Blog Fred Rutgers

Goede voornemens: tips voor een langdurige liefdevolle relatie, ook zakelijk

De liefde en je werk lijken verdacht veel op elkaar. Soms is er sprake van liefde op het eerste gezicht bij een klant, soms blijft het bij een one-night-stand. Fred Rutgers heeft de tips om in het nieuwe jaar je werkrelaties eens te evalueren. En misschien helpen ze ook in je privé-leven. Of andersom.

Fred Rutgers 24 december 2021

Zakelijke relatie

Foto: Shutterstock.

De liefde moet wél van twee kanten komen

Voor een goede relatie zijn er twee nodig die in die relatie willen investeren. Als het goed is draait het daarbij om meer dan geld. Je moet echt iets voor elkaar over hebben. Vanzelfsprekend is dat ook van toepassing voor klant-leverancier relaties. En toch gaat het daar te vaak mis. Vaak begint het al met een valse start. Eén of vaak zelfs beide partijen lopen te hard van stapel. Bij een eerste date is het niet echt gebruikelijk dat geliefden zonder enig voorbehoud bij elkaar in bed springen. Toch verwachten partijen bij een zakelijke kennismaking doorgaans wel dat ze direct het onderste uit de kan kunnen halen. Klanten verwachten dan meteen een werelddeal en verkopers zijn verbaasd als een klant aangeeft dat hij er nog even over wil nadenken. Zeker bij een flinke aankoop hebben partijen toch vaker dan we zouden willen nog even tijd nodig om aan elkaar te wennen. Hoe vaak heb jij als ondernemer een nieuwe potentiële klant zonder deal jouw pand zien verlaten? En toch had je alles uit de kast gehaald om die klant over de streep te halen…

In de kroeg leidt ook niet iedere eerste kennismaking tot een afzakkertje thuis op de bank

Als je er direct teveel druk op zet loopt het juist daardoor vaak mis! Je wilt geen one-night stand, maar een langdurige voor beide partijen bevredigende relatie! Als je telkens bij iedere nieuwe kennismaking heel veel drankjes moet weggeven, dan is dat uiteindelijk een dure vorm van marketing. Zo is dat zakelijk ook.

Maar gelukkig, er komt een deal, het begin van de klant leverancier relatie! Er bloeit een relatie op. Maar dat wil nog lang niet zeggen dat beide partijen door en blind zijn voor wat de ander doet. Er is echt meer voor nodig om klantentrouw op te bouwen. Die nieuwe klant biedt jou nu het voordeel van de twijfel, maar zal echt nog niet van de daken schreeuwen hoe geweldig jij bent. Andersom zal jij die klant ook vast niet direct de hoogste korting geven. Waarom zou je? Maar stapje voor stapje groeit de relatie en hebben jullie steeds meer voor elkaar over. En dat is mooi! Maar, hoe gaan jullie nu beiden om met deze relatie?

Niet iedere kennismaking loopt uit op liefde voor het leven!

Dat gebeurt niet in het echte leven, maar helaas al helemaal niet in het zakenleven. In het zakelijk leven lijkt ontrouw aan de orde van de dag en worden kansrijke relaties om het minste of geringste afgebroken. Privé zijn mensen bereid meer te investeren in hun relaties. Zakelijk lijken we ons minder bewust van het belang van een goede langdurige liefdevolle relatie en lijken we ook minder handig om daaraan te werken. Daarom geef ik je in dit kerstblog graag wat nuttige tips om aan je relaties te werken. Wie weet zijn sommige van deze tips ook handig om privé toe te passen!

  1. Liefde moet van twee kanten komen. Beiden moeten eraan (willen) werken. Vertellen jullie elkaar wel eens hoe blij je bent met jullie relatie?
  2. Wanneer heb jij jouw partner voor het laatst vertelt wat die ander voor jou betekent?
  3. Wat weten jullie eigenlijk over elkaar en elkaars verlangens? Hoe meer je op dat gebied van elkaar weet, hoe beter jullie daarbij op elkaar kunnen inspelen. Wanneer heb jij jouw klanten bijvoorbeeld voor het laatst gevraagd wat jij nog meer voor hem of haar zou kunnen doen? Hoe zou jij de verwachtingen van jouw klant kunnen overtreffen? Welke wensen van jouw klant zou jij nog meer kunnen vervullen? Met andere woorden wat zou jouw klant nog meer graag van je willen kopen?
  4. Wat stoort jullie aan elkaar? En hoe zouden jullie dergelijke wederzijdse ergernissen kunnen wegnemen om de relatie verder te kunnen verbeteren?
  5. Hoe stimuleren jullie elkaar om open en eerlijk met elkaar te communiceren? Hoe eerder jullie elkaar eerlijk vertellen wat je denkt en je voelt om eventuele frustraties in de kiem te smoren.
  6. Wat doen jullie eraan om elkaar regelmatig op een positieve manier te verrassen?
  7. Maken jullie met een zekere regelmaat (bijvoorbeeld jaarlijks) samen plannen voor de toekomst?
  8. Delen jullie dromen en wensen met elkaar?
  9. Passen jullie wederzijdse dromen en wensen nog bij elkaar? En als dat niet (meer) het geval is, wat kunnen jullie er dan aan doen om weer met elkaar op een lijn te komen?
  10. Wat kunnen jullie eraan doen om van elkaars vrienden jullie vrienden te maken? (mond tot mond reclame en cross-selling bevorderen).

Ik wens al mijn lezers een gezond 2021.

Lees ook: Retailwatcher Fred Rutgers: Juist deze week ondernemers écht vooruit helpen

Fred Rutgers

Internationaal retailtrendwatcher en groeicoach

,,Ik ben in 1960 geboren in een winkel. Dat wil zeggen, mijn ouders hadden een boek en kantoorboekhandel en ik ben bijna letterlijk geboren achter de kassa. Die winkel bepaalde het leven binnen ons gezin. De hele dag was iedereen bezig met die winkel en de gesprekken gingen altijd over de winkel, de klanten, de zorgen, de kansen en de dromen voor de toekomst. Het ondernemen is mij dus met de paplepel ingegeven."