Nieuws Actueel

Uitvaartbranche steeds populairder: 'Het is een vechtmarkt geworden'

Het aantal uitvaartbedrijven is in de afgelopen vijf jaar fors toegenomen. ,,Het is een vechtmarkt geworden. Papieren zijn niet nodig, maar zonder netwerk wordt het lastig.’’

Sander van der Werff 11 november 2019

Uitvaartbranche populairder vechtmarkt

Foto: Shutterstock

Wie begrafenissen of crematies wil regelen, heeft geen opleiding nodig. Uitvaartverzorger is een vrij beroep, een inschrijving in het handelsregister volstaat.

Cijfers van de Kamer van Koophandel wijzen uit dat steeds meer ondernemers brood zien in de dood. In de regio Rijnmond steeg het aantal uitvaartbedrijven tussen 2014 en dit jaar van 93 tot 124 (+33 procent). In de gemeente Rotterdam was de groei zelfs 43 procent: van 46 tot 66 bedrijven.

De volgende stap

AD schrijft dat veel nieuwkomers hebben een verleden in het bank- of verzekeringswezen. Als mensen uit die sectoren na een ontslaggolf in de kaartenbakken van het UWV belanden, is de uitvaartbranche vaak een volgende stap. Papieren zijn niet nodig en ervaring op gebied van persoonlijk advies hebben ze al.

Volgens Peter van Schaik, initiatiefnemer van online kennisbank uitvaart.nl en directeur van twee uitvaartbedrijven, denken nieuwkomers vaak dat er altijd voldoende werk is in de uitvaartbranche. ,,Want iedereen gaat een keer dood. Maar dat is te simpel gedacht. Het aantal uitvaartondernemingen stijgt veel sneller dan het sterftecijfer. Ik zie dan ook geregeld dat nieuwe bedrijfjes er na een tijdje weer mee stoppen omdat ze het toch niet van de grond krijgen. Het is een vechtmarkt geworden. Zonder netwerk wordt het lastig.’’

Lees ook: Nieuw onderzoek: burn-out steeds groter probleem

Scherpere tarieven

De consument profiteert van de concurrentiestrijd. Het openbreken van de markt leidde tot scherpere tarieven. Bij de ‘grote drie’, Yarden, Monuta en Dela, kost een uitvaart al snel tussen de 5.000 en 9.000 euro. ,,Maar ik doe hetzelfde voor 3.750 euro’’, zegt Van Schaik. ,,Want ik heb geen duur hoofdkantoor, geen tv-reclame en sponsor geen sportevenementen. Toch moeten kleine ondernemingen niet te veel afgeven op de grote. Ze profiteren wel van hun investeringen. De mooie crematoria zijn bijna allemaal van de grote maatschappijen. En die gebouwen moeten wel onderhouden en afgeschreven worden.’’

Rotterdammer Ger de Kramer (70), 52 jaar in het vak, is kritisch op de nieuwkomers. ,,Iedereen kan zich tegenwoordig uitvaartondernemer noemen. Dat is geen verbetering. Ik hoor verhalen over uitvaartleiders die niet eens weten of er een man of een vrouw in de kist ligt.’’

Lees ook: Met zelfgemaakte grafkisten zorgt deze ondernemer voor 'sociale uitvaarten'