Nieuws Actueel

Zo ziet het media-imperium van John de Mol eruit

De Telegraaf Media Groep overnemen lukte John de Mol niet. Maar met de aankoop van persbureau ANP breidt hij alsnog zijn media-imperium uit. Welke zenders, stations en bedrijven heeft de magnaat op zijn naam staan? En hoe vergaart hij zijn miljoenen?

Redactie De Ondernemer / MVO 22 januari 2019

Johndemol 1

John de Mol wordt in 1955 geboren in Den Haag. Hij groeit op in een Gooisch gezin waarin hij entertainment met de paplepel ingegoten krijgt. Zijn vader, John de Mol sr. was een Nederlands zanger en muziekondernemer. Via zijn vader wordt John de Mol jr. technicus en later diskjockey bij Radio Noordzee. Het televisiedebuut van De Mol is achter de schermen bij Studio Sport. Hij monteert daar de hoogtepunten uit voetbalwedstrijden aan elkaar. Bij de TROS weet hij het op 23-jarige leeftijd te schoppen van assistent-producer tot producent van spelshows als De Showbizzquiz.

John de Mol, de profvoetballer

Eigenlijk is De Mol in zijn jonge jaren niet van plan ondernemer te worden. Als tiener ziet hij zichzelf als een bikkelharde profvoetballer. In zijn visie was het op het veld: hij of ik. “Als iemand langs mij heen wilde, dan moest ie dóór me heen”, zegt De Mol in een interview. Zijn idee om als Ajacied in het Nederlandse elftal terecht te komen wordt bruut verstoord door een blessure, die hem dwingt te stoppen. Maar de hardheid blijft. Ook in zijn zakelijke carrière.

Lees ook: John de Mol voert lijst rijke BN'ers aan in Quote 500

Familie De Mol

Ook de zus van John de Mol, Linda de Mol is een bekende naam in de media. Zij is een succesvolle televisiepresentatrice en actrice. Johnny de Mol, de zoon die John krijgt met zangeres Willeke Alberti, is ook een bekende televisiepersoonlijkheid. Johnny de Mol acteert in series en films (Oesters van Nam Kee, Baantjer, Goede tijden, slechte tijden, All Stars, Costa) en presenteert verschillende televisieprogramma’s (SynDROOM, Holland’s Got Talent).

Linda de Mol

Linda de Mol maakte in januari 2019 de overstap van RTL naar Talpa. De presentatrice werkt voor die tijd ruim tien jaar voor RTL waar ze grote shows als Ik hou van Holland, Miljoenenjacht, Oh wat een jaar! en Linda's Zomerweek presenteert. Linda maakt er nooit een geheim van dat ze eventueel naar Talpa wilde overstappen als haar broer het zou vragen. "Als John zegt mij echt kei- en keihard nodig te hebben, dan ben ik weg", zegt ze in september 2018 tegen het AD. "Of als ik daar dingen kan doen die bij RTL niet kunnen." John de Mol: “Ik ben heel blij dat ze komt en verheug me erop om samen met haar te werken aan de succesvolle programma’s die ze gaat doen en de nieuwe die ze nog gaat ontwikkelen." Linda (54) werkt nog tot de zomer voor RTL. Per 1 juli stapt ze over naar Talpa (SBS6).

Talpa

Wie Talpa zegt, zegt John de Mol. Letterlijk, want Talpa is Latijn voor Mol. In 2005 start Talpa Media een nieuwe commerciële televisiezender met de naam ‘Talpa’, en later ‘Tien’. Door tegenvallende kijkcijfers stopt de zender in 2007. Meer succes heeft hij met de koop van het bestaande SBS. Samen met Sanoma neemt hij SBS in 2011 over van ProSiebenSat1. Op dat moment heeft De Mol een minderheidsbelang van 26 procent in RTL Nederland. Deze moet hij op last van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) verkopen omdat hij anders te veel invloed uit zou kunnen oefenen op beide zenders.

SBS 6

In een terugblik op het jaar 2018 zegt John de Mol tegen RTL Boulevard dat hij ontevreden is over de resultaten met de zender SBS 6. "Over Veronica ben ik tevreden, over Net5 ben ik niet ontevreden maar ook nog niet tevreden, en over SBS ben ik ontevreden", zegt De Mol. "Iedereen kan zelf zien waarom: dat loopt nog niet." Met een aantal grote nieuwe amusementsprogramma's (onder meer DanceSing en 6 Inside) hoopt hij in 2019 het tij te kunnen keren.

RTL vs. Talpa

De overstap van Linda de Mol naar Talpa is geen uitzondering. Eerder weet John de Mol RTL-sterren als Wendy van Dijk, Johnny de Mol en Gordon over te halen om bij zijn Talpa te komen werken. Ook wist hij voetbalmannen Johan Derksen, René van der Gijp en Wilfred Genee naar Veronica te halen. John de Mol hevelt niet alleen sterren over van concurrent RTL naar zijn zender SBS 6. Ook complete televisieformats worden -al dan niet onder lichte dwang- ondergebracht bij Talpa/SBS 6. De Mol haalt het dansprogramma Dance Dance Dance en zangprogramma It Takes 2 naar SBS. In december 2018 is er een strijd gaande om ‘zijn programma’ The voice of Holland naar SBS 6 te halen. Het ontwikkelen en produceren van televisieprogramma’s is namelijk hetgeen waarmee De Mol zijn vermogen heeft verworven.

Succesvolle televisieprogramma’s

De Mol start in 1979 het bedrijf John de Mol Producties. Zijn eerste echte kijkcijferhit is Medisch Centrum West. Het programma wordt van 1988 tot 1994 uitgezonden door de TROS. John de Mol Producties fuseert in 1994 met het productiebedrijf van Joop van den Ende. Het tweetal gaat dan verder onder de naam Endemol. Joop van den Ende en John de Mol produceren met Endemol onder meer de volgende programma’s: All You Need Is Love, Baantjer, Big Brother, Black Mirror, Cool Factor, Dancing with the Stars, Domino Day, Eén tegen 100, Extreme Makeover: Home Edition, Fear Factor, Goede tijden, slechte tijden (GTST), Gooische Vrouwen, Hart in Aktie, Holland's Next Top Model, Hotter Than My Daughter, In de Vlaamsche pot, Kees & Co, Koffietijd, Lotto Weekend Miljonairs, Medisch Centrum West, Postcodeloterij Deal or No Deal, Postcodeloterij Miljoenenjacht, Peaky Blinders, Penoza, SamSam, The Talent Project, Westenwind, Wipeout.

John de Mol gaat online

John de Mol wordt niet alleen op televisie een steeds machtiger man. De Mol wil een multimediaal bedrijf bouwen dat op tv, radio en online de strijd aankan met internationale giganten als Google, Facebook, Netflix en Amazon, weet de Volkskrant. De krant sprak met de rechterhand van John de Mol bij Talpa Network, Pim Schmitz. “Als ik ’s ochtends wakker word, is een van de eerste dingen die ik doe op mijn telefoon kijken wat er afgelopen nacht is gebeurd in de wereld”, zegt Pim Schmitz. “Nu kan dat nog niet via Talpa. Daarom lanceren we een eigen nieuwsplatform, hoogstwaarschijnlijk in de loop van 2019. We gaan nieuws brengen op alle platforms: ­radio, tv en online, met veel nadruk op bewegend beeld. We mikken op nieuws, sport en entertainment.” Mogelijk heeft de De Mol’s overname van persbureau ANP iets met dit toekomstige nieuwsplatform te maken.

Datahonger

Een jaar eerder koopt De Mol Emesa, het moederbedrijf van onder meer Vakantieveilingen.nl en ActievandeDag. Het bereik van John de Mol neemt fors toe dankzij deze overname. Maar ook de hoeveelheid persoonsgegevens die voor Talpa Network beschikbaar komen neemt er hand over hand mee toe. John de Mols Talpa bouwt aan een grote datamachine waarmee het bedrijf persoonsgegevens van kijkers verzamelt, analyseert en uitvent. Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico onderzocht samen met onderzoekssite Follow The Money en De Groene Amsterdammer de datahonger van Talpa, en ontdekte dat het in het klein zo’n beetje alle wereldwijd bekende sociale-mediabedrijven nabouwt met als doel om van iedere Nederlander een zo gedetailleerd mogelijk persoonlijk profiel aan te leggen.

Vermogen John de Mol

Zakenblad Quote schat het vermogen van John de Mol op 2,7 miljard euro. Daarmee staat hij op de vierde plaats in de Quote500. Het imperium van mediamagnaat John de Mol ziet er op dit moment als volgt uit:

Tv-zenders van John de Mol

  • SBS6

  • SBS9

  • Net5

  • Veronica

Radiozenders van John de Mol

  • Radio 538

  • Skyradio

  • Radio Veronica

  • Radio10

Nieuwsdiensten van John de Mol

  • ANP

  • Hollandse Hoogte

Digitale kanalen van John de Mol

  • Kijk

  • VoetbalTV

  • Juke

  • StukTV

E-commerce kanalen van John de Mol

  • Emesa (Vakantieveilingen.nl, ActievandeDag, TicketScout)

John de Mol

Bedrijf: Talpa Network
Geboorteplaats: Den Haag (1955)
Prijzen: Omroepman van het jaar (1999, 2005, 2011), Emmy Award (2013), De TV-Beelden (2014), Gouden Harp (2014)