InnovatieGroei

Hoe deze Nederlandse ondernemer met Chiquelle de internationale kledingmarkt verovert

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Het aanbod aan kledingmerken gericht op de jonge vrouw is enorm. Hoe onderscheid je je als nieuwkomer in de markt van grote ketens als H&M en Zara? De Nederlandse ondernemer Pouya Boland krijgt het voor elkaar met het Zweedse merk Chiquelle.

Lees verder onder de advertentie

Uniek merk

De kracht van het merk zit ‘m volgens Boland in de uniekheid. “Dat zie je in alles wat we doen: hoe we klanten benaderen, hoe we onze social media-kanalen inrichten en hoe we de collectie neerzetten. We werken volgens het idee ‘urgency of buying.’“ Die urgentie is tweeledig. De collectie wordt in gelimiteerde oplage verkocht en wordt elke 10-12 dagen verruild voor een nieuwe. Dat betekent dat Chiquelle in razend tempo produceert, maar geen stapels kleding in magazijnen heeft liggen. Boland: “Die limiet brengt een hype teweeg. We werken overigens wel met producing on demand, wat inhoudt dat we bepaalde items opnieuw bevoorraden wanneer blijkt dat daar grote vraag naar is.

Lees ook: Dit kun jij leren van de marketingstrategie van Zara & H&M

Influencers

Een factor die ook bijdraagt aan de urgentie is de manier waarop Chiquelle aan de vrouw gebracht wordt: met influencers. Als nieuwkomer op de online fashion markt, zonder een budget van een grote naam als Zalando, moest Chiquelle wat anders verzinnen dan bakken met geld in adverteren te stoppen. Bovendien passen populaire jonge social media-persoonlijkheden goed bij het merk. “Zweden zijn modebewuste mensen en hebben meer op met unieke brands dan met traditionele merken. Om die reden hebben wij ervoor gekozen om samen te werken met influencers”, licht Boland toe.

Lees verder onder de advertentie

Succes

Het succes van Chiquelle zit ‘m behalve in het unieke concept, volgens Boland ook in het duizelingwekkende aantal uren dat hij en zijn compagnons in het bedrijf hebben gestoken. “De afgelopen vijf jaar hebben we letterlijk zeven dagen per week, zestien uur per dag gewerkt. De motivatie die je met een groep zoveel in je product steekt, is wat mij betreft een van de krachtigste tools die er bestaat.”

Lees ook: De geheime wapens van de overleden IKEA-oprichter Ingvar Kamprad (91)

Pop-up stores

Chiquelle is van oorsprong een online merk en dat moet het in principe ook blijven. Toch besloten Boland en co. om twee pop-up stores te openen. “Het was het idee om dit een of twee weken te doen, maar een van de winkels is na drie maanden nog steeds open.” De pop-up stores van Chiquelle zijn geen reguliere kledingwinkels. In de digital stores worden de collecties gemixt met technologische snufjes, om het online gevoel te behouden. Aan de andere kant wilden ze dat de klanten de kleding konden voelen. “Je kunt de kwaliteit niet altijd even goed op foto’s laten zien. Daarbij werkt een fysieke winkel ook om klanten aan te trekken die zich niet zo comfortabel voelen bij online shoppen. En we zien dat de pop-up stores zich ook online uitbetalen: het aantal orders in en om de steden waar de winkels staan is zichtbaar opgelopen.

Lees verder onder de advertentie

Ondernemen in Zweden

Het ondernemen in Zweden bevalt de in Nederland geboren en getogen Boland goed. “Ze zijn hier economisch sterker, wat voor ons betekent dat we een groter budget tot onze beschikking hebben. Het land is met 10 miljoen inwoners een stuk kleiner dan bijvoorbeeld Frankrijk of Duitsland, de markt is wat makkelijker te penetreren. En de Zweden geven meer uit aan kleding en lifestyle dan wij in Nederland bijvoorbeeld, ze denken er minder over na en zijn daar wat spontaner in. Dat is een groot voordeel.”

Lees ook: Dresscode op kantoor: slippers en klotsende oksels kunnen echt niet

Gat in de markt

Boland vormt de directie op dit moment samen met drie Zweden, met twee van hen richtte hij Chiquelle op. ‘’Ik heb altijd al een interesse gehad in ondernemen en het was mijn droom om iets groots op te zetten’). Ik ben in Nederland geboren, maar heb altijd al veel in het buitenland gezeten. E-commerce of het verkopen van een dienst of product zat al langer in mijn hoofd. Twee van mijn partners zijn gespecialiseerd in mode, de ander is een expert op het gebied van retail. We zagen een gat in de markt voor een webshop die alles zelf produceert. Onze ambitie was en is een merk creëren dat zo groot is dat je het na twintig jaar nog steeds in je kast hebt hangen.”

Lees verder onder de advertentie

Zweden zijn modebewuste mensen en hebben meer op met unieke brands dan met traditionele merken

Pouya Boland, oprichter Chiquelle