In 2020 startten Koen Dierink en Stijn Smits Kringshoppen.nl: een online verkoopplatform gericht op kringloopwinkels. Uit hun eigen frustratie, namelijk dat het aanbod van kringloopwinkels online niet in te zien is. Een viertal jaar later kwamen de twee jonge ondernemers op het idee voor De Nationale Kringloopbon, die eind november 2024 is gelanceerd.
Slimme zet, want de tweedehandsmarkt - noem het vintage - is enorm hip, dat ziet ook Koen, zo vertelt hij in De Ondernemer Live. ,,Iedereen in elke inkomens- en leeftijdscategorie gaat naar de kringloop- of tweedehandswinkels. Vintage, thrift. Het is super populair. Er zijn momenteel 1.500 tot 2.000 kringloopwinkels in Nederland. Ook online zie je dat steeds meer mensen met tweedehands-webshops voor zichzelf beginnen.’’
We hebben voor de lancering goed uitgezocht wat de juridische vereisten zijn voor zo’n bon
Eerste 250 Nationale Kringloopbonnen de deur uit
De Nationale Kringloopbon is daarom een gat in de markt. Want waarom geen vintage jasje, oude vaas of gebruikte laarzen aanschaffen, (deels) betaald met een cadeaubon? Koen: ,,We hebben voor de lancering goed uitgezocht wat de juridische vereisten zijn voor zo’n bon. De eerste 250 kringloopbonnen zijn inmiddels de deur uit. De reacties zijn goed. Veel enthousiaste klanten en winkeleigenaren.’’
Opvallend: de bonnen zijn ook populair als onderdeel van het kerstpakket. ,,68 procent van de werkgevers is bezig met het verduurzamen van het kerstpakket. De eerste bedrijven hebben de bon inmiddels weggegeven in een pakket of als een relatiegeschenk.’’
Stoffige imago tweedehands spullen
Met de bon willen Stijn en Koen de circulaire economie versnellen en het wat stoffige imago van tweedehands spullen oppoetsen. Twee vliegen in één klap, dus. Koen: ,,Veel mensen vinden het nog steeds iets voor oude mensen. Dat is dus niet waar. Een kringloopwinkeleigenaar vertelde ons dat de Toyota Aygo naast de Rolls Royce voor de winkel wordt geparkeerd. Iedereen koopt in zijn winkel.’’
Bijna iedereen vindt het concept tof, maar het is nog niet voor elke winkel haalbaar
Welke lessen hebben de ondernemers geleerd?
Ging alles gesmeerd in de eerste maand of hebben de twee mannen ook enkele lessen geleerd na de lancering? ,,We waren in het begin totaal niet thuis in de giftcard-branche’’, vertelt Stijn. ,,We wisten wel het een en ander van e-commerce, maar moesten zoals Koen al zei wel goed uitzoeken hoe zo’n bon werkt. Wat wel en wat niet kan. Je kan niet bij alle 2.000 verschillende winkels zomaar een waarde aanbieden met zo’n giftcard. Er zitten volgens de wet nogal wat haken en ogen aan. Het is dus goed uitzoeken hoe je die regels op legale manier enigszins kunt ontlopen.’’
Koen: ,,Daarom zijn we uiteindelijk gegaan voor een keuze-cadeaubon. Iemand ontvangt de Nationale Kringloopbon, die hij bij ons inwisselt voor een of meerdere bonnen van winkels in de eigen gemeente of regio (Stijn en Koen ontvangen een percentage aan commissies, red.). Bonnen waarmee de klant naar een winkel in de buurt kan.’’
Die 250 mensen die we al met een bon naar de winkel hebben gestuurd? Dat mogen er wel 100.000 of een miljoen worden
De eerste 55 pioniers zijn daar
Overigens zijn niet alle kringloopwinkeleigenaars direct klaar voor de cadeaubon. ,,Je komt met iets compleet nieuws aan en daar hangt voor de winkelier een klein kostenplaatje aan. In de winkels zelf werken vaak mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en gepensioneerden. Wij komen dan met een verhaal dat je een app nodig hebt en de bon moet scannen. Daar worden sommige mensen wat bang van, daar ligt voor ons een flinke uitdaging. Bijna iedereen vindt het concept tof, maar het is nog niet voor elke winkel haalbaar. Maar we hebben de eerste 55 pioniers gevonden en van daaruit gaan we opschalen.’’
De verdere plannen? Stijn: ,,Het is mooi wanneer we met een groot deel van de 2.000 winkels samen kunnen werken, zodat mensen niet te ver hoeven te reizen om de bon uit te geven. Het doel is om dit jaar 250 tot 300 winkels bij ons aan te laten sluiten, een paar winkels per gemeente. Ander doel, die 250 mensen die we al met een bon naar de winkel hebben gestuurd? Dat mogen er wel 100.000 of een miljoen worden. Of dat met marketing gaat lukken? Zeker. We zijn nog jong, we mogen wat minder cameraschuw zijn, maar we willen op social media zeker een paar video’s per week plaatsen om te laten zien hoeveel mooie kringloopwinkels er in ons land zijn.’’
Lees ook: Koen en Stijn bedachten het misschien wel meest sympathieke ondernemersidee van 2024