Nieuws Actueel

Verbod op gratis plastic tasjes werkt

Winkels in het centrum van Tilburg zien het gebruik van plastic tasjes fors dalen. Klanten nemen vaker hun eigen tas mee, meldt het Brabants Dagblad.

Niek Willems 28 maart 2016

Plastic Tas 4

Het verbod op het gratis plastic tasje lijkt zijn vruchten af te werpen in Tilburg. Winkeliers merken dat steeds meer klanten hun eigen tas meenemen, blijkt uit een rondvraag in de binnenstad. In veel winkels gaat meer dan vijftig procent minder plastic tasjes de deur uit.

Speelgoedwinkel Het Zingende Nijlpaard heeft al 800 stuks uitgespaard. "Voor het verbod nam vrijwel iedere klant een plastic tasje", zegt eigenaar Ron Meijboom. Hij spreekt van een daling van 80 procent. "Het is een prima maatregel. Er drijft een groot eiland van plastic rond in de zee."

Ook Adrie de Bruijn van kledingwinkel Sam-Sam geeft aan dat de vraag naar plastic tasjes in zijn kledingwinkel is gedaald, met maar liefst 90 procent. "Mensen gebruiken ze te pas en te onpas, bij de Albert Heijn zelfs voor één prei of twee wortels. Ik vraag altijd of klanten een plastic tasje willen, maar ze hebben vaak zelf al een nylontas bij zich. We hebben veel klanten die om het milieu geven."

Ook grote winkelketens als Kruidvat en HEMA geven meer dan de helft minder tasjes mee.

PrijsDe gemiddelde Nederlander gebruikt jaarlijks meer dan 230 plastic tassen. Verspilling, vindt de Europese Unie. Om het gebruik te demotiveren, moeten ondernemers sinds 1 januari geld vragen voor zo'n zakje. Hoeveel dan precies? Dat bepaalt de winkelier zelf.

In het Tilburgse centrum varieert de prijs: bij kledingzaak Gimbrère betalen klanten het haast symbolische bedrag van één cent, bij speelgoedwinkel Het Zingende Nijlpaard 20 cent. Een dun gratis plastic tasje meegeven mag overigens wel als er onverpakte voedingsmiddelen inzitten.

Het verbod kan ook bij klanten op begrip rekenen. Saskia Schuuring: "Ik heb er geen last van. Soms kies ik ervoor om het in mijn rugzak te stoppen, soms kies ik om ervoor te betalen. Goede zet." Ook Karin den Broeder is snel gewend aan de nieuwe regel. "Ik heb altijd een opvouwexemplaar bij me."

FoodbrancheOndernemer Peter van Eijck van snackbar De Smullerij snapt de maatregel, maar hij ziet liever dat de foodbranche wordt uitgesloten. "Als er friet of vis in een tas heeft gezeten, ga je daar geen kleding meer in stoppen. Papieren tassen mag je wel gratis meegeven, maar deze zijn zeven tot tien keer zo duur."

Een ander minpuntje? Als klanten ergens anders een product zonder tasje hebben gekocht, dan is het soms voor personeel moeilijk te zien of het product van de eigen winkel is of niet.

"Bij de Blokker verkopen ze een aantal dezelfde spullen en dat is wel lastig", zegt verkoper Riet Simons van Cook&Co. "Want dan ga ik twijfelen of het hier is gekocht. Dan moet je de klant maar geloven of het bonnetje bekijken."