Nieuws Vastgoed

Huispedia maakt einde aan ‘cowboycultuur’ op huizenmarkt

Huispedia lanceert een onafhankelijk centraal biedingssysteem dat online bieden op koopwoningen mogelijk maakt, open of gesloten. Zowel makelaars als consumenten kunnen een woning gratis op de veiling brengen. Dat is uniek in Nederland. Wij spraken ceo Maxim Bours (29) over open bieden én onafhankelijk ondernemen.

Crissy Mulder 23 juni 2021

De jonge ondernemers Maxim Bours (rechts) en Ramon Noordeloos willen het bieden op woningen transparant maken. Foto's: Huispedia

Sinds deze week biedt Huispedia de optie aan om online ‘open’ te bieden. Daarmee worden de biedingen niet alleen openbaar, maar wordt het gunningsproces ook transparanter, zegt Bours. „Door het huidige gebrek aan transparantie is er kans dat het hoogste en één-na-hoogste bod tienduizenden euro’s verschillen. Ook is er kans dat je door een verschil van duizend euro tussen jouw bod en het hoogste bod de woning niet krijgt, terwijl je met die wetenschap best wel wat meer had willen bieden. Daarom komen wij nu met de optie om open te bieden.”

Lees ook: Deze jonge ondernemer bestrijdt de krappe woningmarkt met huizen uit de fabriek

Van cowboyverhalen naar open en transparant bieden

Bours en medeoprichter Ramon Noordeloos spraken eerder over dit transparant en open bieden met de ministeries van Binnenlandse Zaken en Financiën. Naar aanleiding van dit gesprek stuurde minister Kajsa Ollongren een brief naar de Tweede Kamer over meer transparantie in het koopproces.

Op dit moment is Huispedia de enige onafhankelijk woningadviseur in de markt. Op het platform kan de consument terecht voor gratis en onafhankelijk advies over bijvoorbeeld de waarde van een woning. Handig bij het bieden. Zeker in de huidige ‘cowboymarkt’, zegt Bours. „Doordat de huizenmarkt onder druk staat, doen er veel cowboyverhalen de ronde. Dan gaat het over ‘achterkamertjespolitiek’ en stiekem bieden na een sluiting. Daardoor ontstaat er behoefte aan open en transparant bieden. Als onafhankelijk partij spelen wij daarop in.”

“Doordat de huizenmarkt onder druk staat, doen er veel cowboyverhalen de rondte”

Maxim Bours, CEO van Huispedia

Kanttekening: Open bieden kan de prijs opdrijven en is losstaand dus niet per se de heilige graal voor het grote woningprobleem, zegt Bours. „Het is een nieuwe smaak in het onderhandelen rondom een woning. Wij faciliteren transparantie, de verkopende partij bepaalt.”

Bours kreeg het ondernemerschap vanuit huis mee

Dit ‘ondernemen’ is Bours niet vreemd. Hij kreeg het thuis met de paplepel ingegoten. „Mijn moeder heeft verschillende winkels in Den Haag. Zij inspireert mij.” Tijdens zijn management-traineeship bij KLM ontstond het idee voor zijn eigen onderneming. „In 2018 zocht ik naar mijn eerste koophuis. Ik had geen idee waar ik moest beginnen, dus deed ik wat iedereen deed. Plaatjes kijken op Funda.”

Al scrollend door overzichten van koophuizen popten er bij Bours steeds meer vragen op. „Is dit een goed huis? Een slecht huis? Wat is een goed huis überhaupt? En als ik een bod uit wil brengen, wat is dan reëel?’ Ik had werkelijk geen idee en besprak mijn ‘struggle’ met KLM-collega Ramon Noordeloos. Op dat moment verzamelde hij data over de huizenmarkt. Dat bracht ons op een idee: wat nu als we al die data op één plek samenbrengen? Overzichtelijk en toegankelijk voor de consument. Zoiets bestond nog niet.” Het werd de start van Huispedia.

Lees ook: Funda-topman weerstaat coronacrisis: 16 miljoen winst, 40 nieuwe medewerkers

Platzak, maar wél onafhankelijk

Een start zonder investeerders. Niet omdat de investeerders niet wilden, maar omdat Bours en Noordeloos er bewust voor kozen onafhankelijk te blijven. „In 2018 schreeuwde de woningmarkt om een onafhankelijke partij. Niet om weer een platform zoals Funda, waar NVM-Makelaars en andere belanghebbenden achter zitten, maar om een eerlijk platform voor de consument.”

Idealistisch, maar niet gemakkelijk, zegt Bours. „In de eerste maanden hadden we een omzet van achthonderd euro. Onze jobs bij KLM opzeggen was voorlopig nog geen optie. Bootstrapping wel. We hielden de kosten zo laag mogelijk en probeerden zo snel mogelijk tot een realistische omzet te komen. Dat betekende: avonden en weekenden aan de slag voor Huispedia én heel bewuste keuzes maken. Waar steken we onze tijd en energie in?”

“Met bootstrapping hielden we de kosten zo laag mogelijk en probeerden we zo snel mogelijk tot een realistische omzet te komen”

Maxim Bours, CEO van Huispedia

2,1 miljoen bezoekers op Huispedia

Die focus ging naar ‘groei’. „Alles op Huispedia is en blijft gratis voor de consument. Op die manier realiseren wij het snelste groei. En dat loont. Qua bezoekersaantallen verdubbelen we nog ieder jaar.” Inmiddels telt Huispedia 2,1 miljoen unieke bezoekers per maand en staan er 65.000 woningen te koop. Daarvan zijn er 15.000 woningen uniek op Huispedia.

Internationale dromen

De grote droom? De woningmarkt veranderen. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa, zegt Bours. „Dit jaar gaat onze focus nog uit naar Nederland. Naar ons nieuwe biedingssysteem, de lancering van een app en het bieden van nóg meer onafhankelijke informatie. Volgend jaar verleggen we die grens. Dan gaan we onder meer aan de slag in Engeland, Duitsland, Denemarken en Noorwegen.”

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Huispedia. Meer info: huispedia.nl