Blog Fred Rutgers
Retail-expert Fred Rutgers helpt je kijken naar de kansen die ontstaan door de huidige dreigingen
Het beweegt meer dan ooit om ons heen. Na corona zet nu Poetin de halve wereld op zijn kop. En hoe! Olie en gas zijn het nieuwe goud. De inflatie gaat door het dak en zeker mensen met lage of middeninkomens maken zich grote zorgen of ze binnenkort de rekeningen nog kunnen betalen. Inmiddels hoort retail-expert Fred Rutgers van steeds meer ondernemers dat zij dit al goed kunnen merken bij hun klanten. Daarom kijkt hij in deze blog naar de kansen die de bewegingen bieden aan ondernemers.

Fred Rutgers
Retailtrendwatcher/groeicoach
,,Ik ben in 1960 geboren in een winkel. Dat wil zeggen, mijn ouders hadden een boek- en kantoorboekhandel en ik ben bijna letterlijk geboren achter de kassa. Die winkel bepaalde het leven binnen ons gezin. De hele dag was iedereen bezig met die winkel en de gesprekken gingen altijd over de winkel, de klanten, de zorgen, de kansen en de dromen voor de toekomst. Het ondernemen is mij dus met de paplepel ingegeven."
Op de beurs wordt altijd heel veel geld verloren als de beurs onrustig is. Maar waar heel veel mensen geld verliezen, ontstaan ook enorme kansen waardoor anderen juist dan heel veel geld kunnen verdienen. Op een beurs waar niets gebeurt verlies je dan wel geen geld, maar er zijn ook vrijwel geen kansen.
Dat is nu ook het geval in de economie. Ook voor ondernemers zoals u en ik ontstaan er nu enorme bedreigingen, maar zeker ook enorme kansen. De vraag is; 'hoe maak jij er als ondernemer in deze situatie het beste van?'
Verlammende angst
Er komt nu erg veel op ons af en veel ondernemers raken daardoor nu het overzicht kwijt. Angst, emotie, tegenstrijdige informatie in het nieuws veroorzaken bij velen een soort verlamming. Ik zie en hoor erg veel ondernemers die ervoor kiezen om het allemaal maar gewoon over zich heen te laten komen onder het motto;‘als ik mijn nek maar niet uitsteek, dan hakken ze hem ook niet af!’
Lees ook: Fred Rutgers vraagt zich af: Hoe inflatiebestendig is jouw ondernemersinkomen?
En juist dat stilzitten is nu niet slim! Ik denk dat er volop kansen zijn om schade te voorkomen en slim in te spelen op de veranderingen om ons heen. Daarom geef ik hierbij een lijstje met dingen om eens over na te denken. Mogelijk helpt dit jou om het slimmer te doen dan jouw concurrenten.
Hoe gevoelig is jouw business voor sterk stijgende of juist straks dalende energieprijzen? Hoe kun jij jouw bedrijfsprocessen anders inrichten om daar minder afhankelijk van te worden. Andere manieren van inkopen, produceren, distributie, marketing en dergelijke.
Wat kun je aanpassen in jouw assortiment? Kun jij jouw klanten helpen besparen op hun aankopen? Ook hier zou je bijvoorbeeld klanten energiebesparende producten of diensten kunnen bieden. Of kun je verpakkingsaanpassingen doen waardoor jij daar geld op kunt besparen wat jij kunt doorberekenen in het voordeel van jouw klanten. Kan een slimmere verpakking ervoor zorgen dat jouw klant minder afval of bederf heeft? Kun je geen producten verkopen waar een klant langer plezier van heeft? Meer dan 60% van alles wat we verkopen is binnen 3 maanden afval geworden. Is dat wat wij onze klanten juist nu willen verkopen?
Hoe kunnen wij onze klanten helpen om hun cashflow weer in de hand te krijgen?
Is het tijd om te investeren in innovatie om jouw positie in de markt te versterken?
Of moet je nu zwaar het mes zetten in al jouw budgetten? Of wordt het dan; 'we moeten bezuinigen, maakt niet uit wat het kost?'
Ontstaan er nu opeens nieuwe doelgroepen of productmarktcombinaties door de veranderende omstandigheden. Bijvoorbeeld; zouden voedingsmiddelen met een kortere kooktijd nu extra verkoopkansen kunnen bieden? Of is produceren in Nederland nu opeens aantrekkelijker omdat je geen dure transportkosten hebt om spullen uit China te moeten halen? Of wie weet kunnen wij alternatieven verzinnen voor spullen die wij nu kopen in “foute” landen zoals Rusland?
Zijn er nu kansen in de markt voor nieuwe soorten dienstverlening zoals bijvoorbeeld veiligheids- of besparingsconsulent? Of trainingen ondernemerschapscoach in tijden van crisis?
Lees ook: 'Ondernemer, vergelijk je winkel met een goudmijn'
Kortom, er is veel om over na te denken en als je ervoor open staat zijn er meer kansen dan je misschien op het eerste gezicht zou denken. Ik weet ook zeker dat het lijstje hierboven lang niet alomvattend is. Maar laat het in ieder geval een inspiratiebron zijn om na te denken over positievere zaken dan de vraag 'welke streken zal Poetin vandaag weer uithalen waardoor de situatie verder verergert?'
Als eenvoudige ondernemers gaan wij daar namelijk niet vrolijker van worden. We kunnen ons dus beter druk maken met waar juist wij als ondernemers goed in zijn; 'wat kan ik morgen slimmer doen dan vandaag waardoor ik het met mijn bedrijf slimmer doe dan de concurrent?' Ik wens je veel plezier en inspiratie bij het vinden van antwoorden op die vraag!