Nieuws Actueel
Vliegveld Rotterdam wil vluchten fors uitbreiden
Rotterdam The Hague Airport wil zo snel mogelijk het aantal passagiersvluchten van en naar de luchthaven met de helft uitbreiden, bericht het AD.

De extra geluidsoverlast voor omwonenden weegt volgens de nieuwe luchthavendirecteur Ron Louwerse niet op tegen de economische voordelen: volgens onderzoek levert het duizend extra arbeidsplaatsen op.
Veel luchtvaartmaatschappijen staan te trappelen om vanaf Rotterdam te vliegen, stelt Louwerse. Hij is in gesprek met onder meer prijsvechter WizzAir, die op Oost-Europese bestemmingen in onder meer Polen en Hongarije vliegt.
De luchthavendirecteur, die vorige maand aantrad, verwacht dat binnenkort ook vanaf zijn vliegveld naar Zweden en Noorwegen kan worden gevlogen. Het aantal bestemmingen vanaf Rotterdam groeit daarmee van veertig naar vijftig. Het aantal reizigers zou dan stijgen van 1,7 miljoen naar 2,9 miljoen, het aantal passagiersvluchten per jaar van 25.000 naar 38.000. Dat komt neer op gemiddeld 104 vluchten per dag, tegen ruim 68 nu.
Geluidsoverlast
Bestuurders van omliggende gemeenten buigen zich binnenkort over de rapporten, waarin de milieugevolgen en de economische voordelen van de uitbreiding in kaart zijn gebracht. De extra vluchten leiden hoe dan ook tot meer geluidsoverlast, erkent Louwerse. De komende maanden moet blijken in hoeverre er draagvlak is bij de gemeenten en omwonenden voor de extra vluchten.
,,Daar moet je gesprekken over aangaan. De milieugevolgen en de economische voordelen moet je dan tegen elkaar afwegen,'' zegt Louwerse, die laat weten niet doof te zijn voor de argumenten van de tegenstanders. ,,Maar werkgelegenheid is ook belangrijk, zeker in deze tijden waar het ene bedrijf na het andere failliet gaat en mensen op straat komen te staan.''
En als hij het over werkgelegenheid heeft, doelt de directeur niet alleen op de arbeidsplaatsen op de luchthaven zelf. Want meer vluchten leveren ook meer werk op voor toeleveranciers. Daarnaast heb je de afgeleide werkgelegenheid; momenteel werken er zo'n 2500 mensen op de luchthaven. Bij de toeleveranciers werkt ongeveer hetzelfde aantal mensen. Daar kunnen nog duizenden arbeidsplekken bij komen, zegt Louwerse.
Prijsvechters
Het is vooral de lokale bevolking die daarvan profiteert, legt hij uit. ,,Daar streef ik echt naar. Als je het over lasten hebt, moet je ook de lusten in deze regio leggen.'' Hij stelt verder dat uitbreiding leidt tot betere economische banden met steden in andere delen van Europa.
Rotterdam The Hague Airport is nu ongeveer half zo groot als Eindhoven Airport. De Brabantse luchthaven is dankzij de populariteit van prijsvechters in 10 jaar tijd gegroeid van 700.000 passagiers per jaar naar bijna 4 miljoen.