Blog Gerben Derks

In 5 stappen naar een unieke marketingstijl (om bijvoorbeeld personeel te werven)

Als marketeer merkt Gerben Derks dat conventionele marketing nauwelijks meer werkt wanneer je meer naamsbekendheid wilt genereren. Iedereen plaatst advertenties, schrijft nieuwsbrieven en doet zijn best om op social media vooral te laten zien hoe leuk ze zijn. Juist bij het opbouwen van naamsbekendheid lukt dat maar mondjesmaat doordat iedereen zich op dezelfde manier en via dezelfde kanalen probeert te profileren. In deze blog geeft de marketeer een handig stappenplan om je te onderscheiden.

Gerben Derks 19 mei 2022

Marketing plan opstellen 5 stappen

Afbeelding: Shutterstock.

Gerben Derks

Marketingexpert

Gerben Derks voert de marketingregie bij organisaties die een weg zoeken tussen alle opties die er zijn én helpt ze met het vergroten van hun 'fanbase' door het creëren van 'merkwaardige' en 'opmerkelijke' concepten. Dit is zijn eerste blog bij De Ondernemer.

Wanneer je jouw naamsbekendheid wilt vergroten, dan ben ik er van overtuigd dat je echt ‘opmerkelijk’ en ‘merkwaardig’ moet zijn of worden. Door je niet alleen anders te profileren, maar jouw product of dienst ook echt aan te gaan passen op een manier die raak is bij jouw doelgroep. Alleen dan wordt er over jou of jouw merk gepraat. In de komende blogs probeer ik jullie telkens wat tips mee te geven hoe je dit als organisatie zou kunnen bereiken. Hieronder heb ik een 5-stappenplan uitgeschreven waar je vandaag nog mee aan de slag kunt.

1. Weet wat jouw doelstelling is

Dit klinkt logisch, toch gaat het hier vaak mis bij het creëren van iets opmerkelijks. Beschrijf concreet waarom je bijvoorbeeld jouw naamsbekendheid wil vergroten. Wil je meer personeel aannemen? Of wil je meer leads uit een bepaalde regio? Noteer dit dan en maak de doelstellingen zo meetbaar en concreet mogelijk. Hoeveel, in welk tijdsbestek? Etc etc… Schrijf het op. Want dan wordt het hard. Doe je dit niet, dan ben je maar wat aan het doen en is de kans groot dat je de plank mis gaat slaan.

Zo lag er bij een infrabedrijf een behoefte om meer personeel aan te nemen. Ze plaatsten vacatures op dezelfde sites als andere bedrijven, gebruikten dezelfde teksten en hadden hetzelfde resultaat, namelijk nauwelijks respons. Ze realiseerden zich prima dat de vijver leeg was. Echter, er zijn altijd mensen die op zoek zijn naar een andere invulling of andere baan. Die mensen kun je helpen door je opvallend te presenteren. De doelstelling die we hier beschreven was duidelijk naamsbekendheid opbouwen onder mensen waar er een latente behoefte is om ooit ander werk te gaan zoeken.

Lees ook: Alles wat je moet weten over marktonderzoek doen als bedrijf

2. Duik écht in jouw doelgroep

Om jouw ‘opmerkelijke’ boodschap de gewenste impact te geven, moet je eerst jouw doelgroep perfect begrijpen. Waar hebben ze het over, wat spreekt hen aan, wat niet. Sommige doelgroepen kun je alleen bereiken door er fysiek tussen te gaan staan en het gesprek aan te gaan. Anderen bereik je op speciale evenementen. Ook online bijvoorbeeld in speciale facebookgroepen, kun je je gaan oriënteren waar ze zich bevinden en waar ze het over hebben. Observeer ze. Wat voor muziek luisteren ze? Welke TV-programma’s of online media bekijken ze? Waar hebben ze het over? Welke hobby’s hebben ze? Waar bevinden ze zich in hun vrije tijd? Is daar een patroon in te ontdekken?

Bij het infrabedrijf bleken de jongens vaak allemaal een piratenzender (radiozender zonder vergunning) met Nederlandstalige muziek aan te hebben staan tijdens hun werk. Sommige van hen hadden zelf een eigen geheime zender. Alle beroepen werden op die zenders toegezongen. Boeren, bouwvakkers en vrachtwagenchauffeurs. Maar een nummer over de stratenmaker was er niet. Wanneer je je daar verder in verdiept zie je dat veel andere gelijksoortige beroepsgroepen deze zenders ook aan hebben staan en ook veel jongeren die in hun keet bij elkaar zitten. Kortom juist de groepen waaronder je als infrabedrijf naamsbekendheid wilt opbouwen.

3. Bedenk een idee hoe je jouw doelgroep kunt ‘raken’

Als je echt in jouw doelgroep bent gedoken en weet wat je wilt bereiken, dan weet je inmiddels ook waar de kansen liggen. Die liggen namelijk overal. Waar heeft jouw doelgroep het bijvoorbeeld over waar nog geen andere partij iets mee doet? Kun je dat uitvergroten of veel sterker aanzetten?

In het geval van de geheime zender muziek zie je dat er nauwelijks door bedrijven iets met dat ‘genre’ gedaan wordt. Terwijl er veel mensen van de doelgroep daar mee bezig waren. Daarnaast zie je dat die zenders met elkaar een behoorlijk bereik hebben. Wanneer je dan ook nog ziet dat er op die zenders nauwelijks nummers zijn voor het beroep van de stratenmaker, dan kun je daar iets mee. Ik stelde na deze analyse de vraag aan de directie: Wat zou er gebeuren wanneer we als bedrijf zelf een nummer over de stratenmaker met videoclip van onze jongens gaan maken en proberen te pluggen bij de geheime zenders?

4. Ga eerst testen bij jouw doelgroep

Wat je ook bedenkt of wilt gaan bedenken, onthoud dat je jouw campagne ontwerpt vanuit het oogpunt van jouw doelgroep. Wat je ook doet, probeer te denken zoals jouw doelgroep. Hoe je dat kunt doen is door het idee eerst te toetsen bij bijvoorbeeld een klein panel die bestaat uit jouw doelgroep. Vraag hen wat ze ervan vinden en of ze ook tips hebben. Dat geeft je wellicht ook nog nieuwe inzichten en je creëert meteen ambassadeurs, wanneer ze het een tof idee vinden.

Het idee om zelf een nummer te gaan maken werd getest onder de jongens die ook zelf een geheime zender hadden. Dan leer je de ins en outs. Het leek ze behoorlijk uitdagend, maar niet onmogelijk. Toen we een band hadden gevonden die het nummer schreef, lieten we de jongens meedenken in de verspreiding er van. Als gevolg dat het nummer binnen no time op meer dan 100 piratenzenders in het land werd opgepakt. Daarna werd het ook opgepakt door regionale media.

Lees ook: Fred Rutgers over slim groeien: 'Weet wat je doelgroep is en geef jouw concurrenten het nakijken'

5. Opmerkelijk word je niet door alleen kwaliteit te leveren

Het tegenovergestelde van opmerkelijk is heel goed. Dat schreef marketinggoeroe Seth Godin in zijn boek Purple Cow. En ik ben het met hem eens.

Ideeën die opmerkelijk zijn hebben een veel grotere kans dat erover gepraat wordt dan ideeën die dat niet zijn. Toch zijn er maar weinig ondernemers die écht opmerkelijke dingen durven te maken. Hoe komt dat? Misschien doordat veel mensen denken dat zijn of haar product of dienst wel flink wordt doorverteld wanneer iets kwalitatief heel erg goed is. Maar in feite gaat het bij flinke mond tot mond reclame, nooit alleen om kwaliteit, maar de combinatie met een opmerkelijk verhaal.

Bijvoorbeeld: als je met een vliegtuig reist, en je komt veilig aan. Dan vind je dat waarschijnlijk normaal en praat je er met niemand over. Het wordt pas een opmerkelijke vliegreis, wanneer er iets verrassends of bijzonders gebeurd. Stel, ik noem maar wat. Je laat de stewards en stewardessen ook zingen en dansen om de doelgroep meer te entertainen. Wat zou er dan gebeuren? Probeer in elk geval iets anders als alle andere bedrijven en vergroot dat uit. Voeg iets toe, haal iets weg of zoom in op iets groots en doe dat op de plek waar jouw doelgroep te vinden is. Hoe je daar een begin mee maakt, dat heb ik in de vorige alinea’s uitgelegd.

Hoge kwaliteitseisen stellen aan jouw dienst of product is niet slecht, maar wel saai. Heel goed is eigenlijk heel gewoon. Dus of je er echt mee gaat opvallen? Dat trek ik in twijfel! Wil jij meer naamsbekendheid? Dan moet je het lef hebben om je bedrijf, product of dienst opmerkelijk te laten worden. Dan ga je opvallen. Hoe zou jij dat kunnen doen? En durf jij dat aan?

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws