Cor Molenaar
Consultant/hoogleraar
Adviseur van veel bedrijven op het gebied van marketing en technologie. Onderzoekt de reden van veranderingen en de invloed op het koopgedrag. Technologieën zijn hulpmiddelen om beter in te spelen op wensen van klanten. Visie en onderzoeken worden gedeeld bij lezingen, in de blogs en artikelen op De Ondernemer en op het nieuwe platform Retailwereld.nl.
Het is hetzelfde als met V&D, ook nu huilen de klanten om het gemis van een winkelketen, namelijk Blokker. Maar waarom kochten ze niet massaal toen het wel kon?
Er was geen sprake van mismanagement, maar van te weinig kopers. Klanten gingen liever naar de Action, bol, Coolblue en natuurlijk MediaMarkt. Ook internet werd een geduchte concurrent voor de gunst van klanten. Als klanten niet kopen komt er geen geld in de kassa om de winkels open te houden, het is dus een misplaatst verdriet van alle betrokkenen. Maar dat niet alleen.
De landelijke overheid heeft boter op het hoofd. De winkels moesten toch dicht tijdens corona?
Wie zijn schuldig aan de huidige problemen?
Gemeenten zijn ook zelf schuldig aan het verlies van de winkelstraat. Autobezoek moest gereguleerd worden: minder auto’s door bereikbaarheidsmaatregelen, minder parkeerplaatsen en hogere parkeerkosten. Daarnaast is er een reguleringsbeleid door hogere, lokale belastingen. Zelfs voor reclame achter de winkelruit. Gemeenten pasten een steeds stringenter reguleringsbeleid toe met regelgeving en boa’s. Logisch dat winkels het beu zijn of het niet meer kunnen bolwerken.
Maar ook de landelijke overheid heeft boter op het hoofd. De winkels moesten toch dicht tijdens corona? De zogenaamde coronasteun naar aanleiding daarvan werkt nu faillissementen in de hand, maar geen excuses voor eventueel misleidend beleid of de hoge coronaschulden.
Klanten en klantgedrag
En dan zijn er natuurlijk nog alle andere overheidsmaatregelen die de koopkracht uithollen. Hogere belastingen, landelijk en lokaal, en hoge inflatie leiden tot afnemende koopkracht. Klanten worden daardoor steeds prijsbewuster.
De weg naar dicounters is een redding voor de klant. Ketens als Action, Wibra en Zeeman, naast alle tweedehandswinkels, zien nieuwe klanten komen, maar ook Chinese winkels als Aliexpress, Temu en Shein doen goede zaken. Er wordt gewezen op kinderarbeid en milieu-onvriendelijke processen, maar klanten kopen toch steeds meer in China. Door alle belastingen en hoge accijnzen is de koopkracht uitgehold. Men zoekt naar alternatieven.
Laat de overheid beseffen dat het mkb de basis is van onze welvaart
Winkeliers zoeken naarstig naar overlevingskansen, maar slagen er slecht in. Belangenorganisaties en inkoopcombinaties, evenals leveranciers, laten de winkels aan hun lot over. Waarom niet zoeken naar nieuwe concepten, waarom niet helpen met AI of machine learning om klanten te stimuleren om te kopen en te binden? Waarom geen lagere investeringsrisico’s door just in time-proposities, dropshippingconcepten of aloude consignatie-oplossingen? Het huidige businessmodel van de retail is te star, niet flexibel en te kostbaar. Dit is niet te handhaven.
Waar blijft het besef dat hulp nodig is?
Wijzen naar de internetaanbieders lost niets op, laten al die genoemde partijen eens de hand in eigen boezem steken. Laat de lokale overheid (gemeenten) eens beseffen dat minder winkels ook minder leefbaarheid betekent en misschien wel een afname van de WOZ-waarde van panden.
Laat de overheid beseffen dat het mkb de basis is van onze welvaart. Het aantal mkb-bedrijven is in een paar jaar tijd gedaald van 60 procent naar 33 procent, met als koploper de retail.
Lees ook: Steeds meer ketens uit winkelstraat: experts vrezen kaalslag
Tenslotte: de belangenverenigingen en inkoopcombinaties moeten eens echt gaan helpen bij de bedrijfsvoering, de retail ondersteunen en niet vast blijven houden aan hun eigen model. Samenwerken en veranderen op basis van de behoeften van klanten is nu belangrijker dan ooit. Huilen om weer een faillissement is slechts voor de bühne.
Bekijk hier de voorwaarden.