Günter Gülker
Directeur Duits-Nederlandse Handelskamer
Günter Gülker is directeur van de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK). De DNHK is de officiële vertegenwoordiging van het Duitse bedrijfsleven in Nederland en ondersteunt sinds 1905 Nederlandse en Duitse bedrijven bij hun activiteiten op de buurmarkt. Met meer dan 1.500 ledenbedrijven is DNHK het grootste Duits-Nederlandse zakennetwerk.
Ruim 40.000 voetbalfans die als ‘oranje-parade’ door Hamburg dansen en het centrum van de stad omtoveren in een zee van oranje: als er naast de trofee voor de beste Europese voetbalclub een prijs is voor de beste fans, dan zouden de Nederlanders sinds hun Fan Walk afgelopen weekend de onbetwiste Europese kampioenen zijn.
Lees ook: Extra ‘tv-belasting’ voor cafébazen die EK uitzenden: ‘Niet terecht dat horeca rekening krijgt’
In de Duitse media worden de Nederlandse fans bejubeld om hun vreedzame ‘Holland extase’. Een krant schrijft dat de oranje fans in ‘onverslaanbare vorm’ zijn. En voor de Bild-Zeitung hebben deze beelden van de door Hamburg van rechts naar links springende mensenmassa ,,de Euro 2024 in Duitsland al tot één van de beste kampioenschap aller tijden gemaakt”.
1,3 miljoen toeristen spendeerden ruim een miljard tijdens WK in Duitsland
Nederlanders brengen niet alleen veel humor en partystemming naar Duitsland, maar zijn ook een aanzienlijke economische factor. En ze zouden kunnen bijdragen aan een tweede Sommermärchen, zoals in 2006 toen Duitsland gastheer was van het WK. Hoe, dat legt Günter Gülker uit in zijn blog.
“Sommermärchen, vertaald betekent dit ‘zomersprookje’, is nog achttien jaar later een synoniem voor de euforie die toen ontstond. Vóór het WK bevond Duitsland zich in een economische stagnatie, vergelijkbaar met nu, en hoopte dat de organisatie van dit grote sportevenement een nieuwe impuls zou geven aan de groei. Destijds kwamen er ongeveer 1,3 miljoen toeristen uit het buitenland die meer dan een miljard euro uitgaven. Vanwege de geografische nabijheid en het enthousiasme waren er ook veel Nederlanders bij.
Samen met de 2,8 miljoen Duitse voetbalsupporters hopen horeca en detailhandel te profiteren van het EK tot aan de finale op 14 juli
Welke invloed hebben grote sportevenementen zoals het WK of EK voor een duurzame economische groei? Tijdens dit toernooi worden rond 650.000 buitenlandse voetbaltoeristen verwacht – velen van hen uit buurlanden. Daarnaast zullen er fans zijn, die geen kaartje hebben voor de wedstrijden, maar de fanmiles op de tien locaties bezoeken. Samen met de 2,8 miljoen Duitse voetbalsupporters hopen horeca en detailhandel te profiteren van het EK tot aan de finale op 14 juli.
Het Leibniz Instituut voor Economisch Onderzoek in Halle voorspelt extra inkomsten van een kwart miljard euro. En natuurlijk wordt er meer bier gedronken tijdens het WK en het EK. Volgens de Duitse brouwersvereniging (DBB) steeg de bierverkoop tijdens het laatste WK thuis met 5 procent. Ook de bierbrouwers verwachten de komende weken een duidelijke omzetstijging.
Feel good-effect EK voetbal kan economische stemming aanwakkeren
Hoewel studies hebben aangetoond dat grote sportevenementen geen significante duurzame economische groei stimuleren, staat het buiten kijf dat optimisme een boomfactor is. Ludwig Erhard, de vader van het Duitse wirtschaftswunder, wist al dat ,,50 procent van de economie psychologie” is.
En naast de directe economische effecten in de vorm van hogere verkoopcijfers in verschillende sectoren, zal het feel good-effect deze keer ook weer een rol spelen. De positieve stemming in het land, veroorzaakt door het EK en een nationaal team dat mensen weer graag zien voetballen, kan de economische stemming verder aanwakkeren. Net als in 2006, toen Duitsland buitenlandse toeristen en ook zijn eigen bevolking met optimisme en euforie inspireerde.
Lees ook: Concurrentievermogen verbeteren? Deze 10 punten zijn essentieel
Afsluitend blijft één vraag: zal er de komende weken weer een duel tussen Nederland en Duitsland plaatsvinden, wellicht zelfs een soort Hamburg 1988? De eerste mogelijke kans zou in de kwartfinales kunnen zijn. In ieder geval wens ik ons allemaal een geweldige voetbalzomer!