Blog Fred Rutgers

Hoe je jouw omzet verhoogt met de gouden wet van 1 procent

Door elke stap in de klantreis een klein beetje te verbeteren, kun je al een groot verschil maken in jouw omzet. Dat schrijft retailtrendwatcher Fred Rutgers in zijn blog. Het is de 'gouden wet van 1 procent', die er soms voor kan zorgen dat je al in drie jaar jouw omzet verdubbelt.

Fred Rutgers 14 juli 2021

Foto: Shutterstock

Wat is nou 1 procent? Het lijkt bijna niets!

Mijn opa zei vroeger altijd: 'Vele kruimeltjes maken ook een brood.' En dat is helemaal waar.

Een klantreis in 10 stappen

Heb je wel eens gehoord van de klantreis? Dat gaat over de stappen die een klant doorloopt op weg naar jouw kassa en daarna. Ik leg het even nader uit. Hieronder geef ik een voorbeeld van een klantreis in 10 stappen.

  1. De klant besluit om iets te willen kopen. Doet hij dat in jouw vestigingsplaats of ergens anders, misschien zelfs wel online?
  2. Als hij dat in jouw vestigingsplaats doet, kiest hij dan ook voor jouw winkelstraat om dat te doen?
  3. En als hij dat in jouw straat doet, loopt hij daarvoor ook jouw winkel binnen?
  4. En als hij jouw winkel binnenloopt, gaat hij dan ook vinden wat hij zoekt?
  5. En als hij dan vindt wat hij zoekt, ziet de presentatie er dan ook zo uit dat hij verleid wordt tot de aankoop?
  6. En als hij het product wil pakken, is dat dan eenvoudig van het schap te halen of heeft hij daar de hulp van een medewerker voor nodig?
  7. Als hij dan het product heeft gepakt, kan hij dan gemakkelijk en snel genoeg afrekenen, of staat er telkens een lange rij?
  8. En als hij dan bij de kassa staat om af te rekenen, staat daar dan een aantrekkelijk product om erbij te kopen? Iets leuks of iets handigs waardoor de totale transactie net iets hoger uitpakt?
  9. Geeft de persoon aan de kassa hem de juiste aandacht en adviezen om mogelijk nog iets extra’s te kopen?
  10. En maakt die persoon achter de kassa die klant zo blij dat hij de volgende keer net iets eerder weer voor jouw winkel kiest, of jouw winkel aanbeveelt bij vrienden, familie en kennissen?

Lees ook: Vier handige tips voor een betere balans in jouw assortiment

In veel bedrijven zal een klantreis er ongeveer zo uitzien. Hoe moeilijk zou het zijn om als ondernemer al deze stappen slechts 1 procentje beter te laten verlopen? We begonnen deze redenatie toch met de constatering dat 1 procent bijna niets is? Dus mogen we dan vaststellen dat dit te realiseren zou moeten zijn?

Stel je eens voor dat dit lukt….. Wat zou dat dan betekenen?

Ik reken het even voor; we beginnen bij je huidige omzet en stellen die op 100 procent. Pak je rekenmachine en doe daar 10 keer 1 procent bij. Door het rente-op-rente-effect kom je dan uit op 110.46 procent. Dat betekent dat alles 1 procent slimmer of beter doen je al bijna 10,5 procent meer omzet oplevert.

Stel je nu eens voor dat je dat ieder jaar 2 keer lukt, wat gaat dat dan betekenen voor jouw omzet over 3 jaar?

Ik reken het wéér even voor: 100 procent om mee te beginnen. Maal 10.46 en dat 6 keer (want 2 keer per jaar gedurende 3 jaar). Dan kom je op… 200.64!

Dat betekent dat als je twee keer per jaar iedere stap 1 procent beter of slimmer maakt, jij jouw omzet in slechts 3 jaar kunt verdubbelen!

Ik zal je nu maar niet langer met dit verhaal bezig houden want ik denk dat je nu niets liever wilt dan hiermee aan de slag gaan. Heel veel succes en plezier daarmee!

Lees ook: Banken, pak jullie verantwoordelijkheid: contant geld zou niets mogen kosten

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws