Nieuws Actueel
WVDO Eindhoven: 5 ondernemerskansen tijdens de digitale tsunami
10 jaar geleden had niemand een smartphone. Nu is je mobiel je navelstreng. "De wereld ondergaat een digitale tsunami", betoogde keynote speaker Rik Vera woensdag op de Week van de Ondernemer. Hij nam een zaal vol ondernemers in het Klokgebouw in Eindhoven mee in de nieuwe gedigitaliseerde wereld. Extreem klantgericht ondernemen is daarbij de sleutel. Vijf ondernemerskansen volgens de Belgische 'extreme customer centricity evangelist'.

In 1993, nog geen 25 jaar geleden, kwam het internet beschikbaar voor het grote publiek. Nu is het internet er altijd. Het internet verdwijnt, wordt als lucht.
In 2007, nog geen 10 jaar geleden, kwam de eerste iPhone. Nu is de smartphone je navelstreng.
Disruptieve wereldDigitale veranderingen gaan razendsnel. We leven in een disruptieve wereld, betoogt Rik Vera. "Alles gaat digitaliseren, behalve je wc-papier."
SelfieIn de nieuwe wereld veranderen wijzelf en dus ook onze klanten. Klanten stellen zichzelf centraal in hun wereldbeeld, maakt Vera op uit zijn ondernemerspraktijk en verschillende onderzoeken. "Kijk naar de selfie." In deze wereld is klantgericht ondernemen geen mogelijkheid, maar een must. Vijf ondernemersadviezen van Rik Vera.
1. Voorkom frictie.Klanten hebben zero tolerance. 'One size fits all' werkt niet meer. Klanten willen op een persoonlijke wijze worden benaderd. En gebruiksgemak is de nieuwe loyaliteit. 91 procent van de klanten blijft loyaal als een merk het ze zo makkelijk mogelijk maakt.
2. Aanpassen is overleven.Start-ups zijn niet slimmer, maar sneller dan gevestigde bedrijven. Daarom liggen banken wakker van Silicon Valley. De wereld veroveren in 2 dagen, het kan. Kijk maar naar Pokemon GO.
3. Gebruik je klant als ambassadeurNu iedereen 'connected' is, kun je de klant perfect als marketingapparaat gebruiken.
4. Gebruik je mensen om emotie te brengen.Technologie neemt werk uit handen, maar gooi je mensen absoluut niet weg. Gebruik ze voor het brengen van passie en creativiteit naar de klant. De CEO gaat van Chief Executive Officer naar Chief Emotions Officer. Iemand die passie in de organisatie brengt.
5. Bewerkstellig het wow-effectEr is in de nieuwe tijd absoluut geen excuus meer om 'boring' te zijn. Stuur je mensen daarop aan.
%VIDEOWIDGET%
Gerelateerde artikelen:
Topsprekers WVDO Eindhoven: 'Neem je werknemer volstrekt serieus'