Nieuws Fred Rutgers

Opeens ontdekken kleine ondernemers de kracht van Big Data

Door corona zijn veel kleine bedrijven steeds meer gebruik gaan maken van online. Tegenwoordig heeft bijna iedere retailer wel een vorm van webshop. Hierdoor is het persoonlijk contact met klanten veranderd. Maar het gaat verder. Met name retailers hebben de kracht van data ontdekt en dat vindt retailtrendwatcher Fred Rutgers een geweldige ontwikkeling.

Fred Rutgers 18 mei 2021

Door corona zijn veel kleine bedrijven steeds meer gebruik gaan maken van internet. Foto: Shutterstock

Nog niet eens zo lang geleden dachten kleine ondernemers dat Big Data was voorbehouden aan Big Companies. De overtuiging was dat big data erg kostbaar was en dat alleen grote bedrijven er profijt van zouden hebben. Kleine ondernemingen spraken zelf zoveel met hun klanten en waren zo betrokken bij hun bedrijf, dat ze toch wel wisten wat er speelde.

Door corona zijn veel kleine bedrijven steeds meer gebruik gaan maken van online. En een beetje webshop geeft de beheerder steeds meer inzicht in wat er in die webshop gebeurt. Je kunt heel gemakkelijk zien wie je beste klanten zijn en welke producten het best verkopen. De hoeveelheid informatie die je in het rapportagesysteem van een goede webshop kunt vinden is nagenoeg eindeloos. Opeens ontdekken ondernemers dat ze ook echt iets kunnen met die data, en dat is geweldig om te zien gebeuren.

Lees ook: 'Ondernemer, vergelijk je winkel met een goudmijn'

Ze ontdekken dat je van Big Data, wat niet meer is dan een enorme bak gegevens ook bright data kunt maken, door selecties te maken uit die enorme bak data. Door nu te spelen met die bright data, bijvoorbeeld door allerlei cijfers ten opzichte van elkaar te bekijken, ontstaat opeens informatie die nieuwe, vaak verrassende inzichten geeft. En op basis van die nieuwe inzichten maken ondernemers plannen en gaan ze nieuwe dingen uitproberen in hun marketing en bedrijfsvoering. En dat brengt bij veel van hen de zaken opeens sterk in beweging met regelmatig opmerkelijke resultaten. Betere personeelsplanning, slimmere inkoop, meer omzet en meer marge zijn zomaar enkele voorbeelden van resultaten die ik retailers waarmee ik werk zie behalen.

En wat helemaal leuk is, als die ondernemers eenmaal merken dat het ook voor hen werkt, worden ze helemaal enthousiast. Opeens worden ze nieuwsgierig naar welke informatie hun kassa hen kan bieden. Zeg eens eerlijk, maakt u wel gebruik van alle informatie die uw kassa u kan bieden? De meeste retailers die ik ken draaien braaf de diverse rapportages uit op hun kassa, nieten die bij elkaar en bergen ze keurig op in een ordner en zetten die in de kast. Eén keer per jaren brengen ze die hele boel naar de accountant met de mededeling: ‘hopelijk heb jij hier iets aan’.

"Die cijfers zijn er echt niet alleen om je belastingaangifte te doen, maar ze zijn er vooral om precies te weten hoe jij er als ondernemer met jouw bedrijf voor staat en om te weten waar jij extra aandacht aan zou moeten geven"

Nu na Corona hoor ik steeds meer retailers vertellen dat ze toch eens vaker naar die rapporten kijken en daar toch wel nuttige informatie uit weten te halen. Opeens gebruiken ze omloopcijfers per productgroep om slimmer in te kopen. Niet langer bepaalt de onderbuik of de vertegenwoordiger wat ze inkopen, nee, ze kennen de feiten over wat wel en niet verkoopt en dat vormt nu de basis voor hun inkoopbeleid.

Uit mijn eigen praktijk zie ik ook duidelijk dat ondernemers die hier actief mee aan de slag gaan het ook beter doen dan ondernemers die de kracht van data nog niet hebben ontdekt. Of die die hun business nog steeds draaien op hun onderbuikgevoel. Zelfs ondernemers die al meer dan 25 jaar hun bedrijf draaien met toch wel redelijk succes, zien opeens dat ze door slim gebruik te maken van data aanzienlijk betere resultaten behalen, terwijl ze vooraf dachten dat ze toch echt heel slim bezig waren. Die onderbuiken blijken het toch vaker dan gedacht behoorlijk mis te hebben.

Lees ook: 'Tweede Kamerleden zonder ondernemersbloed begrijpen er niets van'

Nu weet ik best dat de gemiddelde ondernemer toch al keihard moet werken, en dat je na een dag keihard ploeteren in je bedrijf niet altijd zin hebt om eens lekker in de cijferbende te duiken. Dat je een boekhouding moet voeren is toch al erg genoeg? Ik vrees dat als het voeren van een goede boekhouding en het op orde houden van je cijfers niet verplicht werd door de fiscus, veel ondernemers er met de pet naar zouden gooien.

Mijn mantra is: die boekhouding voer je niet voor de belastingdienst, maar voor jezelf! Die cijfers zijn er echt niet alleen om je belastingaangifte te doen, maar ze zijn er vooral om precies te weten hoe jij er als ondernemer met jouw bedrijf voor staat en om te weten waar jij extra aandacht aan zou moeten geven. Dat is rechtstreeks in het belang van jouw bedrijf, jou als ondernemer en om het juiste beleid te voeren om het elke dag een beetje slimmer te doen. En dat leidt tot meer resultaat, meer stabiliteit in jouw bedrijf en uiteindelijk dus ook tot meer voldoening en meer plezier in je werk.

Fred Rutgers

Retailtrendwatcher/groeicoach

,,Ik ben in 1960 geboren in een winkel. Dat wil zeggen, mijn ouders hadden een boek en kantoorboekhandel en ik ben bijna letterlijk geboren achter de kassa. Die winkel bepaalde het leven binnen ons gezin. De hele dag was iedereen bezig met die winkel en de gesprekken gingen altijd over de winkel, de klanten, de zorgen, de kansen en de dromen voor de toekomst. Het ondernemen is mij dus met de paplepel ingegeven."

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws