Cadeaubonnen inwisselen voor geld, ruilen óf kopen met korting: dat is Wissel.nl in een notendop. Het bedrijf, gehuisvest in Houten, beschouwt zichzelf al bijna tien jaar als dé cadeaubon inwisselsite van Nederland en geeft 100 procent garantie op tweedehands cadeaubonnen. Dus ook platenbonnen zonder vervaldatum uit 1992 zijn nog iets waard. Ron Jans weet er alles van.
Cadeaubon inwisselen voor cadeaubon
Bij Wissel.nl kun je cadeaubonnen van nagenoeg alle merken inwisselen: van Bol, de Bijenkorf, Hema en Apple tot VVV, Amazon, Mediamarkt en Zalando. Wie krap bij kas zit, kan deze bonnen inwisselen voor geld, maar het levert volgens Martijn vaak meer op wanneer je je bon inwisselt voor een bon van een ander merk.
Cadeaubonnen van Bol, Amazon en Coolblue zijn heel populair en vinden snel weer een nieuwe eigenaar
Wanneer je de bon inwisselt voor geld, ontvang je gemiddeld 78 procent van de waarde van je oorspronkelijke bon. Bij ruilen is dit gemiddeld 90 procent. Via het inwisselformulier op de website kom je er binnen een paar tellen achter wat de opties zijn. Stel, je hebt een cadeaubon van Bol van 100 euro, dan kun je daar 80 euro cash voor krijgen. Of een bon ter waarde van 88,89 euro van Etos, Gall & Gall of Zalando, een bon van 86,96 euro van Wehkamp of een bon van 86,02 euro van de Hema. Wie een Platenbon van 100 euro inwisselt, krijgt 60 euro cash uitbetaald. Martijn: ,,Het is een kwestie van vraag en aanbod. Cadeaubonnen van Bol, Amazon en Coolblue zijn heel populair en vinden snel weer een nieuwe eigenaar.’’
Lees ook: Stijn en Koen maken van tweedehands de eerste keus met De Nationale Kringloopbon
Wissel.nl is een handelsplatform. Want naast inwisselen van cadeaubonnen kun je ook tweedehands bonnen met korting kopen. Een voorbeeld: voor een bon van 50 euro van Coolblue betaal je 47.50 euro. Bij het afrekenen van je Coolblue-bestelling geldt een maximum van tien cadeaukaarten per bestelling. Die 25 euro korting op een wasmachine is makkelijk verdiend. Koop je bonnen van een hogere waarde, kan je nog meer besparen.
Cadeaubonnen verdwijnen in de la
1.7 miljard euro, zo groot is de markt van cadeaubonnen in Nederland. Martijn: ,,Mensen krijgen tijdens kerst, jubileum of verjaardag een cadeaubon van hun werkgever, maar je krijgt ze ook als je overstapt naar een andere internetprovider of wanneer je enquêtes invult. Feit is dat heel veel bonnen bij mensen thuis in een la of schoenendoos liggen te verstoffen. Stel, je krijgt een dinerbon cadeau, maar jouw favoriete restaurant doet er niet aan mee, dan heb je er feitelijk ook niks aan. Tenzij je het bij ons inwisselt.’’
We groeien elk jaar minimaal veertig procent en hebben sinds de oprichting in 2015 miljoenen cadeaubonnen verhandeld
Martijn kwam op het idee van Wissel.nl toen hij nog werkzaam was voor een bedrijf dat zich bezighield met het omzetten van papieren cadeaubonnen naar -kaarten. Hij zag bijvoorbeeld dat Intertoys voor bijna 8 miljoen euro aan cadeaubonnen had uitstaan waar nauwelijks iets mee gedaan werd. Martijn zag een gat in de markt, maakte een businessplan en ging in 2015 van start. ,,We groeien elk jaar minimaal veertig procent en hebben sinds de oprichting in 2015 miljoenen cadeaubonnen verhandeld.’’
Wissel.nl sponsor wissels FC Utrecht
Als business partner van FC Utrecht is het bedrijf sinds de thuiswedstrijd tegen Almere City op 9 februari zichtbaar op de LED-boarding. Martijn hoopt via FC Utrecht te werken aan meer landelijke bekendheid. Het is de bedoeling dat Wissel.nl vanaf begin september, tijdens de start van de Eredivisie, de wissels van FC Utrecht sponsort. Martijn: ,,De stadionspeaker zal dan iets roepen in de trant van: ‘Deze wissel is mede mogelijk gemaakt door Wissel.nl.’”
Dat Martijns bedrijf uiteindelijk sponsor van FC Utrecht is geworden, is niet zo heel gek: in het verleden ging hij vaak met vrienden naar Stadion Galgenwaard, sinds een aantal jaar heeft hij seizoenkaarten op de Zuidtribune en bezoekt hij de wedstrijden met zijn gezin. Via een bevriende ondernemer kwam Martijn in contact met de business club van FC Utrecht. ,,Hij vroeg of ik mee wilde naar een kennismaking, speciaal bedoeld voor mensen die nog geen lid zijn van de business club. Op dat moment was ik nog niet eens van plan om sponsor te worden, maar ik ging vooral mee omdat Ron Jans een van de sprekers was.”
Ron Jans belde mij persoonlijk op om te bedanken voor de platenbonnen. Toen is eigenlijk het idee ontstaan om sponsor van FC Utrecht te worden
Want Martijn mag Ron graag. ,,Ik had hem toevallig gezien bij een programma op Omroep Max. Het ging niet zozeer over voetbal, maar om andere dingen in het leven. Zoals zijn liefde voor muziek. Hoe dan ook, die kennismaking was in de businesslounge op de tweede verdieping in Stadion Galgenwaard. En zoals vaker was ik veel te vroeg. Toeval of niet, maar Ron Jans was ook vroeg en kwam op me aflopen. We raakten aan de praat, ik vertelde dat ik hem op tv had gezien over zijn liefde voor muziek en dat ik handelde in onder meer platenbonnen. Een dag later heb ik een aangetekende brief naar FC Utrecht gestuurd om Ron Jans te bedanken voor het prettige gesprek en het feit dat FC Utrecht het zo goed doet. Ook deed ik er een paar Platenbonnen uit de Guldentijd voor hem bij. Korte tijd later belde Ron Jans mij op, om me persoonlijk te bedanken. En toen is eigenlijk het idee ontstaan om sponsor van FC Utrecht te worden.’’
Naast LED-boarding en sponsoren van de wisselspelers is het de bedoeling dat fans van FC Utrecht die een seizoenkaart voor het seizoen 25/26 bestellen, een cadeaubon van Wissel.nl ter waarde van tien euro krijgen. ,,Ik was al een tijd op zoek naar een klantengroep om cadeaubonnen van Wissel.nl weg te geven, om meer bekendheid te krijgen. Ik denk dat het sponsoren van een voetbalclub op het hoogste niveau heel geschikt is. Het zou helemaal tof zijn als we in de toekomst nog meer kunnen doen bij FC Utrecht. Een mooi streven is ons logo op de shirts.’’
Lees ook: Koen en Stijn bedachten het misschien wel meest sympathieke ondernemersidee van 2024