Actueel

Winkeliers zetten 8,5 procent meer om in februari

beeld deondernemer
Leestijd 1 minuut
Lees verder onder de advertentie

De winkels in voedings- en genotmiddelen zagen de omzet in februari met 10,5 procent stijgen ten opzichte van een jaar geleden. Het verkoopvolume was ruim 4 procent lager. De omzet van de supermarkten lag bijna 12 procent hoger en de omzet van de speciaalzaken steeg met 0,6 procent.

Bij zogeheten non-foodbedrijven groeide de gemiddelde omzet met ruim 5 procent. Het verkoopvolume liet bij deze bedrijven een daling zien van meer dan 3 procent. Drogisterijen, kledingwinkels en schoenenwinkels zagen de omzet stijgen. Ook de winkels in recreatie-artikelen, meubels en woninginrichting en consumentenelektronica en witgoed hebben in februari meer omgezet dan een jaar geleden. Bij winkels in doe-het-zelfartikelen en keukens en vloeren daalde de omzet.

Webwinkels die alleen online verkopen zagen de omzet met dik 11 procent stijgen. Winkels die zowel fysiek als online verkopen lieten een omzetdaling zien van 1,4 procent

CBS

Verder meldde het CBS dat er online 6 procent meer werd omgezet bij winkels. Webwinkels die alleen online verkopen zagen de omzet met dik 11 procent stijgen. Winkels die zowel fysiek als online verkopen lieten een omzetdaling zien van 1,4 procent. De omzet van de overige deelbranches was hoger dan een jaar eerder.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Nederlands mkb sloot 2022 af met gemiddelde omzetdaling van 0,25 procent