Nieuws Actueel
'Winkelen wordt weer een feestje'
De speciaalzaak heeft de toekomst. Beleving, persoonlijke aandacht en fun; daar kan geen internet tegenop. Niet alle winkeliers zijn pessimistisch over de toekomst van Goudse winkelgebied, zo blijkt uit de AD-enquête over de binnenstad.

In plaats van leegstand en een terugloop in het aantal bezoekers zien deze winkeliers juist volop mogelijkheden. "De grote bedrijven gaan uit de binnenstad weg. Daarvoor in de plaats komen kleine speciaalzaken met gemotiveerd personeel", voorziet Lidy Prosman van hoedenhuis 't Matelootje "Winkelen wordt hierdoor een feestje."
Speciaal"Winkeliers moeten zorgen dat ze speciaal blijven in hun producten", zegt Maria Schuite van La Deinte Lingerie. "Het winkelaanbod moet bieden wat internet niet biedt: beleving", zegt Peter van Driel van chocolade-atelier Puur. Lidia Pronk van Rituals merkt dat mensen toch graag in haar winkel rondneuzen. "Niet iedereen vindt online-shoppen fijn. De klant wil persoonlijk geholpen worden."
Tineke Hoekstra van TienSport weet dat uit ervaring. Ze had laatst een vrouw in de winkel die wel eens eerder was geweest, maar toch een artikel via internet had gekocht. Die kwam terug met een broek met een scheur erin, online gekocht. "Ze zei toen dat ze klaar was met het hele internetverhaal. Ik gaf haar nogmaals advies en daarna ging ze toch mijn winkel uit met een sport-bh. Met service en aandacht blijven mensen terugkomen. Geef ze daar ook nog een kopje koffie bij en de winkel wordt ook een sociale ontmoetingsplaats. Maar de spullen die je verkoopt, moeten natuurlijk wel goed zijn."
De toekomst van een winkel hangt sterk af van die intensieve benadering van de klanten, weten de ondernemers. Arjan Hollemans van Woon Decor Gouda: "Als wij de persoonlijke benadering hoog in het vaandel houden, dan blijft er altijd ruimte voor ons soort zaken."
CombinerenDat betekent niet dat ondernemers internet helemaal links moeten laten liggen. "Ik denk dat de meeste ondernemers er een internetshop bij moeten hebben. Wij hebben die ook en het is noodzaak", zegt Yvonne Reparon van Loox Fashion.
Paula Siegrest van Anna van Toor: "Als ondernemers niet actief zijn om hun fysieke winkel te combineren met internet, zal er nog meer leegstand zijn."