Blog Elske Doets

Elske Doets: 'Reisbranche, wacht even met weer roepen dat het "fantastisch" gaat'

Nu de deuren van steeds meer branches in Nederland verder opengaan, kijkt Elske Doets alweer een slag vooruit. Is het bijvoorbeeld wel verstandig dat haar collega-ondernemers in de reisbranche bij de eerste euforie meteen alweer ‘fantastisch!’ roepen? Elske vindt van niet. Een toekomstbestendige strategie zou prioriteit moeten zijn, maar verdwijnt nu achter opportunistisch gejuich.

Elske Doets | Doets Reizen 2 februari 2022

Elske Doets ondernemen opleiding scholing

Elske Doets

ceo/eigenaar Doets Reizen/ BuddyBold

Elske Doets is eigenaar van Doets Reizen, initiator van de sociaal geëngageerde startup BuddyBold en oprichter van de Young Lady Business Academy (YLBA). Met haar spraakmakende visie op de toekomst van samenleving en economie is ze een graag geziene gast in programma’s als Op1, WNL op Zondag en Nieuwsuur. Tweewekelijks schrijft ze een expertblog voor De Ondernemer.

Kernboodschap van Elske is dat we collectief moeten loskomen van oude denkpatronen en -reflexen. Waar Elske verschijnt, ontstaat beweging. En verlegt ze op charmante en lichtvoetige wijze de aandacht van het meningsverschil naar de structurele oplossing. Haar laatste boek Bloei (‘een nieuw scenario voor groei’) heeft al vele mensen geïnspireerd een omslag in hun leven te maken.

Of corona nu wel of niet op z’n einde loopt, een ding lijkt glashelder: in de voorbije crisisperiode heeft de overheid de reisbranche, op wat logische afstemming na, niet al te serieus genomen. Hardop is het natuurlijk nooit gezegd, maar als veel meer dan ijverige ticketverkopers, tijdelijk gekooide winstwolven die weer zouden losgaan zodra het was toegestaan, zijn we niet gezien. Met andere woorden, het belang van de overheid (controle) ging de andere kant uit dan die van de reisbranche (‘gooi open!’), en mijn bescheiden voorstel is nu om deze tegenstelling bij een volgende pandemie niet opnieuw te laten ontstaan.

Lees ook: 'Reisadviezen? Weer een Haags besluit waar je nul invloed op hebt'

Of we het nu leuk vinden of niet: ook de reisbranche moet mijns inziens vaker in termen van ‘regulering’ en ‘beheersing’ gaan denken, zodat we bij een volgende calamiteit niet weer tegenover de overheid staan, maar natuurlijke partners zijn. Als we het eens zijn dat er meer samenwerking tussen overheid en reisbranche moet komen en er meer naar elkaar geluisterd dient te worden, helpt het sowieso niet wanneer sommige reisorganisaties vanaf de eerste ‘upswing’ gaan roepen dat het alweer ‘fantastisch!’ gaat, en het een kwestie van tijd is voor alle gemiste omzet weer is ingehaald.

Schaduwzijden van de eigen business

Wat moet een minister of beleidsambtenaar denken van ondernemers die kennelijk zo gefocust zijn op het Oude Normaal? En ongevoelig lijken voor de schaduwzijden van hun eigen business inzake klimaat en virustransport?

Lees ook: 'Duurzaamheidscircuit' volgens Elske Doets: te weinig effectief klimaatbeleid

Ik pleit er juist voor niet in dat Oude Normaal te blijven hangen. Behalve dat er dan een grotere kans ontstaat vruchtbaar samen te werken met de overheid in Nederland en elders, word ik, samen met mijn mede-reisondernemers, liever onderdeel van de oplossing dan dat we onderdeel van het probleem blijven. Wie nú nog inzet op het bieden van dumpprijzen en de maximering van het aantal te verkopen vliegreizen is niet alleen een plaag voor de planeet, maar ook, in mijn ogen, een vlek op het blazoen van de reisbranche.

Businessmodel toekomstbestendig?

Er is nog een andere reden om het ‘fantastisch!’-roepen even uit te stellen. Want hoeveel reisorganisaties hebben hun businessmodel al toekomstbestendig gemaakt? Wie heeft de stoute schoenen aangetrokken en reeds een model ontworpen dat een nieuwe pandemie kan doorstaan? Ik zie het nog weinig gebeuren. De stoute schoenen lijken op of niet erg in trek. Veel populairder is de opvatting om – nu het weer kan – snel geld te maken en pas na nieuwe winsten eens te gaan nadenken over ‘wat nu?’

Conclusie: door nu onze optimistische inborst te onderdrukken en te wachten met roepen dat het ‘fantastisch!’ gaat, zal het straks des te langer weer fantastisch gaan met de reisbranche.

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws