Nieuws Actueel

Tulpen maken plaats voor kantoren

Nog nooit stonden er zo veel bloembollen op de Hollandse akkers. Maar juist in de traditionele Bollenstreek rond Lisse is 10 procent van de bollengrond verdwenen. ,,Er bloeit tegenwoordig meer buiten deze streek dan hier,'' zegt directeur Prisca Kleijn van de bollenbranche, meldt het AD.

Bart van Eldert 23 maart 2016

Tulpen lisse kantoren keukenhof

Die teelt verspreidt zich namelijk steeds meer over het land, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Noord-Holland heeft al enige tijd het grootste aandeel in de bollenteelt, maar provincies als Drenthe, Flevoland en Overijssel rukken op. De teeltoppervlakte van de bloeiende branche is de afgelopen 35 jaar zelfs met bijna 75 procent toegenomen.

Prisca Kleijn is directeur van branchevereniging Koninklijke Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur (KAVB). Zij ziet de Bollenstreek nog steeds als het epicentrum van de groeiende branche. ,,Hier zit de kern van de sector. Kennis, onderzoek en de export zijn geconcentreerd in de streek rond Hillegom en Lisse.'' De verschuiving van de teelt komt deels doordat tulpen en hyacinten in de oerstreek plaats moesten maken voor woonwijken en industrieterreinen. Ook innovatie hielp een handje. Kleijn: ,,Zo worden tulpen nu ook in netten geteeld. Dat maakt oogsten op zwaardere grond dan enkel zand mogelijk, zonder dat de bol wordt beschadigd.''

Kleijn is niet bang dat toeristen nu liever bollen gaan kijken in Drenthe. ,,De Keukenhof ligt enorm centraal op een steenworp afstand van Amsterdam. Of beter gezegd, van het Rijksmuseum. Directeur Wim Pijbes vertelde ons eens dat juist het museum een vervroeging van het seizoensbezoek zag, omdat mensen rekening houden met de opening van de Keukenhof.''

NBTC Holland Marketing is verantwoordelijk voor de branding en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. Zij promoten al enige tijd een groter gebied dan de Keukenhof. ,,We proberen meer regio's en ondernemers te laten profiteren. De tulp is een Hollands icoon. Chinezen, Japanners, Amerikanen en Duitsers zijn er dol op. Ze komen graag kijken hoe die groeit en bloeit,'' zegt woordvoerder Thérèse Ariaans.

ChinaDat icoon is op zowat de helft van alle velden te vinden en daarmee nog steeds de onbetwiste kampioen. Het grootste deel groeit door naar de bloemenwinkel. De lelie komt op de tweede plaats, weet Kleijn. De sector heeft een exportwaarde van 871 miljoen euro. Kleijn: ,,China is als groot land nummer drie en een sterke groeier, nu steeds meer Chinezen een beter inkomen hebben.'' Japan, Mexico en Vietnam zijn ook interessante exportlanden. Duitsers zijn de grootste klant, zij tikten voor 119 miljoen aan bollen af. Amerika volgde volgens de CBS-cijfers met dik 109 miljoen euro. Die klanten zorgen, inclusief seizoensarbeid, voor 17.000 banen in de sector.

Voor de Bollenstreek zelf is de consument de grootste verandering. Die heeft niet zoveel zin meer om in het natte najaar met de handen in de grond te zitten en ergens ver na de oliebollen het eerste krokusje of sneeuwklokje boven te zien komen. Kleijn: ,,De huidige consument wil snel resultaat. Daar spelen we op in door de bol in potten verkopen. Dan staat je narcis of krokus vanaf het vroege voorjaar al bijna klaar in het tuincentrum.''