Nieuws Actueel

Utomik: dit succesvolle Nederlands platform is het Netflix voor games

Nu Google en Microsoft met een eigen gamingplatform komen, lijkt de industrie het imago van mensenschuwe ‘geeks’ van zich af te schudden. Ook Doki Tops ziet een verschuiving. ‘Een abonnementsmodel in de gamingindustrie was volgens analisten kansloos’, zegt de oprichter van Utomik. ‘Nu is het the next big thing: iedereen speelt games.’

Guy Hoeks/Foto's: Jeroen Appels (Studio van Assendelft) 17 augustus 2019

Utomik Doki Tops gaming platform

Doki Tops glimlacht als het over Gamehouse gaat. ‘Nederlands trots in de gamingindustrie’, zegt hij zonder blikken of blozen. De van oorsprong Nederlandse ontwikkelaar en uitgeverij van videogames, in 2004 overgenomen door het beursgenoteerde RealNetworks voor 35,6 miljoen dollar, ligt op een steenworp afstand van zijn eigen bedrijf Utomik.

Eindhoven was daarom een gunstige plek om een onderneming in deze industrie uit de grond te stampen, geeft de praatgrage Brabander toe. Hij startte vijf jaar geleden in de lampenstad Utomik: een ‘Netflix voor games’ waarmee fanatieke spelers van online spelletjes ‘on demand’ kunnen spelen.

Grafische opties

,,Het is géén streamingdienst’', benadrukt Tops. Voor 6,99 euro per maand kan de gebruiker een kleine 1000 games spelen, van ontwikkelaars als Disney, Epic Games, THQ Nordicen Warner Bros. Games. ‘Je hoeft de game dus niet in de winkel te kopen en niet op ouderwetse wijze te installeren’, zegt hij. ,,Zo bespaar je geld en tijd.''

Tops pakt intussen een controller erbij en klikt op het populaire videospel Darksiders 2 Deathinitive Edition. ,,Deze game downloadt ons platform met slechts 555 mb. Normaal gesproken is dat in plaats van 13 gb.'' Ook op een oude pc? ,,Misschien moet je dan de grafische opties iets lager zetten, maar op pc’s van twee jaar doet hij het prima.''

Lees ook: Dit Rotterdamse bedrijf brengt spellen aan de man voor game-ontwikkelaars

Aantal abonnees Utomik

Het verdienmodel van Utomik is duidelijk. De ontwikkelaar krijgt 70 procent van het abonneegeld, het bedrijf houdt zelf de overige 30 procent. ,,Bij Spotify gaat een deel van jouw geld naar Katy Perry, ook al heb je niet naar haar geluisterd. Wij kijken juist naar de gebruiker die zijn de games speelt en daarvoor betaalt.''

Hoeveel abonnees Utomik heeft wil Tops niet zeggen. ,,Dan weet je gelijk welke omzet we draaien’', zegt hij met een knipoog.

Ontwikkelfase

Het geduld van de gameliefhebber werd lang op de proef gesteld door Tops. Voor Utomik duurde het maar liefst vier jaar om uit de ontwikkelfase te komen. ,,We wilden wachten tot we genoeg content op ons platform hadden’', zegt Tops, doelend op het aantal games waar de gebruiker uit kan kiezen.

Waarom had dat zo veel tijd nodig? ,,Mijn paspoort ziet zwart van de stempels. Zeker bij grote namen als Warner of Disney moet je eerst het vertrouwen winnen. Dat doe je door veel in het vliegtuig te stappen en veel kopjes koffie te drinken.''

Duurzame relatie met game-ontwikkelaars

De pijn en moeite die Tops heeft gekost met duurzame relatie met de grote game-ontwikkelaars op te bouwen, heeft zijn vruchten afgeworpen. ,,Het heeft soms twee jaar geduurd om een deal te tekenen. Maar ze raakten uiteindelijk overtuigd van het abonnementsmodel.''

Overnamegerucht

Google en Microsoft hebben inmiddels een gamingdienst geïntroduceerd. ,,Dat wist ik al heel lang'', zegt Tops. Dan valt er een stilte. Een overname? Game House ging ook in zee met een grote buitenlandse partij. ,,Het zou zomaar kunnen dat een van die partijen bij ons heeft aangeklopt voor een overname'', zegt Tops geheimzinnig. Dit vindt de ondernemer zelf niet meer dan logisch. ,,Een abonnementsmodel in de gamingindustrie was volgens analisten lang kansloos. Maar nu is het the next big thing.''

Terug naar dat overnamegerucht: waarom ging die niet door? Het heeft met ‘belangrijke voorwaarden’ als geld, positie én timing te maken, meent Tops. ,,Sommige mensen zullen zeggen dat ik knettergek ben dat ik het niet heb gedaan.'' Spijt heeft hij niet. ,,Het was zo vroeg, we waren er nog niet mee bezig. De tijd zal het uitwijzen. Maar ik ben niet iemand die nog lang achterom kijkt.''

Nieuwe strategie

Het onvermijdelijke is gebeurd: inmiddels hebben andere bedrijven het verdienmodel van Utomik gekopieerd . Zij oogsten ook nog eens succes. Dit jaar stak Tops met de rest van het team daarom de koppen bij elkaar. Een nieuwe strategie was de uitkomst: gloednieuwe games moeten de boventoon gaan voeren.

Maar: concurrenten kunnen toch ook nieuwe games op hun platform neerzetten? ,,Klopt'', zegt Tops. ,,Wij willen ons onderscheiden met games uit Azië en titels van onafhankelijke ontwikkelaars.'' Hij noemt de zogeheten anime games als voorbeeld: games met de stijl van anime. ,,Super groot in Japan, maar ook hier wordt dat genre steeds populairder.''

Bij Spotify gaat een deel van jouw geld naar Katy Perry, ook al heb je niet naar haar geluisterd

Doki Tops, Utomik