Innovatie

Hoe sneakerplatform Woovin ook Europa aan zijn voeten heeft: ‘Beginnen met Duitsland’

WOOVIN-Oprichter Tio Laurey (rechts) en community Builder Gijs (midden) Oprichter Tio Laurey (rechts) en community Builder Gijs (midden) Foto: WOOVIN
Oprichter Tio Laurey (rechts) en community Builder Gijs (midden) Foto: WOOVIN
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

WOOVIN heeft een feestje te vieren. Deze maand viert het online sneaker platform de eerste verjaardag. Tio Laurey was jarenlang sneakerverzamelaar en -verkoper en richtte het bedrijf op vanuit passie voor sneakers én ondernemen. WOOVIN is volgens hem de eerste shop-in-shop sneakermarktplaats ter wereld. Tio biedt verkopers alles wat ze nodig hebben om hun eigen online sneakerstore te runnen en zo (exclusieve) sneakers te verkopen.

Tio: ,,Voor resellers is dit aantrekkelijk omdat wij maandelijks honderdduizenden bezoekers op onze website hebben, wij veel traffic voor ze genereren en onze winkels een klantenbase kunnen opbouwen. De klanten komen naar ons toe omdat de sneakers het scherpst geprijsd zijn ten opzichte van andere resellplatformen. Daarnaast zijn ze binnen twee tot drie dagen gemiddeld thuisbezorgd in plaats van twee tot drie weken en ze service ontvangen van zowel onze winkels als van ons eigen team.”

Momenteel zijn er bij WOOVIN ongeveer zevenhonderd verkopers aangesloten uit de Benelux, met in totaal 60.000 sneakers. Vorig jaar waren dat nog 2.000 paar sneakers van 250 verkopers. Elke maand worden er duizenden sneakers verkocht met een maandelijkse omzet van richting de half miljoen. Per verkoop ontvangt WOOVIN een commissie.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Tio (22) haalt 150.000 euro op voor zijn online sneakerplatform Woovin

Waardering van WOOVIN is vervijfvoudigd

Bij de soft launch een jaar geleden haalde Tio 150 duizend euro op tegen een waarde van 1 miljoen om het platform door te ontwikkelen. ,,Afgelopen maand hebben we een nieuwe bridge ronde opgehaald, met een waardering van 5 miljoen euro. Onze waardering is dus vervijfvoudigd, daar ben ik heel trots op.”

Afgelopen maand hebben we een nieuwe fundingronde opgehaald, met een waardering van 5 miljoen euro. Onze waardering is dus vervijfvoudigd

Tio Laurey WOOVIN

Deze investering heeft Tio nodig om uit te breiden in Europa. Hij vertelt: ,,Stap voor stap willen we verder Europa veroveren. We beginnen met Duitsland. We hadden al een reseller in Keulen waar we een goede band mee hebben opgebouwd. Hij is ambassadeur geworden en helpt ons met de uitbreiding naar zijn land. We zullen beginnen met het binnenhalen van winkels en vervolgens de traffic-campagnes schalen, met een focus op de grote steden zoals Keulen, Berlijn en München.”

Lees verder onder de advertentie
Rapper Adje Rapper en sneakerliefhebber Adje Foto: WOOVIN
Rapper en sneakerliefhebber Adje Foto: WOOVIN

Podcast met sneakerliefhebber en rapper Adje

In Nederland is hij met het team ook nog druk bezig. ,,We bouwen aan onze community met een pop-up, de WOOVIN Gallery, waar we met verschillende winkels van ons op sneakerbeurzen onze collecties laten zien. Daarnaast zijn we achter de schermen ook druk bezig met rapper en groot sneakerliefhebber en Adje. Eerder lanceerden we samen met hem een serie over de relatie tussen sneakers en hiphop. Binnenkort lanceren we de eerste episode van de KetchUp podcast in samenwerking met De Stroom en Adje. Dit soort concepten willen we ook in Duitsland gaan uitrollen.”

Nu al hij al even bezig is in Duitsland merkt Tio dat onze oosterburen ietsjes anders zijn dan het publiek in eigen land. ,,In Duitsland wordt zeventig tot tachtig procent van de aankopen via PayPal gedaan. Het percentage van 3,5 procent gaat van onze winst af. In Nederland zijn we Ideal gewend, waarbij de fee een stuk lager ligt.”

Lees verder onder de advertentie

In Duitsland wordt zeventig tot tachtig procent van de aankopen via PayPal gedaan. Het percentage van 3,5 procent gaat van onze winst af

Tio Laurey WOOVIN

Daarnaast vind Tio Duitsers soms wat ongeduldiger. ,,Als sneakers een dagje later aankomen, dienen ze al snel een claim in bij PayPal. Dat doen ze dan niet bij onze eigen klantenservice.” Maar volgens hem hoort dat allemaal bij het ondernemen. Tio: ,,Je loopt dagelijks tegen uitdagingen aan, de ene groter dan de ander, maar dan is er altijd weer licht aan het eind van de tunnel.”

Dit jaar moet WOOVIN actief zijn in Duitsland en voor volgend jaar staan Frankrijk, Italië en Spanje op de planning. Nog een ander belangrijk agendapunt: deze week studeert Tio af als student Economics & Business Economics aan de Universiteit van Groningen. Lacht: ,,Ik was altijd al fulltime met het bedrijf bezig, waardoor mijn studie op een lager pitje stond. Maar nu dit pitje helemaal uit kan, kunnen we nog meer gas gaan geven.”

Lees ook: Van slaapkamer naar showroom, Sneakerhype blijft groeien: ‘Deze Nike Air Jordans kosten 2500 euro’

Lees verder onder de advertentie