Blog Elske Doets

Waarom Elske Doets blij is dat ze 'nee' moet verkopen aan klanten

Met gemengde gevoelens beziet Elske Doets de reiswoede die na corona weer is losgebarsten. Financieel vaart ze er wel bij, maar hoe zorg je dat de toekomst van de planeet ook op de agenda blijft staan? In deze blog kijkt ze naar de herstart van de reisbranche nu de grootste coronabeperkingen van tafel zijn.

Elske Doets | Doets Reizen 6 april 2022

Elske doets toerisme reizen

Elske Doets

ceo/eigenaar Doets Reizen/ BuddyBold

Elske Doets is eigenaar van Doets Reizen, initiator van de sociaal geëngageerde startup BuddyBold en oprichter van de Young Lady Business Academy (YLBA). Met haar spraakmakende visie op de toekomst van samenleving en economie is ze een graag geziene gast in programma’s als Op1, WNL op Zondag en Nieuwsuur. Tweewekelijks schrijft ze een expertblog voor De Ondernemer.

Kernboodschap van Doets is dat we collectief moeten loskomen van oude denkpatronen en -reflexen. Waar Doets verschijnt, ontstaat beweging. En verlegt ze op charmante en lichtvoetige wijze de aandacht van het meningsverschil naar de structurele oplossing. Haar laatste boek Bloei (‘een nieuw scenario voor groei’) heeft al vele mensen geïnspireerd een omslag in hun leven te maken.

Nu de coronacrisis naar de achtergrond aan het verdwijnen is, komt het moment van de waarheid. Dat wil zeggen: gaan consumenten hun gedrag aan de nieuwe wereld aanpassen? Of gaan ze na twee jaar gewoon op de oude voet verder? Natuurlijk begrijp ik dat zelfs een ingrijpende pandemie geen garantie is voor gedragsverandering. Sterker: de reflex om terug te willen naar het vertrouwde van vóór corona, al was het maar om te checken dat die heerlijke, ongelimiteerde wereld niet zomaar uit zicht verdwenen is, snap ik maar al te goed. Als reisondernemer profiteer ik financieel ook volop van deze reflex. Iedereen ‘gaat los’ en boekt de reis die zo lang onmogelijk was.

Gedragsverandering creëren

Maar de vraag die mij bezighoudt is: kan ik als ondernemer niet toch een betekenisvolle rol spelen in de gedragsverandering waar onze planeet zo’n behoefte aan heeft? En zo ja, hoe moet ik dan reageren nu het erop lijkt dat de meeste consumenten hun eigen behoeften op nummer een, twee en drie zetten en de planeet ergens onderaan hun lijstje hebben staan? Een ding staat vast: het zomaar toegeven aan de onwil om planeetvriendelijkere keuzes te maken is voor mij geen optie. Ik wil met mijn bedrijf, liefst samen met onze klanten en collega-bedrijven, de goede richting op. Dat wil zeggen: een richting waarbij we dienstbaar zijn aan de toekomst van onze kinderen en die toekomst met onze uitstoot niet nóg zwarter en uitzichtlozer maken.

'Kan ik als ondernemer niet toch een betekenisvolle rol spelen in de gedragsverandering waar onze planeet zo’n behoefte aan heeft?'

Om te beginnen ben ik vlak na het begin van de pandemie, met dat doel, een nieuwe manier van reizen mogelijk gaan maken; het zogenaamde ‘diep reizen’. Meer focus op een plek, minder rondtrekken, meer beleving, minder vliegkilometers, meer tot rust komen, minder hectiek. Onder meer in Zweden, IJsland en Lapland heb ik prachtige, intieme locaties opgespoord waar je deze nieuwe vorm van energiezuiniger reizen kunt beleven. Met grote voldoening zie ik dat consumenten gretig op deze locaties afkomen. En dus – misschien zonder dat ze het zelf doorhebben – een type reis boeken die de planeet veel minder belast dan ze voorheen gewend waren.

Voordelen van schaarste

Een andere omstandigheid waaruit ik hoop put is dat corona ervoor gezorgd heeft dat er, deels door faillissementen, schaarste is ontstaan in accommodaties en vervoermiddelen. Waardoor consumenten meer dan ooit gedwongen worden na te denken over hun prioriteiten. Wat wil ik absoluut zien, en wat minder? Wat wil ik koste wat kost meemaken, en wat minder? Dat denkproces op gang te krijgen is van wezenlijk belang om de weg naar meer ‘verantwoord toerisme’ in te slaan.

Het komt erop neer dat ik, vanuit het grotere belang van de planeet, blij ben met schaarste. En ook blij ben dat ik regelmatig ‘nee’ moet verkopen.

Lees ook: 'Duurzaamheidscircuit' volgens Elske Doets: te weinig effectief klimaatbeleid

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws