Blog Gerben Derks
Creatieve marketing voor personeel: zo krijg je wél medewerkers
Als ondernemer herken je dit vast wel. Je hebt al veel gedaan om personeel te vinden. Je hebt op meerdere kanalen campagnes lopen. Goede vacatureteksten geschreven, slimme tools om te targetten bij de doelgroep. Maar de echte aanwas van personeel komt niet op gang. Marketingexpert Gerben Derks kijkt in deze blog naar succesvolle wervingscampagnes en legt uit wat de kracht ervan is.

Foto: ANP.
Personeel vinden blijft een enorme uitdaging in deze krappe arbeidsmarkt. Maar hoe bekend is jouw bedrijf écht bij de doelgroep? Vaak mis ik namelijk een geclaimde waarde in de huidige campagnes. Met een geclaimde waarde bedoel ik een waarde waar een belangrijk deel van de de rode draad te zien is, één waarde met jullie dna, waar jij en jouw medewerkers voor staan. Ook wel de allerbelangrijkste kernwaarde. Zet die waarde centraal in al jouw communicatie. Dat doe je door een herkenbaar creatief concept.
In een vorig blog ben ik daar al uitvoerig op in gegaan hoe je zo’n waarde claimt. In dit blog geef ik drie voorbeelden van creatieve campagnes die het verschil maken.
Lees ook: Waarom een hippe marketingactie niet werkt bij jouw bedrijf (maar wel bij Coolblue)
Een creatief concept helpt
Arbeidsmarktcommunicatie op basis van een geclaimde waarde met een creatief concept maakt het verschil. Daar ben ik echt van overtuigd. Als je op een creatieve manier een overkoepelend concept hebt staan, die jouw visie helder uitdraagt. Dan wordt al je communicatie herkenbaar en sluit het aan bij de mensen die dat ook ‘willen’ ervaren. Tenminste als het concept klopt!
Bij werving- en selectiecampagnes zie je vaak nog niet de hogere visie van een bedrijf of organisatie terug in de uitingen. Terwijl dit in de keuze voor een andere baan juist erg belangrijk is voor mensen. ,,Het werk kan ik wel, maar pas ik wel bij die organisatie?” Is een vaak gehoord argument voordat mensen een keuze maken. Dan wordt vaak gezegd, daar kom je maar op één manier achter. Door gewoon te beginnen. Maar is dat ook zo? Kun je niet aan de voorkant al veel meer laten zien waar de kracht zit van jouw organisatie. Hoe doen jullie dingen?
In wervingsteksten of vacatureteksten zie je vaak al wel de waarden van de organisatie terugkomen. Maar ik denk dat er dan vaak nog een stap ontbreekt. Namelijk een opvallende en overtuigende waarde claim op een unieke speciaal verpakte manier overbrengen richting jouw doelgroep. Al voordat ze met jouw vacatures in aanraking komen.
Dat is de kracht van een creatief concept: een creatief concept is dus een onderscheidend idee waarmee je de propositie van een organisatie weergeeft. Dit doe je in beeld en tekst richting de doelgroep. In dit geval dus een potentiële medewerker. Het dient dan als een kapstok om voor een langere periode jouw uitingen aan op te hangen.
Aan de hand van 3 voorbeelden laat ik zien dat een creatief concept hierin het verschil kan maken.
1. Actie in de zorg
Ook in de zorg is de vraag naar personeel hoog. Mensen hebben zorg nodig en de zorg heeft dus mensen nodig. Dat is wat Medi Interim erg raak naar voren heeft gebracht in het concept: “De zorg heeft je nodig”. Op de pagina vind je naast de onderstaande campagnevideo, persoonlijke verhalen en veel feitelijke kennis door cijfers weer te geven over de urgentie. Door het probleem zo concreet en beeldend neer te zetten, wordt er opgeroepen tot actie.
In dit creatieve concept is dus de urgentie centraal neergezet. Dit geeft naar mijn beleving sterkt weer wat er aan de hand is. Stel dat je erover nadenkt om in de zorg te gaan werken, zou jij je door dit concept dan meer geroepen voelen om in de zorgsector aan de slag te gaan?
Tekst gaat verder onder de video.
2. Een concept dat de beroepsgroep trots maakt
Voor sommige functies is werven extra lastig. Bijvoorbeeld omdat het om fysiek zwaar werk gaat. Dat geld ook voor stratenmakers. Dat was 40 jaar geleden al geen baan waar mensen voor in de rij stonden. Toch ben ik ervan overtuigd dat ieder beroep en iedere organisatie iets moois in zich heeft. Een reden waarom je er écht onderdeel van wil zijn. Mensen die het beroep uitoefenen weten zelf niet altijd goed te verwoorden wat die reden precies is. Maar door de juiste vragen te stellen, kun je ontdekken waar de sprankeling in hun ogen vandaan komt. Dat kan soms iets heel anders zijn dan direct werk gerelateerd.
Bij infrabedrijf Klink-Nijland in Raalte speelde dit ook. Er bleek uit de gesprekken een rode draad terug. Dat was muziek. De eigenaren bleken liefhebbers en sponsorden een groot blues festival, waren lid van Rock&Roll businessclub en in hun kantine hangen posters van rockartiesten. Kortom wanneer je bij dat bedrijf komt dan ademt dat muziek. Maar niet alleen bij de eigenaren, ook op de werkvloer zag je dit terug. Veel van de jongens die er werkten hadden iets met ‘piratenmuziek’. Ze hadden in elk geval vaak een piratenzender op staan of waren in sommige gevallen zelf zendpiraat in hun vrije tijd. Wanneer je dan ook nog eens gaat duiken in die wereld, dan blijkt dat er nauwelijks nummer over de stratenmaker te vinden zijn.
Het creatieve concept dat hier geclaimd wordt is muziek. Muziek is de rode draad en gaat over de manier hoe dit bedrijf haar werk voor elkaar krijgt. We maakten met de stratenmakers een nummer met een videoclip die op veel geheimezenders te horen is. Zie hieronder het resultaat:
Tekst gaat verder onder de video.
3. Werken bij defensie
Als laatste wil werken bij defensie noemen. Waar het vroeger ging om ‘je moet het maar aankunnen’ (geschikt / ongeschikt) gebruikten. Nu kiest defensie veel minder op de specifieke persoon. Maar op een veel meer laagdrempelige manier. Ze kiezen namelijk voor “Generatie D mensen zoals jij”. Dus veel meer voor iedereen. Hierdoor creëren ze ook nog een versterking van het ‘wij-gevoel’. “Jij kunt er ook bij horen” is de impliciete boodschap. Uiteraard is deze verschuiving noodzaak, door het breder neer te leggen. Maar desondanks denk ik dat dit ook weer een erg krachtig concept is waardoor mensen gaan nadenken. Zou het iets voor mij zijn?
Tekst gaat verder onder de video.
Alle problemen opgelost met een creatief concept?
Nee hoor. De sollicitanten zullen nu ook nog niet binnen stromen. Alle andere onderdelen zijn minstens zo belangrijk dat je die goed hebt staan. Opmaak vacaturetekst richting de doelgroep, de kanaalkeuzes waarop je gaat adverteren, de eigen wervingstools en site, de manier van opvolging van sollicitaties en natuurlijk de daadwerkelijke toepassing van het creatieve concept in al je uitingen. Maar dit alles begint met een sterk creatief concept. Daarmee krijg je aandacht en kun je je onderscheiden en net het verschil maken op al die andere punten die iedereen moet doen om personeel te werven.
Wil je zelf een creatief concept opzetten, maar vind je het moeilijk om de juiste dingen te doen? Dan kan ik je op weg helpen.