ActueelE-commerce

Webwinkel Vakdagen: maak je digitale ambities waar

 
Tijdens deze 15e editie van de Webwinkel Vakdagen is er speciale aandacht voor het onderwerp ‘duurzaamheid’.
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Mede door corona nam ‘online shoppen’ een enorme vlucht. B2C, maar ook B2B ging massaal online. Voor menig ondernemer komt de 15e editie van de Webwinkel Vakdagen dan ook als geroepen, zegt marketingmanager Ralf Adang: „Het wordt een editie boordevol inspirerende sprekers, relevante thema's en exposanten over de hele breedte van digital commerce.”

Lees verder onder de advertentie

De Webwinkel Vakdagen vormen al vijftien jaar hét ontmoetingsplatform voor de gehele digital commerce-branche. Het is de grootste vakbeurs van de Benelux op het gebied van e-commerce, online marketing en omnichannelretail. „Nu, meer dan ooit, zijn wij er om organisaties te ondersteunen om hun digitale ambities waar te maken. Door kennis, kunde en contacten te bieden waar ondernemers direct van profiteren.”

Alle digital commerce oplossingen onder één dak

De Webwinkel Vakdagen kenmerken zich door het brede aanbod van thema's en de unieke combinatie van beursvloer en een hoogwaardig lezingenprogramma. Op 29 en 30 juni staan er in de Jaarbeurs Utrecht 250 e-commerceleveranciers en meer dan 200 sprekers klaar om ondernemers te inspireren en te adviseren.

Het enorme aanbod, gecombineerd met een flinke dosis gratis kennis, maakt dat er jaarlijks zo’n 13.000 bezoekers op dit evenement afkomen

„Deze exposanten reiken ondernemers de kennis, inspiratie en expertise aan om het resultaat uit digitale kanalen te maximaliseren. Dat begint met een stukje algemene oriëntatie: wat is er allemaal te krijgen? Of je nu op zoek bent naar een concrete (marketing)oplossing, een platform of bestelapplicatie, op de beurs vind je het allemaal. Dat gecombineerd met een enorme dosis kennis, die je hier gratis op kunt halen, maakt dat er jaarlijks zo’n 13.000 bezoekers op dit evenement afkomen.”

Lees verder onder de advertentie

250 exposanten en 200 sprekers

Wie er dan precies aanwezig zijn? Zo ongeveer iedereen uit de digital commerce-sector, zegt Adang. „Op deze twee dagen komt de hele digital commerce-sector bij elkaar. Uiteraard zijn de grote e-commerce-kanjers, zoals bol.com, Marktplaats en Amazon, aanwezig. Maar er is ook voldoende ruimte voor innovatieve startups en kleinere bedrijven. Eén voor één delen zij hun verhalen over herkenbare problematiek én oplossingen. Zo leer je van groot én klein. Jouw programma? Dat stel je, ter plekke, zelf samen. Dat houdt het laagdrempelig. Jij kiest, wij draaien.”

Het lezingenprogramma beslaat het gehele digital commerce-proces.

Luister naar de laatste trends

Het lezingenprogramma beslaat het gehele digital commerce-proces: van klanten trekken tot het verzenden en factureren van het product en alles wat daartussen zit. „Je leert van cases en luistert naar de laatste trends. Zo vertellen de groothandels, distributeurs en importeurs over hun investeringen in online bestelapplicaties, mede door corona. Delen de grotere jongens, waaronder bol.com, Amazon, Gorillas, fonQ, Easytoys, HEMA en Omoda hun kennis over het gebruik van marktplaces en platforms: het businessmodel van de toekomst. En vertellen startups over data en personalisatie: welke data mag je wel en niet verzamelen, in verband met de privacywetgeving? Hoe ga je slim met data om, ten behoeve van kennis over het klantgedrag? En hoe verzamel je die data, met welke media? Dat en meer leer je op de Webwinkel Vakdagen.''

Tijdens deze 15e editie is er speciale aandacht voor duurzaamheid: de laatste meters, verpakkingen op maat en bruikbare retourzendingen

Tijdens deze 15e editie is er speciale aandacht voor het onderwerp ‘duurzaamheid’. „De laatste meters van het e-commerce-traject, zijn een veelbesproken onderwerp. Hoe bezorg je jouw pakketjes zo efficiënt en duurzaam mogelijk? Hoe maak je een verpakking op maat, zodat je geen dozen vol lucht vervoert? Van welk materiaal is je verpakking? Hoe recycle of upcycle je? Hoe voorkom je retourzendingen? En daarmee samenhangend: hoe zorg je ervoor dat de bestaande retourzendingen nog steeds bruikbaar zijn?”

Persoonlijk contact via een slimme app

Tot slot: netwerken. Dat staat in deze editie, meer dan ooit ervoor, centraal. „Speciaal voor deze editie ontwikkelden wij een gratis app die je aanwezigheid op de WWV nog efficiënter maakt. Onder meer door de mogelijkheid om vooraf meetings in te plannen met standpersoneel of andere professionals, een persoonlijk lezingenprogramma samen te stellen en een handig overzicht te maken van voor jou interessante exposanten. Waarom? Omdat persoonlijk contact in deze tijd een zeldzaam, maar enorm waardevol, goed is.”