'Elke valkuil die je als jong bedrijf tegen kunt komen, zijn we wel ingestapt." Inbrekers die met een cirkelzaag de sloten doorzagen en alle apparatuur meenemen, een Chinese kantooreigenaar die van de ene op de andere dag het huurcontract verscheurt of de vreemdelingenpolitie die op de stoep staat vanwege een verkeerd contract van een stagiair.
Oprichter Boy van Houten (33) kan naar eigen zeggen een boek schrijven over alles wat er is misgegaan in de acht jaar dat ZIEN24 nu bestaat. Maar ondanks al deze tegenslagen, werken er inmiddels 100 mensen voor het bedrijf, komt een kwart van de foto's van zijn fotografen op huizensite Funda en is ZIEN24 klaar om het buitenland te veroveren.
Lees ook: Dit zijn de succesvolle groeilessen van Marco Aarnink (Drukwerkdeal)
YouTube-filmpjes
Samen met zijn compagnon en schoolvriend Matthijs de Lang begon Van Houten acht jaar geleden ZIEN24: een bedrijf met als doelstelling de binnenkant van woningen en andere gebouwen zo goed mogelijk in beeld te brengen. ,,Er was alleen een klein probleem. We werkten wel in die wereld, maar creatief waren we niet. Toen hebben we onszelf via YouTube-filmpjes maar aangeleerd foto's te maken en zijn we begonnen."
De strategie was vanaf het begin heel duidelijk: heel Nederland als werkgebied en daarmee de focus op volume in plaats van marge. ,,Veel mensen denken: ik moet zoeken naar de maximale prijs waarvoor we ons product kunnen verkopen. Maar wij waren vooral geïnteresseerd in volume. Want zodra je volume hebt, kun je kosten spreiden en echt een machine neerzetten."
Tienduizenden kilometers
Die machine ging heel snel draaien. In het begin leverde dat hier en daar nog wel wat praktische problemen op. ,,We beweerden dat we landelijke dekking hadden, maar eigenlijk reden we zelf tienduizenden kilometers per jaar. Stapten we heel vroeg in de auto om in Leeuwarden foto's te maken."
Nadat de directeur van het grootste makelaarskantoor van Nederland persoonlijk was overgehaald om voor ZIEN24 te kiezen, heeft Van Houten niet meer achterom gekeken. ,,Onze focus lag op service en kwaliteit en daardoor kwamen klanten naar ons toe. De afgelopen jaren hebben we zelfs twee keer een opdrachtenstop gehad, omdat we te snel groeiden. We kregen te veel orders en daar hadden we kapot aan kunnen gaan."
Lees ook: Hoe deze Nederlandse ondernemer met Chiquelle de internationale kledingmarkt verovert
Vast personeel
Naast de afwijkende strategie heeft ZIEN24 in de bedrijfsvoering nog een opvallende keuze gemaakt. Waar in de fotografiewereld zzp'ers de laatste jaren gemeengoed zijn geworden, kiest Van Houten er voor om alle fotografen in dienst te nemen. ,,Wij willen specialisten hebben die de beste foto's maken. Die zijn heel lastig op te leiden als ze maar een of twee dagen voor je werken."
Makelaars, banken en verzekeraars weten het bedrijf dus goed te vinden. ,,Hoewel huizen nu sneller verkocht worden dan voorheen, zie je nog steeds dat huizen die online staan met goed beeldmateriaal voor meer geld verkocht worden."
Investeren
Voor de toekomst zet Van Houten dan nog steeds niet in op meer sales, maar op investeren in nieuwe technologieën. ,,Het bekijken van 3D-modellen van je eigen woning op je telefoon kan binnenkort al. Daar zijn we nu druk mee bezig." Van Houten: ,,Eerst moet in Nederland alles goed gaan, maar daarna willen we snel naar het buitenland. Na dit jaar hebben we dan ook wel een aantal vestigingen in andere landen."