Nederland moeiteloos en gezonder laten genieten van lekkere maaltijden: dat is de missie van Uitgekookt, aldus Johan. ,,Vanuit de basis koken we alles vers, dus zonder pakjes en zakjes. We bewegen mee met de seizoenen en maken zoveel mogelijk gebruik van ingrediënten die lokaal geteeld worden. Daar liggen immers onze roots. Persoonlijke aandacht voor de klant staat centraal, maar de telers en bezorgers zijn natuurlijk net zo belangrijk. Onze bezorgers maken ook echt het verschil. Ze worden vanuit Uitgekookt maximaal gefaciliteerd om goed bij hun vaste klanten te kunnen bezorgen. Ze bieden een hoog servicelevel en persoonlijke aandacht.’’
Wij zijn goed in plannen en vooruitkijken. Precies op het juiste moment voorsorteren op de stappen die we gaan maken
Johan van Marle
Een jaarlijkse groei van veertig procent, en dat al zeven jaar achter elkaar: dan kun je rustig spreken van een stabiele groei. Johan: ,,Die groei is hanteerbaar. Wij zijn goed in plannen en vooruitkijken. Precies op het juiste moment voorsorteren op de stappen die we gaan maken. We hebben nu al scherp voor ogen wat we in mei of juni georganiseerd moeten hebben om niet vast te lopen.’’
Uitgekookt is qua organisatiestructuur een uniek en complex bedrijf, vervolgt Johan. ,,In de eerste plaats zijn we een maakbedrijf: we produceren wekelijks 200.000 verse maaltijden in onze eigen productieruimte. Maar we zijn ook een e-commerce bedrijf, logistiek bedrijf en tech-bedrijf. Dat zijn vier schakels. Op het moment dat wij een groeispurt hebben, moeten alle schakels in hetzelfde tempo meegroeien.’’
Lees ook: Hoe de soep van oma in het schap van de supermarkt kwam: het succes van Oma’s Soep
Productiecapaciteit verviervoudigd
In 2024 is Uitgekookt qua oppervlakte verdubbeld en is de productiecapaciteit verviervoudigd. De stip op de horizon ligt nog verder. Binnen enkele jaren wil Johan minstens 750.000 gezonde en versgekookte maaltijden per week produceren en bezorgen.
We hebben altijd vacatures open staan. Niet omdat we paniek hebben, maar omdat we willen voorsorteren.
Johan van Marle
Om die groei aan te kunnen, is met alle teamleiders uitgebreid gesproken. Wat moet op de afdelingen gebeuren als hier vier keer zoveel volume doorheen moet? Kan jouw afdeling het aan? Hebben we voldoende mensen in de keuken? En qua logistiek: zijn alle hubs goed georganiseerd? We hebben er honderd, verspreid over het hele land. Zijn er genoeg bezorgers, of moet dat aantal ook omhoog? Al die schakels moeten met elkaar in balans zijn. Dat is een ingewikkeld spel, maar we hebben de spelregels met z’n allen onder de knie. Op dit moment werken hier zo’n vierhonderd mensen, maar we hebben altijd vacatures openstaan. Niet omdat we paniek hebben, maar omdat we willen voorsorteren op de stappen die we aan het maken zijn.’’
Op de vraag waar de overtuiging vandaan komt dat Uitgekookt nog lang niet uitgegroeid is, hoeft Johan niet lang na te denken. ,,We doen ons huiswerk goed en zijn continu bezig met marktonderzoek. En daaruit blijkt dat wij Nederlanders steeds meer gewend raken aan gemak. Deze markt is nog lang niet verzadigd. We leveren vooral aan een- en tweepersoonshuishoudens tussen de twintig en tachtig jaar.’’
Lees ook: TommyTomato verandert kinderen in groente-eters voor het leven: ‘We nemen school alles uit handen’
Johan van Marle begon met groentewinkel
Johan leidt op dit moment een snelgroeiend bedrijf met circa vierhonderd werknemers. Alles is gericht op opschalen. Maar ook Johan is klein begonnen. Zijn grootouders waren groentetelers, zijn ouders begonnen een groentewinkel in de binnenstad van Kampen. Op 23-jarige leeftijd nam Johan de winkel over. Op dat moment had hij vijf mensen in dienst. Johan bleek innovatief en wilde groeien. Daarom verkocht hij panklare – dus gewassen en gesneden – groente. Ook werden in de winkel al kant-en-klare maaltijden gekookt. Bovendien hield hij zich bezig met catering en evenementen.
Het idee was een moderne variant op Tafeltje Dekje. Zo is Uitgekookt begonnen
Johan van Marle
,,Die catering was leuk, maar omdat het zo seizoensgebonden is, zorgt het niet voor continuïteit. Daarbij komt: met een flexibele schil is het heel moeilijk om een stabiele organisatie te bouwen. Ik zag wel een enorm grote vraag naar verse kant-en-klare maaltijden. Uiteindelijk ben ik me daarop gaan focussen. Ik heb een uitgebreid plan gemaakt. In het begin werkte ik met welzijnsorganisaties. Het idee was een moderne variant op Tafeltje Dekje. Zo is Uitgekookt begonnen. De groentewinkel heb ik verkocht aan de bedrijfsleider.’’
Groeipijnen van Uitgekookt
Uitgekookt heeft groeipijnen gekend, geeft hij toe. ,,Van buiten lijkt alles mooi, maar we hebben uiteraard ups-and-downs gekend. Vooral het belang van IT en automatisering wordt vaak onderschat, zijn lange trajecten die veel tijd kosten. Hier hebben we als organisatie wel mooie stappen in gezet, zodat we ons sneller doorontwikkelen.’’
Op het gebied van productie en bezorging van versgekookte maaltijden is Uitgekookt op dit moment al marktleider in Nederland. Concurrentie? Die is er, zegt Johan. ,,Er zijn ook best veel partijen die in deze markt stappen, maar het is moeilijk om te komen op het niveau waarop wij nu zitten. Je kunt wel de lekkerste gehaktbal of pasta maken, maar wanneer je die te laat bezorgt, krijg je een slechte review.’’
Tv-chef Rudolph van Veen bedenkt gerechten
Op het menu van Uitgekookt staan gerechten uit alle windstreken. Johans favoriet? ,,In deze periode van het jaar vind ik een stoofpotje het lekkerst, doe maar de Boeuf Bourguignon. En een pasta bianco, van Rudolph. Een pasta met kalfsgehakt, venkel en witte wijn, Ik had het zelf niet kunnen bedenken, maar superlekker.’’ Met Rudolph bedoelt hij de bekende tv-chef Rudolph van Veen, die twee dagen per week naar IJsselmuiden komt om – samen met andere chefs - nieuwe gerechten te bedenken en te koken.
Wij gaan gespecialiseerde voedselboxen voor vijf dagen per week maken
Johan van Marle
Uitgekookt wil de komende periode flinke stappen maken met het personaliseren van maaltijden. Wanneer iemand een curry bestelt, kan hij of zij kiezen tussen bloemkoolrijst, basmatirijst en zilvervliesrijst. Maar ook tussen plantaardig, met kip of met vis. En mild of spicy. Johan: ,,Verder hebben we met TNO een systematiek ontwikkeld met maaltijden voor mensen die een topsportprestatie willen neerzetten, willen afvallen of juist willen aansterken. Wij gaan gespecialiseerde voedselboxen voor vijf dagen per week maken. Dat doen we op basis van voedselschema’s, inclusief tussendoortjes.’’
Overname Étumé: start actieve buy-and-buildstrategie
De overname van Étumé markeert de start van een actieve buy-and-buildstrategie, waarmee Uitgekookt – in samenwerking met overnameadviseur Marktlink - de marktpositie in Nederland wil verstevigen en uitbreiden. Marktlink is op dit moment met andere partijen in gesprek. ,,In ons klantenbestand staan 400.000 mensen. Sommigen bestellen drie maaltijden per week, anderen een keer in de twee of drie weken. We hebben landelijke dekking, maar het aantal klanten moet omhoog. Dat gebeurt door autonome groei, maar om het proces te versnellen, focussen we ook op overnames.’’
België en Duitsland lonken voor Uitgekookt
Het buitenland lonkt, maar Johan neemt geen overhaaste beslissingen. ,,België en Duitsland zijn landen waar we eventueel een positie willen veroveren, maar dat vraagt voorbereidingstijd. In Duitsland eten veel mensen tussen de middag warm. En in een deel van België mogen ze dan dezelfde taal spreken, de eetgewoontes zijn totaal anders dan hier. Copy-paste gaat niet werken. Dus ja, er zijn plannen om de grens over te gaan, maar ik wil goed voorbereid zijn. Dat typeert mij denk ik het meest als ondernemer: een hele goede voorbereiding. Wanneer ik gevoel heb dat het gaat slagen, dan ga ik er volle bak in.’’
Lees ook: Pieter Pot succesvol met nieuwe positionering: lage kosten, meer verkoop en verspillingsvrij