Aangeboden door T-Mobile Ondernemen

Nieuws Actueel

Deze 3 trends zijn een game changer voor ondernemers

Slimme technologie maakt de wereld steeds meer verbonden. Dat biedt kansen, maar werpt ook vragen op als: hoe ga je om met de bereikbaarheid van je medewerkers? Hoe blijf je alles de baas? Een interview met T-Mobile Ondernemen directeur Léon Toet over drie trends, de uitdagingen én kansen voor ondernemers. “5G biedt baanbrekende mogelijkheden, waarbij hogere internetsnelheid nog de minst interessante is.”

Bram de Vrind 8 oktober 2019

T mobile leon toet technologische ontwikkelingen ondernemen ondernemers

T-Mobile helpt ondernemers uitdagingen de baas te zijn. Met producten en diensten die ervoor zorgen dat je medewerkers met elkaar, klanten en leveranciers in verbinding staan. Maar ook door te inspireren en informeren. In deze serie artikelen worden trends én kansen in de zakelijke markt verkend, die je helpen om onbeperkt te ondernemen. Meer inspirerende voorbeelden vind je in het whitepaper dat je hier kunt downloaden.

Het bieden van een goede klantreis is voor bedrijven belangrijker dan ooit, aldus directeur T-Mobile Ondernemen Léon Toet. Slimme communicatietechnologie kan helpen om de klantbeleving te verbeteren. Maar de toegenomen bereikbaarheid die daarmee gepaard gaat, zet ook een druk op de werk-privé balans van je medewerkers. Hoe ga je daarmee om? Toet gaat in op drie belangrijke trends en kansen.

1. Customer experience

Het leveren van een goed product is de basis geworden. Het verschil maak je met het gevoel dat een klant aan de klantreis overhoudt. “Coolblue is hiervan met zijn slogan 'alles voor een glimlach' het schoolvoorbeeld, maar ook IKEA maakt het verschil. Ze weten dat het afrekenen bij de kassa een onprettig moment in de klantreis is, ‘een corvee-moment’, maar ze zorgen er met de goedkope hotdog bij de uitgang voor dat klanten toch vrolijk de deur uitlopen.”

Ook T-Mobile heeft 'hotdog-momenten' geïntroduceerd. Bijvoorbeeld voor bedrijven die met meerdere medewerkers die overstappen naar T-Mobile. “Het wisselen van telecomprovider is voor veel werknemers zo’n corvee-moment. Ze zitten niet te wachten op het vervangen van een simkaart, overzetten van contacten en opnieuw instellen van de voicemail. Wij hebben het aansluiten van nieuwe klanten daarom ingericht als een roadshow. Tijdens dat evenement bij je bedrijf, helpen we de medewerkers hun nieuwe nummer in te stellen, zetten we hun contacten over en geven ze vaak nog een nieuw toestel ook. Zo wordt een corvee-moment een leuk moment voor de medewerkers.

Weten hoe succesvolle ondernemers met customer experience, mobile first en business happiness omgaan? Klik hier om de whitepaper te downloaden met inspirerende voorbeelden.

2. 5G & mobile first

Werknemers willen niet meer gebonden zijn aan een plek. Vroeger was het kantoor de werkplek en thuis, privé. Inmiddels is de scheidslijn vervaagd.

De mobiele telefoon neemt een steeds belangrijkere plek in. Als communicatiemiddel voor medewerkers, maar ook voor de klant, die steeds meer producten en diensten afneemt via de mobiele telefoon. “Van het boeken van een hotelkamer, tot het bestellen van een taxi via Uber of afrekenen van drankjes op een festival. Bedrijven gaan mobile first: ze ontwerpen websites en applicaties in eerste instantie voor mobiel.”

Betere netwerken en nieuwe mobiele diensten ondersteunen dat, aldus Toet. “T-Mobile wint jaar op jaar prijzen voor het beste netwerk. En met ons Unlimited abonnement kunnen ondernemers en medewerkers hun mobiel grenzeloos gebruiken. Dat maakt mensen nog flexibeler.”

De introductie van 5G gaat een aardverschuiving teweeg brengen, voorspelt de directeur. 5G is het nieuwe generatie mobiele netwerk, dat volgend jaar live gaat in Nederland. “5G gaat helpen om de wereld nog meer connected te maken.”

Drie redenen waarom 5G de wereld meer verbonden maakt:

  • Razendsnel internet (tot 20 gb per seconde). “Dat is grappig genoeg nog de minst interessante. Het sneller laden van apps en pagina's en een hogere uploadsnelheid van je Facebookfoto's is handig, maar geen baanbrekend nieuwe toepassing.”
  • Wel baanbrekend: low latency. De reactiesnelheid van het netwerk wordt zo hoog dat er bijna geen vertraging in je dataverbinding is. “Dat maakt het mogelijk om zelfrijdende auto's te besturen via het mobiele netwerk, dus los van de boordcomputer. Waar een zelfrijdende auto door trage reactiesnelheid van een 4G netwerk bijvoorbeeld te laat zou kunnen remmen, reageert hij bij 5G direct. 5G maakt ook opereren op afstand mogelijk, waarbij de arts via het mobiele netwerk een operatierobot bestuurt.”
  • Het aantal apparaten dat kan worden aangesloten op het mobiele netwerk groeit explosief. “Tot wel een miljoen apparaten per vierkante kilometer. Dat geeft het Internet Of Things - apparaten die direct op het internet zijn aangesloten - vrij baan.”

Het inzetten van het Internet Of Things (IOT) op grote schaal via 5G netwerken, betekent een 'aardverschuiving', aldus Toet. “We krijgen slimme steden, waar verkeersstromen worden gereguleerd aan de hand van sensoren die meten waar het druk is. Vuilnisbakken geven automatisch een seintje dat ze moeten worden geleegd en ga zo maar door.”

Dat biedt gouden kansen voor ondernemers. “De IOT-bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond en ook grote bedrijven maken er gebruik van. Eneco werkt bijvoorbeeld in woningen met smart boilers. Die warmen het water op als er een overschot aan groene energie is op het elektriciteitsnet. Dat is goedkoper voor de bewoners en zorgt ervoor dat er geen groene energie verloren gaat of moet worden opgeslagen.”

T-Mobile nodigt ondernemers uit bij het 5G Field Lab dat het telecombedrijf heeft ingericht in Den Haag. “We brengen daar ideeën samen en faciliteren samenwerking. Zo willen we IOT-ondernemers helpen om de volgende stap te maken.”

Weten hoe succesvolle ondernemers met customer experience, mobile first en business happiness omgaan? Klik hier om de whitepaper te downloaden met inspirerende voorbeelden.

3. Business happiness

Een wereld die steeds meer verbonden is, zorgt ook voor uitdagingen. Hoe houd je een goede werk-privé balans? Hoe voorkom je dat medewerkers het gevoel hebben dat ze 'altijd aan' moeten staan en ook 's avonds en in de weekenden hun werkmail en -appjes beantwoorden? Business happiness wordt een steeds belangrijker thema, aldus Toet.

Denk na over bereikbaarheid en ga erover met elkaar in gesprek, adviseert hij. “We hebben hiervoor geen panklare oplossingen. Bereikbaarheid wordt bij medewerkers van elk bedrijf anders ervaren.”

Welke tips T-Mobile kan meegeven? “Geef als ondernemer het goede voorbeeld. Als ik mailtjes stuur om 1 uur 's nachts, dan krijgen medewerkers het idee dat ze dat ook moeten doen. Ik mail dus vrijwel uitsluitend onder werktijd.”

Maak ook een onderscheid tussen zakelijke- en privénummers, adviseert de telecomdirecteur. “Gebruik een vast nummer dat op mobiel ook bereikbaar is. Er zijn systemen waarmee je het nummer eenvoudig kunt doorschakelen als een medewerker in vergadering zit of een vrije dag heeft. Laat dat niet over de as van de medewerker lopen.”

Het inzetten op business happiness en mobile first biedt kansen voor het bereiken van dat ene, hogere doel: tevredener klanten. “Blijere, efficiëntere en betrokkener medewerkers zullen je klanten beter van dienst zijn, terwijl het verbeteren van je mobiele services kan bijdragen aan een optimale klantbeleving. De klant maakt immers dag in dag uit gebruik van mobiel.” Het is juist op het gebied van klantervaring waar bedrijven de slag kunnen winnen, besluit Toet. “Customer experience is een motor voor groei.”

Weten hoe succesvolle ondernemers met customer experience, mobile first en business happiness omgaan? Klik hier voor inspirerende voorbeelden.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met T-Mobile. T-Mobile helpt ondernemers onbeperkt ondernemen. Kijk op T-mobile.nl/zakelijk voor de mogelijkheden.