Nieuws Actueel

Zo bewijst Elon Musk met surfplanksucces briljant gevoel voor merchandising

Na het vlammenwerper-succes van zijn The Boring Company, gooide Elon Musk dit weekend een beperkte oplage hoogwaardige surfplanken in de webshop van Tesla. Ze waren in een rap tempo uitverkocht. Dit bewijst andermaal het fenomenale gevoel voor PR en merchandising van de topondernemer.

Sofie Smulders | Foto: AFP 1 augustus 2018

Elon musk 6

De vertraagde productie van de Tesla Model 3 - inmiddels weer op peil, het beledigen van een duiker die de Thaise voetballertjes te hulp schoot, lomp gedrag ten overstaan van aandeelhouders. Het imago van Elon Musk en dat van Tesla liepen de afgelopen maanden de nodige schade op, maar toch weet de miljardair weer te scoren met een verrassend nieuw product. Dat product is een surfboard van maar liefst 1500 dollar, dat inmiddels voor 4500 dollar verpatst wordt op Ebay.

Merchandising

Musk weet merchandising in te zetten om - in dit geval letterlijk - mee te surfen op de merkwaarde van Tesla, vertelt marketingdeskundige en schrijver van het boek Denken Als Elon Musk, Erwin Wijman. “Tesla maakt auto’s die iedereen wil hebben. Niet iedereen kan zo’n auto betalen, maar de begerenswaardigheid van het merk op zich is heel hoog. Daarom is het zo slim om speelgoed-Tesla’s, powerbanks en kleding van het merk te verkopen.”

Tesla-design

Een nieuw product dat relatief dichtbij het oorspronkelijke product ligt op de markt brengen, is nog slimmer. “De surfplank is ontworpen naar Tesla-design. Dezelfde lak, dezelfde kwaliteit, een goede uitstraling. Met een prijskaartje van 1500 dollar maakt Tesla er zeker geen verlies op, maar de surfplank is meer een marketingextensie dan een product. Hij straalt af op volgende producten die in de buurt liggen.” Maar het gaat nog een stap verder, denkt Wijman. “Als je erover nadenkt, is de surfplank ook een verlengstuk van de missie van Tesla: de transitie van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energie.“ De kracht van de surfplank is niet het product zelf, maar het feit dat het zo goed verkoopt, denkt Wijman. “Mensen kopen het en het staat voor het driedubbele op Ebay. Dan mag je je als ondernemer op de borst kloppen.”

Vlammenwerper

In het promoten van zijn producten is Musk een kei. Ter illustratie noemt Wijman de vlammenwerper. “Hij twittert erover. Gooit een filmpje op Instagram waarin hij zo’n vlammenwerper uitprobeert, waar hij slimme leuzen als ‘Don’t try this at home’ bij zet en binnen een mum van tijd zijn die dingen uitverkocht.”

Twitter

Musks social media-gedrag kwam hem de afgelopen maanden ook op veel kritiek te staan. Maar het feit dat de topondernemer zijn eigen Twitteraccount beheert, vindt Wijman getuigen van klasse. “Hoe stoer is het dat je als CEO zelf de pen ter hand neemt en je eigen tweets de wereld in stuurt? En ja, dan kan het natuurlijk voorkomen dat je een keer goed de plank mis slaat.” Maar zelfs achter de belediging aan het adres van duiker Vernon Unsworth - Musk noemde hem een ‘pedo’ nadat Unsworth diens onderzeeër als pr-stunt bestempelde - zit een gedachte. “Hij is te slim om er zomaar wat uit te flappen. Toegegeven, hij is ook een beetje een ongeleid projectiel, maar hij heeft teveel mensen om zich heen die wel over zijn imago nadenken.”

Surfen

Mensen zeiken over Musk, vindt Wijman, maar het merk Tesla vinden ze prachtig. “Ze zien hem graag ten onder gaan, dat is iets menselijks. Waar het Musk zelf om gaat is het overeind houden van zijn bedrijven.” Of Tesla het houdt, is de vraag. Zo wil het bedrijf 5 miljard dollar steken in een fabriek in China. Dat geld is er niet, maar moet opgehaald worden bij Chinese investeerders. Wijman legt uit dat het bestaan van Tesla sterk afhankelijk is van aandeelhouders. "Zij moeten geloven in het product. Het aandeel Tesla is net een golf en het volgt die lijn ook. Misschien is die surfplank wel een soort cryptoboodschap: het is met Tesla net als met surfen met woelige baren. Ga mee met de flow en je ziet vanzelf wat ervan komt.”