Verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot lijkt met de nieuwe positionering, waarmee hij halverwege 2024 begon, nu echt succes te boeken. ,,We zien een enorme toegevoegde waarde voor onze klanten in het voorkomen van voedselverspilling.” Onder de naam ‘Verpieter me niet’ verkoopt Jouri Schoemaker onder andere tassen met twaalf kilo aan afgekeurd fruit en groente, en dat slaat aan. ,,Afgelopen week verkochten we duizend van die tassen groente- en fruittassen. Gemiddeld hebben we ook duizend orders per week.”
Winst voor Pieter Pot
Hiermee zet de scale-up, die inzet op duurzaamheid, de succesvolle afsluiting van 2024 voort in 2025. Zo maakte afgelopen november de verpakkingsvrije supermarkt van Jouri voor het eerst winst en ook januari laat naar alle waarschijnlijkheid zwarte cijfers zien. ,,Het lijkt niet eenmalig bij november te blijven, maar door onze samenwerkingen zien we de omzet steady groeien naar 450.000 euro per maand”, vertelt een trotse Jouri.
Met wie die samenwerkingen allemaal zijn? Pieter Pot verkoopt overgebleven chocoladeletters van Tony’s Chocolonely, tovert imperfecte kazen van Burgerboerderij de Patrijs om in kaasfondue, verkoopt zoeteaardappelchips van de Polderjongens en verspakketten van Boerschappen.
Lees ook: Unicum: eerste winstgevende maand voor verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot
Naast meer samenwerkingen zet Jouri ook in op lage kosten én lagere prijzen. ,,We werken veel met restpartijen die anders afval zouden worden. Die producten kunnen we inkopen voor een lagere prijs en deze korting rekenen wij weer door naar de klanten.”
Lage kosten en meer verkoop
Een bijkomend groot voordeel van het aanbieden van verse producten, en een van de redenen voor de zwarte cijfers afgelopen maanden, is dat klanten vaker terugkeren voor een nieuwe bestelling. ,,Gemiddeld bestelden klanten eens in de zes tot acht weken bij ons. Door de verse producten zien we dat steeds meer mensen om de twee of vier weken een nieuwe bestelling plaatsen. Hoe meer producten wij toevoegen aan het assortiment, hoe meer het bestelritme toeneemt.”
Hoe meer producten wij toevoegen aan het assortiment, hoe meer het bestelritme toeneemt
Jouri Schoemaker
Ook kosten deze restpartijen niet onwijs veel en kan Jouri eerst testen of de producten aanslaan bij de klanten, voordat hij groots investeert. ,,Met die groente- en fruitpakketten zijn we eerst begonnen met honderd tassen. Langzaam hebben we dat opgebouwd naar duizend. Zonder groots te investeringen.”
Lees ook: Explosieve groei en miljoenenomzet: het succes van No Waste Army in strijd tegen verspilling
Sinds deze week kan Pieter Pot een nieuwe samenwerking toevoegen aan het rijtje. Jouri biedt samen met het duurzame algenmerk plnktn supplementen aan, die als aanvulling gelden op normale voeding. ,,Deze supplementen gaan precies een maand mee. Hiermee proberen we mensen ook weer na vier weken een nieuwe bestelling te laten plaatsen.”
Pieter Pot redt continu producten
Interessant die nieuwe positionering, maar zoekt Jouri hiermee niet juist zijn concurrenten op, zoals anti-voedselverspiller No Waste Army en Too Good To Go? ,,Wij richten ons op het continu redden van vers. Dat doet No Waste Army natuurlijk ook. Zij hebben slechts een kwartaalbox en wij proberen als supermarkt juist continu producten te redden.”
Dit jaar zal bij Pieter Pot in het teken staan van ‘steady groeien’ in omzet en de huidige klant vaker terug laten keren naar de website. ,,Op het moment hebben we een omzet van ongeveer 450.000 euro per maand. Als we de gemiddelde aankoop van zes tot acht weken kunnen verlagen naar elke vier weken, dan verhoogt je omzet al zo met anderhalf.”
Lees ook: Bíjna winstgevend: ineens lijkt toekomst Pieter Pot rooskleurig door deze stappen
Daarnaast denkt Jouri met relatief weinig inspanning langzaamaan de tienduizenden oude klanten van Pieter Pot terug te krijgen. ,,Momenteel zijn er al 12.000 klanten teruggekeerd en in ons mailbestand zitten nog tienduizenden extra oud-klanten die sinds de herstart nog niet opnieuw zijn gaan bestellen. Wanneer wij mailen over een voedselverspillingsactie met grote korting, zien we dat steeds meer oude klanten geactiveerd worden.”