Nieuws Actueel

Zeeland Refinery steekt 40 miljoen in hydrocracker

De hydrocracker van Zeeland Refinery is de grootste ter wereld. Nu pompen de aandeelhouders Total en Lukoil er nog eens geld in, schrijft PZC.

FRANK BALKENENDE | Foto: Lex de Meester 18 januari 2017

Zeeland refinery lex de meester

Het gaat slecht met de raffinageindustrie in Europa. Mondiaal is de olie- en gasmarkt ingestort. De vraag naar fossiele brandstoffen blijft slinken. Daardoor heerst er in Europa overcapaciteit. Verschillende oliebedrijven hebben raffinaderijen gesloten of omgebouwd. Hoewel het aantal elektrische auto’s groeit en windenergie (op zee) een hoge vlucht neemt, blijven de aandeelhouders Total (Frans, 55 procent) en Lukoil (Russisch, 45 procent) investeren in de Zeeuwse raffinaderij.

Ze steken nog eens 40 miljoen euro in de hydrocracker, die al één van de efficiënste en energiezuinigste is. De raffinaderij hoort bij de beste 10 procent van de wereld. Zeeland Refinery wil echter nog een stap zetten door de hydrocracker uit te breiden. De ‘kraker’ is het kloppende hart van de raffinaderij. Hij verwerkt zware gasolie tot brandstoffen zoals diesel en kerosine (vliegtuigbrandstof).

Investering

Algemeen directeur Tanneguy Descazeaud is blij met de investering van zijn aandeelhouders: ,,De hydrocracker kan nu niet alle grondstoffen even makkelijk verwerken. De investering is bedoeld om een breed scala aan grondstoffen, ook van mindere kwaliteit, te kunnen omzetten in diesel, kerosine, smeerolie en petrochemische grondstoffen.’’

Zeeland Refinery speelt daarmee in op de marktomstandigheden, zegt Descazeaud. ,,Rusland is bezig met de bouw van een aantal conversiecrackers. Daardoor komt er minder grondstof beschikbaar. Om flexibeler te zijn in de aankoop van grondstoffen, komt er een derde reactortoren bij. De huidige twee reactors kunnen de grondstoffen waar we nu over spreken minder makkelijk verwerken.’’

Energiezuinig

De derde reactor maakt Zeeland Refinery niet alleen flexibeler, ook wordt de hydrocracker nog energiezuiniger gemaakt. Daar is in het verleden al fors in geïnvesteerd. ,,Een lager energieverbruik is goed voor het milieu en voor onze portemonnee. Tegelijkertijd - en dat is een verandering - zullen we minder vaak een onderhoudsstop maken. Niet meer één keer per jaar, maar één keer in de 18 maanden. We hebben zo minder productieverlies en dus minder kosten.’’