,,De koe heeft een paar uurtjes op de dijk gestaan, daarvoor stond ze acht weken in mijn etalage’’, vertelt Annemarie Bonefaas van speelgoedwinkel Freubelrijk in het AD. ,,Omdat ik die weer eens wilde veranderen, was er voor haar geen plaats meer. Eenmaal buiten ontstond het idee om haar dan maar pontificaal op straat te zetten: je moest echt om haar heen. Vooral vervelend voor de fatbike-rijders.’’
Koe haalt de vaart van fatbike-rijders eruit
Maar de ondernemers op de Langendijk vinden het helemaal niet vervelend voor de fatbike-bezitters die zo hard mogelijk tussen het winkelend publiek door te rijden. Op de smalle dijk levert dat regelmatig bijna- aanrijdingen op. Maar ook in de rest van het winkelgebied moeten voetgangers opzij springen om ongelukken te voorkomen. ,,Die koe zorgde in elk geval dat de vaart eruit ging.’’
Lees ook: Fatbikes ondernemende broers Guido (24) en Pascal (22) ‘geen Chinese rommel’
Gorcumers vinden die ludieke verkeersremmer leuk, zo blijkt op sociale media. Zij onderschrijven de klachten van de ondernemers. ,,De koe is inmiddels weer thuis’’, zegt Bonefaas. ,,Bij een boer in Schelluinen waar ik dat dier zag liggen. Ik dacht eerst dat het een echte koe was die onwel was, maar ze bleek van kunststof.’’
,,De overlast van fatbikes is verschrikkelijk’’, beaamt Roel Bronkhorst, voorzitter van ondernemersvereniging Hartje Gorkum. ,,Maar ook automobilisten komen overdag gewoon dwars door de binnenstad gereden en dat is minstens zo erg. Sinds de beweegbare afsluitingen weer stuk zijn, hebben ze vrije doorgang.’’
Straten in de binnenstad van Gorinchem zijn vanaf 11.00 uur verboden terrein voor leveranciers en fietsers. De laatsten moeten afstappen en lopen, de leverancier moeten zorgen dat ze hun spullen voor 11.00 uur hebben geleverd. Maar van controle is volgens de ondernemers nauwelijks sprake.
Het is niet zo dat we niet klagen over de overlast door fatbikes, er wordt gewoon niets mee gedaan
Roel Bronkhorst voorzitter Hartje Gorkum
,,Het is niet zo dat we niet klagen, er wordt gewoon niets mee gedaan’’, zegt Bronkhorst. ,,Als ondernemers komen we elke twee maanden bij elkaar met de zogeheten straatvertegenwoordigers. Zij geven aan welke problemen er in hun straat spelen. De ondernemers in de Westwagenstraat worden er moedeloos van. Ook hun straat is vanaf 11.00 uur verboden terrein voor automobilisten, maar die rijden er gewoon doorheen als ze de stad uit willen. Het is de kortste route én de paal in die straat die inrijden moet voorkomen, is nooit meer gerepareerd.’’
Reparatie palen kostte 85.000 euro
Niet alleen de afsluiting in de Westwagenstraat is stuk, ook die op de kop van de Langendijk bij het Eind is kapot. In de zomer van 2022 zijn beide beweegbare palen voor een bedrag van 85.000 euro gerepareerd. Burgemeester en wethouders van Gorinchem wilden de stadsafsluitingen het liefst vervangen door een geheel nieuw systeem, maar omdat niet duidelijk was hoe dit er precies moet gaan uitzien, koos het stadsbestuur voor de reparatie. Amper een jaar later waren de palen weer stuk.
De vraag hoe het met de plannen voor het nieuwe systeem staat, kan een gemeentewoordvoerder niet beantwoorden. Over de overlast van de fatbike-bestuurders zegt ze het volgende: ,,Het is niet zo dat we die klachten niet serieus nemen. Integendeel, ondernemers en winkelend publiek moeten vooral blijven melden, zodat we zien op welke momenten de overlast piekt. Met die informatie wordt het gemakkelijker om overlastgevers op heterdaad te betrappen.’’
Lees ook: Strengere regels voor fatbikes? Hierom juichen fatbike-ondernemers Joeri en Thomas Visser dit toe
Er zijn volgens de gemeente dit jaar tot nu toe 87 bekeuringen uitgeschreven aan fietsers en automobilisten in het winkelgebied. In dit aantal zitten ook de bekeuringen voor foutparkeren. Nog eens dertig mensen zijn gewaarschuwd.