpt

Eyecatcher is alert op de momenten dat in een land de eisen en controles voor veilig werken worden aangescherpt. ,,Dan gaan bedrijven meteen maatregelen nemen. We krijgen die informatie op internationale beurzen. Zo kregen we vorig jaar te horen dat Zweden meer gaat controleren op veilig werken op hoogte. We zijn in contact gekomen met een bedrijf dat in Zweden het systeem van ons koopt en vervolgens met lokale installateurs aanbrengt.''

Tekst loopt door onder de foto.

Tips van de exporteur

Zweden hebben zo hun eigen opvattingen over kwaliteit, vertrouwen en contractvorming.

Wie: Marco Schuurman (42)

Wat: valbeveiligingssystemen

Van: Eyecatcher

Over: Europa

Tekst gaat door onder de foto.

1 Geduld

Zweden denken lang na voordat ze een keuze maken, maar is de knoop eenmaal doorgehakt, dan kun je erop vertrouwen dat het goed zit.

2 In de keuken

Een kijkje in de keuken schept vertrouwen. Eyecatcher liet klanten uit Zweden overkomen om het productieproces en de testen te laten zien.

3 Lokale kennis

Maak gebruik van je dealers in het exportland. Zij kunnen bruikbare informatie leveren voor productontwikkeling.

4 Geen haast

Werk eerst een jaar samen voordat je een contract ondertekent.

5 Direct

Zweden zijn heel direct. Nog sneller dan Nederlanders komen ze tot zaken. Pas daarna is er tijd voor koetjes en kalfjes.