Blog Dirk Beljaarts

Digital vs. human touch: 'Hoe horecaondernemers slim omgaan met het personeelstekort'

Met een beetje geluk (én pech) sta je ergens deze zomer in een veel te lange rij op een vliegveld op weg naar je favoriete vakantiebestemming. Maar met deze temperaturen is er eigenlijk geen reden om de grens over te gaan. En dat merkt de horeca ook. KHN-directeur Dirk Beljaarts signaleert dat veel Nederlanders deze zomer in eigen land blijven. En dit brengt - zeker in een tijd van hoge personeelskrapte - uitdagingen met zich mee. Creatieve oplossingen? Die zijn er volgens hem volop.

Dirk Beljaarts (KHN) 5 augustus 2022

Horeca gouda personeel terras

Drukte op een zomers terras in Gouda. Foto: Frank de Roo

Veel Nederlanders hebben de afgelopen twee jaar (opnieuw) kennis kunnen maken met alles wat (toeristisch) Nederland te bieden heeft. Dus kiezen we er massaal voor om met dit mooie weer én de huidige situatie op de luchthavens, de drukte op de wegen en uitvallende Thalystreinen, in Nederland te blijven. Dit merken horecaondernemers ook. De horeca bruist weer en deze zomer is het aanpoten voor de ondernemers en hun teams.

Tegenover die enorme drukte staat een grote uitdaging; veel ondernemers kampen met een personeelstekort. Die krapte zien we overigens niet alleen in de horeca, maar over de gehele breedte van de arbeidsmarkt. We hebben allemaal de beelden voorbij zien komen van lange wachtrijen op Schiphol, uitvallende treinen en bussen, tunnels die dicht gingen en winkels die pashokjes sluiten of niet meedoen aan koopavonden.

Lees ook: Nederland vakantieland? 'We blijven achter, we moeten nú investeren in toeristisch Nederland'

Slim omgaan met personeelstekort

Horecaondernemers gaan hier slim mee om. Door creatief en innovatief denken en gebruik te maken van slimme oplossingen, werken veel ondernemers nog efficiënter. En dat is zeker in een tijd van hoge personeelskrapte zeer welkom. Goede primaire én secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder salaris, opleidingen, een goede werk-privébalans en verantwoordelijkheid, maken dat we als branche onze mensen langer kunnen binden.

Door meer aandacht te besteden aan persoonlijke ontwikkeling, bieden we medewerkers perspectief en profileren we ons als een aantrekkelijke bedrijfstak. Maar ook door automatisering, robotisering en Artificial Intelligence kunnen we de druk op de arbeidsmarkt terugdringen en efficiënter werken.

Digital vs. de ‘human touch’

Zo zie je nu al dat je in steeds meer horecazaken aan tafel je bestelling kunt kiezen, doorgeven én betalen via een QR-code. Maar er zijn ook plekken waar je zelf je drankjes kunt bestellen en afhalen, of waar je een compleet picknickpakket meekrijgt. In keukens wordt steeds meer gewerkt volgens gestandaardiseerde processen, ontkoppeld koken, deelfabricaten, pannenkoekrobots, enzovoort.

We zien robot-‘kelners’ die ingezet worden om gasten naar hun tafel te begeleiden of gerechten uit te serveren. En hotels bieden steeds vaker de mogelijkheid voor een digitale check-in. Met slimme oplossingen besparen ondernemers op personeelskosten, blijft er meer tijd over voor persoonlijk contact en verhoog je als ondernemer de omzet. Maar in alle gevallen geldt dat de mens uiteindelijk het verschil maakt.

'Juist in een periode waarin ondernemers coronaschulden moeten aflossen, wil je niet in je verdiencapaciteit beperkt worden'

Dirk Beljaarts, directeur KHN (foto onder)

Nadelen van personeelstekort

Ondanks al deze mooie oplossingen, kan het personeelstekort uiteraard ook nadelig uitpakken. Zo zijn er ondernemers die één of meerdere dagen (extra) moeten sluiten vanwege het personeelstekort. Of ondernemers die in plaats van lunch én diner, alleen nog maar diner serveren. Ook zien we veel aangepaste openingstijden.

Juist in een periode waarin ondernemers coronaschulden moeten aflossen, wil je niet in je verdiencapaciteit beperkt worden. Maar het is nu eenmaal de realiteit. Ondernemers worden daarom steeds creatiever, ook omdat het einde nog niet in zicht is. Want hoewel de groei in de horeca sinds we weer open zijn flink is toegenomen, blijft de arbeidsmarkt door vergrijzing en concurrentie met nieuwe aanbieders en andere branches ook in de toekomst krap.

'Het karakter van de horeca zal door innovatieve oplossingen veranderen, maar het vervangt de echte gastvrijheid van goede bediening en gastbeleving natuurlijk niet'

Dirk Beljaarts, directeur KHN (foto onder)

Gastvrijheid blijft

Het karakter van de horeca zal door innovatieve oplossingen veranderen, maar het vervangt de echte gastvrijheid van goede bediening en gastbeleving natuurlijk niet. Horecaondernemers en hun team doen er alles aan om hun gasten zo snel en zo goed mogelijk te bedienen. Duurt het deze zomer een keer wat langer op het terras, dan helpt het begrip van de gast enorm. Zeker voor de medewerkers die ook met deze temperaturen het vuur uit hun sloffen lopen.

Bovendien heeft iedereen ooit een eerste baan gehad en zijn er deze zomer veel jongeren die hun eerste werkervaring op mogen doen in de horeca. Niets leuker voor hen dan dat de gast dit ziet en ze bijvoorbeeld een compliment of fooi geeft. En zeker met deze hitte is geduld en begrip extra fijn. Zo maken én houden we ook de toekomstige generatie enthousiast voor ons prachtige vak. De ‘human touch’ in gastvrijheid zal namelijk altijd het verschil maken.

Lees ook: Dagboek van horecaondernemer Laura: 'Waar ben ik mee bezig? Tijd voor een zomerstop'

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws