Nieuws Actueel

Jonge Zwolse ondernemers introduceren e-bike abonnement

Een abonnement op een elektrische fiets? Drie studenten van hogeschool Windesheim gaan er vol vertrouwen de markt mee op. ,,Je betaalt alleen voor gebruik.''

MIRTE GRATAMA 30 mei 2017

HOJ e bike Zwolle

Harold van Lenthe, Olivier van Brummelen en Joris Gaarthuis voegden hun namen bij elkaar en startten hun eigen bedrijf HOJ. Ze claimen dat ze met dit concept uniek in Nederland zijn.

Wat doet HOJ precies?

,,Wij bieden een mobiliteitsoplossing door flexibele fietsabonnementen voor elektrische fietsen, ofwel e-bikes, te verkopen. Op deze manier hoeven mensen geen duizenden euro's in een keer uit te geven. Daarnaast besteden wij veel aandacht aan service, waardoor we mensen ontzorgen. Zo zijn alle abonnementen inclusief schade -en diefstalverzekering, service en onderhoud op locatie, een uitgebreide uitleg, en wordt de fiets gewoon thuis of op het werk afgeleverd. Ook zorgen er voor dat de klant altijd op het nieuwste model fietst. Wanneer je e-bike twee jaar oud is, komen wij hem gratis omruilen voor een nieuwere variant. Onbezorgd op weg gaan en plezier hebben in het fietsen, is ons motto."

Dit bestaat dus nog niet?

,,Nee, niet zoals wij het aanbieden. En in het oosten van het land zijn mensen er nog niet mee bekend. Er zijn wel bedrijven die leasefietsen aanbieden."

Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

,,We zitten allen in het laatste jaar van de opleiding Small Business and Retail Management op hogeschool Windesheim in Zwolle. Sinds het begin van de opleiding hebben we al het idee om samen iets te beginnen. Tijdens het marktonderzoek dat we hebben uitgevoerd, kwamen we er achter dat er op de fietsenmarkt nog heel veel kansen liggen. Daar hebben we goed over nagedacht en op deze manier op in gespeeld."

Wie kunnen er allemaal bij jullie terecht?

,,In principe kan iedereen bij ons terecht. Maar wij richten ons voornamelijk op jongeren van 12 t/m 18 jaar, werkende volwassenen en bedrijven. Bedrijven kunnen 'deelfietsen' ter beschikking stellen aan werknemers voor bijvoorbeeld afspraken buiten de deur."

Waarom zouden mensen een abonnement willen? Is zo'n fiets kopen of leasen niet veel goedkoper?

,,Veel mensen willen of kunnen niet ineens 2.000 euro of nog meer uitgeven aan een fiets. Een flexibel abonnement van 'maar' 59 euro in de maand, waarbij alles is inbegrepen, is dan een goed alternatief. Je kunt dus meer doen met minder geld. Je betaalt echt alleen voor je gebruik. Dit in tegenstelling tot grote leasemaatschappijen,waarbij je voor langere periodes vast zit aan een bepaald contract. Iets wat vandaag de dag eigenlijk helemaal niet meer interessant is. Mensen willen tegenwoordig liever alleen betalen voor het gebruik. Er wordt steeds minder waarde gehecht aan bezit."

Liever betalen voor gebruik, niet voor bezit