Blog Elske Doets

Elske Doets: 'Een eerlijk of gemaakt imago: hoe de afweging te maken?'

Schets ik een eerlijk of gelikt plaatje over mezelf en mijn bedrijf? Ook reisondernemer Elske Doets balanceert er tussen, maar is onderweg naar het eerlijke plaatje, schrijft ze in haar expertblog.

Elske Doets | Doets Reizen 31 augustus 2022

Elske Doets groen overhemd

Toon je kwetsbaarheid? Of kies je toch voor het gelikte plaatje?Voor de site van mijn Young Lady Business Academyheb ik een aantal jonge, talentvolle vrouwen laten interviewen, zodat ze (a) beter getraind raken in het formuleren van hun ambitie en (b) de bezoekers van de site snel een accurate indruk krijgen van de betekenis van de Academy voor hun gedroomde loopbaan.

Lees ook: Elske Doets roept op: communiceer, kom uit je cocon

Van tevoren was de afspraak dat de Young Ladies de tekst alleen op feitelijke onjuistheden zouden controleren, maar algauw, merkte ik, probeerden ze verder te gaan. Dat wil zeggen invloed uit te oefenen op andere aspecten in de tekst, zodat ze er ‘acceptabeler’, zeg maar ‘gelikter’, uit naar voren kwamen. Net zoals je op Instagram een filter gebruikt om je uiterlijk er volgens een onuitgesproken norm ‘beter’ te laten uitzien. Met zo’n houding duw je pijn, ongemak en andere oneffenheden algauw naar de rand, of eroverheen, zodat anderen het niet te zien krijgen. De grote vraag is natuurlijk: is het logisch en verstandig jezelf altijd rond te willen maken? Of is het tonen van hoekigheden, ofwel kwetsbaarheid, juist een asset (voordeel)? Win je met dat laatste niet juist de sympathie en de harten van velen?

Lees ook: Waarom Elske Doets vindt dat we meer op de VS moeten willen lijken

Authentiek imago

Vooropgesteld dat ik zelf geen imagodeskundige ben, voelt iedereen, ook ik, het spanningsveld omtrent de keuze: kwetsbaar of gelikt? We mogen allemaal de mond vol hebben over het belang ‘authentiek’ te zijn of over te komen, in de praktijk is het verdraaide confronterend om met je donkere kanten en momenten in de openbaarheid te treden. Vraag je bij het woord ‘authentiek’ dus altijd af of er sprake is van een eerlijke en oprechte inkijk in de ware gedaante van een bedrijf of individu, of dat er iets – waar juist extreem veel over is nagedacht – als ‘authentiek’ wordt verkocht. In marketing is het immers de kunst de begrippen ‘gelikt’ en ‘authentiek’ maximaal te laten samenvallen.

Zelf koos ik er middenin de coronacrisis voor om te publiceren over mijn somberte. Ik wilde niet (gelikt) mooi weer spelen en de indruk wekken dat er een makkelijke weg terug zou zijn (vaccins, prikken, back to asual). En nu we als samenleving uit de coronacrisis kruipen, blijkt niet alleen dat herstel binnen de reissector inderdaad ingewikkelder is dan we dachten, maar ook dat uit mijn somberte van toen een vruchtbare en duurzame strategie voor de toekomst – ‘diep reizen’ – is gegroeid.

Gelukkig heb ik de Young Ladies kunnen overtuigen in hun interviews meer open te zijn over hun verwondingen of, zoals ik ze liefkozend noem, ‘de krasjes op hun ziel’.

Conclusie? Met een eerlijk imago schep je én meer ruimte en perspectief voor jezelf én meer voor je eigen bedrijf! Dubbele winst.

Elske Doets

ceo/eigenaar Doets Reizen

Elske Doets is eigenaar van Doets Reizen, initiator van de sociaal geëngageerde startup BuddyBold en oprichter van de Young Lady Business Academy (YLBA). Met haar spraakmakende visie op de toekomst van samenleving en economie is ze een graag geziene gast in programma’s als Op1, WNL op Zondag en Nieuwsuur. Tweewekelijks schrijft ze een expertblog voor De Ondernemer.

Kernboodschap van Elske is dat we collectief moeten loskomen van oude denkpatronen en -reflexen. Waar Elske verschijnt, ontstaat beweging. En verlegt ze op charmante en lichtvoetige wijze de aandacht van het meningsverschil naar de structurele oplossing. Haar laatste boek ‘Bloei’ (‘een nieuw scenario voor groei’) heeft al vele mensen geïnspireerd een omslag in hun leven te maken.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws