BlogJohn Lin

De tijd die jouw klant in een andere app doorbrengt, dát is je concurrentie

 
Gaan naar waar de consument is, John Lin spoort e-commerce-bedrijven aan te profiteren van de opkomst van meerdere platformen. Shutterstock
Shutterstock
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

De strijd om schermtijd loopt op, e-commerce staat daarmee voor een cruciale uitdaging: hoe trek je klanten naar je website en houd je ze daar, met als ultieme doel conversie? E-commerce-expert John Lin duikt in het succes van Alibaba’s e-commerce-reus Taobao als voorbeeld voor een succesvolle toekomst in online retail.

Lees verder onder de advertentie

John Lin

E-commerce-specialist en retail in China-expert John Lin

John is kenner van de markt in China, spreker, bestuurslid bij het Netherlands China Business Council en een strategisch adviseur voor BORG Consulting. Daarnaast was hij een voormalig Lead Ecosystem Business Developer en Strategy & Business Developer bij bol. John’s missie is om het Oosten en Westen dichter bij elkaar te brengen. Bij BORG Consulting helpt John met andere ex-bol-strategen bedrijven commerciële processen te automatiseren met behulp van data en AI.

Hoe vaak komt jouw meest loyale klant bij je terug op je site of in je app? De grootste e-commerce-warenhuizen zoals bol en Amazon zijn blij als hun Select- of Prime-klanten 1 tot 2 keer per week terug keren. Dan hebben we het over de topspendeerders in de e-commerce. Dit zijn vaak jonge gezinnen waar bij beide ouders werken en weinig tijd hebben.

Lees ook: Waarom online adverteren beter wordt door de Chinezen en lokale platformen

Lees verder onder de advertentie

In contrast, bij Taobao (China’s/Alibaba’s grootste e-commerce platform) komen ruim zeven keer per dag terug. Dit zijn niet alleen jonge gezinnen, maar vrijwel alle demografieën. Dus ook ouderen en jongeren die een wat minder druk leven hebben. Maar ook mensen die fysiek in de winkel staan en de prijs van iets willen controleren en mensen die zich gewoonweg vervelen.

Tijd van de consument = geld

In een beroemd filmpje van Jack Ma zegt hij dat er iedere nacht tientallen miljoenen mensen op Taobao browsen en niets kopen. ‘Ik heb geen idee wat ze doen?! Maar blijkbaar hebben ze het naar hun zin... Zolang er maar mensen in mijn winkel komen, dan kan ik geld verdienen.’

Wanneer je bij Chinese e-commerce bedrijven vraagt wie zij als hun concurrent zien, zeggen ze ook de tijd dat een consument in een andere app spenderen. Tegenwoordig is dat ruim twee uur per dag in Douyin, de Chinese zuster van Tiktok.

Lees verder onder de advertentie

Aandacht trekken

Niet alleen social media platformen verdienen hun geld aan advertenties, maar retailplatformen doen dat tegenwoordig ook. De reden dat Amazon zulke lage prijzen kan voeren en winstgevend kan zijn op haar retail tak is omdat juist alles een advertentie is geworden.

Het gevaar ontstaat dan juist ook wanneer een social media platform, dat goed is in aandacht trekken en advertenties verkopen, zich gaat mengen in retail.

Het gaat om de toegang tot de consument

In 2018 heeft Douyin het mogelijk gemaakt voor live streamers om hun producten te verkopen en heeft daarmee in China in slechts drie jaar tijd 15 procent marktaandeel weten te veroveren, grotendeels van Taobao.

Lees verder onder de advertentie

Een klant die zeven keer per dag eventjes komt kijken of ruim twee uur per dag ergens spendeert, Douyin’s conversie kan tientallen malen lager liggen, maar daarmee nog steeds veel omzet maken.

Deze uren per dag zijn daarnaast ook extra waardevol geworden voor adverteerders op het social media platform, consumenten kunnen namelijk een product in een video meteen bestellen. Deze toegang die social media platformen hebben is dus potentieel veel geld waard voor de adverteerders. Wanneer iets gratis is om te gebruiken, dan ben je in dit geval overduidelijk het product.

Profiteren van opkomst platformen

In de strijd om schermtijd zie je dus dat er ineens andere soort concurrenten zijn, die je op een andere manier moet bevechten. In de Chinese Taobao (shopping) app zie je inmiddels short-videos, audioboeken, series en mini-games. Allemaal om de schermtijd oorlog aan te gaan met Douyin.

Lees verder onder de advertentie

Briefjes van ondernemers bij de bol-pakketten of Thuisbezorgd-maaltijden zijn dus matig effectief, het startpunt waar de consument de meeste tijd bespaart is fundamenteel anders. Je moet gaan naar waar de consument is, probeer dan juist te profiteren van de opkomst van meerdere platformen.

Lees ook: Denk niet meer in offline of online winkelen: zo pakken de Chinezen het aan

Lees verder onder de advertentie