Nieuws Actueel

Utrechtse ondernemer overtuigt met olijfolie

Ridder Drost had nooit de droom een olijfoliemerk op te zetten. Tot hij als backpacker op een Toscaanse olijfboomgaard kwam en werd gegrepen door het enthousiasme van de boeren, hun kennis van de natuur en de smaak van de olie.

Patty Sjerps I Foto: Jeroen Jumelet 19 september 2016

Olijfolie Ridder Drost Utrecht

Ridder zag mogelijkheden het natuurproduct toegankelijk te maken voor de moderne markt. Op zijn achttiende introduceerde hij het merk Liquido d'Oro, oftewel het vloeibare goud.

Nieuwe generatie

In Nederlandse keukens staan doorgaans twee flessen olijfolie: een om te bakken en een voor in de salade. Eigenlijk verdient elk gerecht zijn eigen olijfolie. “Elke regio maakt zijn eigen blend. In de olijfoliën uit de regio's bij de kust proef je bijvoorbeeld de zilte nuances. Die oliën passen perfect bij gerechten met vis." Hij bemoeit zich niet met hoe een boer in Italië zijn bomen verbouwt, maar wel met de stap erna. “Met de boeren denk ik na over hoe we de pure smaak zo goed mogelijk kunnen vangen."

Nieuwe techniek

Daarvoor gebruiken ze nieuwe technieken. Zo centrifugeren ze olijven in plaats van ze ouderwets te persen, waardoor een zuiverder olie ontstaat. Ook verbeteren ze de verpakkingen, bijvoorbeeld door uv-werend glas te gebruiken, waardoor de smaak en voedingstoffen beter bewaard blijven.

Brutaal opbellen

“Ik had al vrij snel door dat ik ambassadeurs nodig had. Ik begon bij Joop Braakhekke. Eindeloos heb ik gebeld en ben ik langsgegaan en heb ik gewacht. Talloze malen ben ik afgehouden door zijn assistente. Toen ik weer eens in zijn restaurant aan het wachten was, sprak ik haar aan. Ze belde ter plekke zijn 06-nummer. Ik onthoud makkelijk nummers. In de auto terug naar huis, belde ik hem heel brutaal op. Ik mocht dezelfde avond nog bij hem langskomen. Vervolgens zat ik weer aan een tafeltje te wachten. Om 21.30 uur had hij eindelijk tijd om te proeven. Hij was direct om."

Snelheid

Met vallen en opstaan betrad Ridder de Nederlandse markt. Ook de retail wist hem te vinden. Marqt werd eerst klant, gevolgd door de Bijenkorf. Daarna ging het snel. Het buitenland lonkte en ook die markt pakte Ridder op zijn eigen manier op. ”De boeren zijn met de gaard bezig, niet met de markt. Wij merken dat klanten om snelheid vragen. Daarvoor moet je continu anticiperen. Dat is best een uitdaging als het gaat om een natuurproduct, dat ook nog eens komt uit een land waar ze helemaal niet met die snelheid bezig zijn. Zij zijn bezig met de smaak, de kwaliteit, en of het gaat regenen of niet." Meer informatie: www.liquidodoro.com