Nieuws Actueel

De Maathoeve: van varkensbedrijf naar recreatieboerderij

Boerderijwinkels moeten vernieuwen om klanten te blijven trekken en de supermarkten de loef af te steken. Bij Landwinkel De Maathoeve in Heeten borrelt het van de ideeën. "Zomaar een winkeltje aan je boerderij gaat niet werken", vertelt ondernemersduo Peter en Agnes de Graaf aan De Stentor.

Marko Faas | Foto: Gerard Vrakking 5 april 2018

Landwinkel Maathoeve

Het is druk bij Landwinkel De Maathoeve in Heeten. Wandelaars puffen uit in de groepsruimte waar ze worden bijgepraat over Sallandse initiatieven, voordat ze hun route door de weilanden en bossen voortzetten. De Maathoeve bestaat vijf jaar en heropende met een vernieuwd concept.

Meer dan een winkel

In de naastgelegen, nieuw ingerichte winkel met boerenproducten en cadeauartikelen ruikt het naar versgebakken pizza. Op een veldje even verderop wordt gevoetbald door een groep die het hotel heeft afgehuurd. Zo zien Peter en Agnes de Graaf het graag. Hun hoeve is meer dan alleen een winkel. "Dat moet ook", zegt Peter. "Je moet iets bijzonders bieden. Zomaar een winkeltje aan je boerderij gaat niet werken."

Hij ziet dat boerderijwinkels in de regio zich steeds meer specialiseren. "We hebben in Salland winkels die helemaal gaan voor biologisch of alleen zelfgemaakte producten bieden. Wij zijn meer een recreatiebedrijf geworden, met kookstudio", zegt Peter. "Het moet passen bij jezelf."

Kleinschalig

De hoeve was tot enkele jaren geleden een varkensbedrijf. Zowel Peter als Agnes werkten er naast. Vijf jaar geleden verbouwden ze hun varkenshouderij om naar een recreatiehoeve. "We wilden het boerenleven laten zien." Dat is ook hun kracht, zegt het echtpaar, dat alweer over verdere uitbreidingen nadenkt. "Maar de boerderijbeleving moet blijven", zegt Agnes. Peter: "Het gaat om rust, gezond leven en het boerengevoel. We houden het kleinschalig."

De Heetenaren zien vooral groei in samenwerking. Hun winkel wordt voor de helft bevoorraad door boerderijen uit de buurt. De andere helft komt van de Landwinkel, een coöperatie met tientallen boerderijen en boerenwinkels. Dan gaat het onder meer om producten zoals cacao of olijven. Toch is het doel om zoveel mogelijk uit de streek aan te bieden.

Nieuwe samenwerkingen

"We zoeken steeds naar nieuwe samenwerkingen", zegt Peter. "Als ik op een boerenmarkt sta, kijk ik of er nieuwe aanbieders van streekproducten zijn." Ook brengt hij zijn gasten naar boerderijen in de buurt, zodat die kunnen zien hoe de boerensector in elkaar steekt, en werkt hij onder meer samen met een yogastudio.

Rauwe melk tappen

Wij zijn vreselijk blij met het enorm diverse aanbod van boerderijwinkels in de regio’’, zegt gebiedsadviseur Thea Huisman van Salland Marketing. "Je moet maar de passie hebben om dat tedoen, naast je boerderij. Het is heel veel werk."

Eigen product

Dat beaamt Evert van Vilsteren. Hij runt met zijn familie al decennialang een fruitkwekerij met winkel en speeltuin in Wijhe. "Als je een baan zoekt van negen tot vijf, is zo’n winkel niet voor jou." En passie alleen is niet voldoende, aldus de Wijhenaar. "Je moet allereerst een sterk eigen product hebben. De ligging is belangrijk en je moet een breed assortiment bieden", zegt de enthousiaste teler. "Supermarkten zijn niet blind: die proberen dat boerengevoel na te bootsen. Maar dichterbij de boer dan op de boerderij bestaat niet."

Kracht is kennis

Die boer moet dan wel zelf in de winkel staan, zegt Yvonne Tuten van Landwinkel de Knapenvelder in Raalte. "Je kracht is je kennis, de informatie die je kunt geven", zegt Tuten, die ook een melkveehouderij heeft. Om de supermarkten voor te blijven, moet ook zij innoveren. "Zo kunnen mensen bij ons sinds kort verse rauwe melk in hun eigen fles tappen."

Je moet iets bijzonders bieden. Zomaar een winkeltje aan je boerderij gaat niet werken

Peter de Graaf, Landwinkel De Maathoeve