Nieuws Actueel
Vitamines voor Azië
Uit alle hoeken en gaten van de wereld brengt Aartsenfruit groenten en fruit naar de Benelux. Jack Aartsen vertegenwoordigt de vierde generatie in het familiebedrijf.

Vanaf zijn jonge jaren liep hij elke vrije dag en schoolvakantie in het bedrijf rond. Zin in een studie had hij niet. Bij het eeuwfeest in 2007 was hij al 25 jaar bij de zaak. Jacks overgrootvader begon in 1907 als lokale grossier in Breda. Sinds de derde generatie in de jaren ’70 de import vanuit landen als Frankrijk en Spanje opzette, maakt Aartsenfruit een constante groei door. Inmiddels wordt uit circa 35 landen geïmporteerd. De buitenwacht wijst Jack er weleens op dat hij trots mag zijn op de rijke geschiedenis van het bedrijf, maar hij is geen omkijker. "De dag van morgen is altijd belangrijker dan de afgelopen 100 jaar." Voorrecht Vijf jaar geleden opende Jack een kantoor in Hong Kong om de vermarkting van de Benelux te gaan kopiëren naar Azië. "Wij denken altijd dat Europa zo belangrijk is, maar alteratieve afzetmarkten als Rusland, Zuid-Amerika en Azië zijn in opkomst door hun groeiende economie. Daar wilde ik iets mee doen. Op het juiste moment kwam ik de juiste man tegen. Samen hebben we Aartsenfruit Asia opgestart. Op dit moment verkopen we onze producten al in dertien landen in de regio Zuidoost-Azië." Hij ziet het als een voorrecht dat hij door zijn werk zo veel reist. "Doordat groenten en fruit worden geteeld in de binnenlanden en niet op mooie toerische plekjes, krijg ik een goed beeld van allerlei landen en culturen. Als ik bijvoorbeeld naar Chili reis, heb ik in de hoofdstad Santiago niks te zoeken, want daar staat niet één fruitboom. Ik ga het productiegebied in en maak daar kennis met de werkelijke cultuur."Mooie verhalen In al die jaren dat Jack de wereld rondreist, heeft hij veel meegemaakt. Zijn ervaringen hebben verhalen opgeleverd die het goed doen op feestjes. "Op een van mijn eerste reizen ging ik uit eten met Chinezen. In het restaurant stonden aquaria met daarin vissen in alle kleuren van de regenboog. Ik dacht dat ze voor de show waren, maar mijn gastheer wees een vis aan die zo blauw was als een belastingenvelop. Even later kwam de ober met de klaargemaakte vis aan tafel. Ik kreeg echter een mooie kom voor mijn neus waar de kop en de staart in lagen. Ik dacht: wat krijgen we nou?! Het bleek een Chinees gebruik: de kop en staart symboliseren het begin van een goede samenwerking. Toen ben ik er toch maar aan gaan knabbelen."