Nieuws Actueel

Uitvinding Hook’d stopt gehannes met tassen

Als het aan de ontwerpers Wouter Koster (57) en Jochem Slob (33) ligt, is het gehannes met boodschappentassen op de fiets binnenkort verleden tijd, schrijft het AD.

Andreia da Silva | Foto: Desirée Schippers 22 augustus 2016

De twee mannen afkomstig uit Amsterdam en Schiedam, ontworpen Hook’d, een tassenhaak voor achterop de fiets. De tassenhaak wordt achterop de bagagedrager geklikt en daaraan kunnen boodschappentassen gehangen worden. De tassen komen met deze haak aan beide kanten van de bagagedragerte hangen. De fiets krijgt hierdoor meer stabiliteit. Met een klik haal je als volgt de Hook’d er weer af als je thuis bent. Het idee en de naam voor het ontwerp waren in enkele seconden geboren. "Ik denk dat ik in zeven seconden wist wat ik wilde en hoe het eruit moest komen te zien", vertelt Koster. "De naam is misschien een beetje een inkoppertje, maar het voelt goed."

Uitvinders

Het idee was er, het eerste prototype ook, gemaakt van ijzer aan de keukentafel van Koster. Nu zijn de uitvinders, vier prototypes en vijf jaar verder. Koster en Slob ontmoetten elkaar tijdens de productie en planning van Kosters zijn vorige uitvinding: Drip!. Het was voor Koster dan ook een logische stap om Slob te vragen voor dit project. Slob is afgestudeerd industrieel vormgever met meer dan 8 jaar ervaring. Zo werkte hij eerder voor Silk’n en een keukenlijn van Herman den Blijker. Koster zelf behaalde diploma’s in grafische en monumentale vormgeving. Beiden werken nu voor Hook’d.

Uitkering

Koster leeft van een uitkering en klust wat bij als fotograaf, terwijl Slob via een uitzendbureau elke week ander werk heeft. "Al het geld en energie gaat nu in Hook’d. We doen het niet via de makkelijkste weg, maar hierdoor kunnen wij het aan onszelf verantwoorden." Ze begonnen onlangs een crowdfunding campagne om geld op te halen. "We hadden mee kunnen doen met Het beste idee van Nederland, maarje levert meteen je idee en octrooi in als je het contract tekent. Je product krijgt grote bekendheid en wordt veel afgenomen, maar de winst voor jou is vijf procent daarvan", zegt Koster geïrriteerd.

Slob valt hem bij; "We hebben nog een investeerder achter de hand als het echt nodig is. Maar liever doe je dit zelf. Vandaar dat wij voor crowdfunding kiezen." Geïnteresseerden moeten nog even geduld hebben. Als alles volgens de verwachtingen van Slob en Koster loopt, is de gietvorm over drie maanden klaar.