Bij goede voornemens denk je wellicht aan mensen die meer willen bewegen of minder willen drinken, maar in de praktijk alleen de eerste weken van het jaar naar de sportschool gaan of dat biertje laten staan. Als neuromarketeer ben ik dagelijks bezig met gedragsbeïnvloeding (van anderen), maar het is misschien nog wel leuker om op zoek te gaan naar manieren om je eigen gedrag te beïnvloeden. Gelukkig blijken er veel manieren te zijn om het nieuwe gedrag langer dan een paar weken vol te houden.
Ik deel er graag een paar om jou te helpen om je voornemens ook echt vol te houden:
Maak je doelen specifiek en haalbaar
Misschien heb je als voornemen om meer klanten te werven. Maar hoeveel moeten dit er zijn? Drie? Honderd? Of misschien wel duizend? En wanneer wil je dit bereikt hebben? Door voor jezelf concreet te maken wat je wil bereiken, wordt het ook realistischer om dat doel te kunnen bereiken.
Als je net als ik een internetbureau hebt, zou een goed doel bijvoorbeeld zijn om het komende jaar 10 nieuwe opdrachtgever te vinden die een professionele webshop willen laten ontwikkelen voor gemiddeld € 10.000 per stuk.
Ik heb daarbij gelet op het feit dat het doel ook haalbaar is. Zo lijkt het voor ons erg realistisch om 10 nieuwe klanten te werven. En het budget blijkt voor veel van onze bestaande opdrachtgevers acceptabel te zijn, dus dit geeft een goede indicatie voor nieuwe opdrachtgevers.
Lees ook: Van je bedrijf een merk maken: hoe storytelling juist werkt in het mkb
Maak het overigens ook niet te makkelijk voor jezelf. Als je halverwege februari jouw doel al hebt bereikt, lag de lat duidelijk te laag.
Breek je doel op in subdoelen
Aan het begin van het jaar vraag je je wellicht af hoe je aan 10 opdrachtgevers moet komen. Maar als je het opbreekt in 10 subdoelen van één webshop per maand (met uitzondering van de zomermaanden), wordt het al een stuk realistischer.
Lees ook: Nieuwe klanten werven? Zo kan het ook
Per maand kun je eenvoudig toetsen of je nog op schema loopt. En heb je het een maandje niet gehaald? Dan is het plan niet ineens mislukt, maar weet je dat je er volgende maand een schepje bovenop moet doen.
Verander je omgeving
Als je blijft doen wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg. Wil je wel aan de slag met het werven van nieuwe klanten, maar ontbreekt het je aan tijd? Zorg dat je bijvoorbeeld iedere dinsdagochtend vrij plant om hieraan te werken. En wordt je heel de tijd afgeleid door je telefoon en ga je daardoor toch andere dingen doen? Zorg dan dat die telefoon op dinsdagochtend een paar uur op ‘niet storen’ staat.
Deel je doel
Door je doel hardop uit te spreken en te delen met anderen, is de kans groter dat je je blijft inzetten voor het behalen van jouw doel. Vraag je collega’s of een medeondernemer of je jouw doel mag delen en ze bijvoorbeeld maandelijks een update mag geven. Reken maar dat jij, met het volgende update-moment in zicht, net een stapje extra zet om je aan je doel te houden.
Overweeg om je aan te sluiten bij een groep van mensen met soortgelijke doelen en deel je doel met hen. Grote kans dat je handige tips kunt uitwisselen of dat je elkaar scherp houdt.
Beloon jezelf
Als jij je inderdaad inzet om je doel te bereiken, dan mag dat absoluut beloond worden. Dat hoeven overigens geen grote beloningen te zijn. Geniet jij bijvoorbeeld van zo’n lekker belegd broodje bij de bakker? Spreek dan met jezelf af dat je er eentje mag halen als je jouw maanddoel hebt bereikt.
Je kunt zelfs overwegen om jezelf al te belonen als je bijvoorbeeld die dinsdagochtend écht goed bezig bent geweest. Je moet het voor jezelf tenslotte ook aantrekkelijk maken om het volgende week wéér te doen.
Misschien ben jij druk zat en zit je helemaal niet op nieuwe klanten te wachten. Wellicht zet jij je komend jaar in om eindelijk het personeelstekort weg te werken. Of misschien wil je wel nieuwe klanten, maar moet de orderwaarde omhoog. Kies vooral de voornemens waar jij voor warm loopt. Ter inspiratie heb ik een top 3 aan veel voorkomende zakelijke voornemens op een rijtje gezet:
Ik wil eenvoudiger/beter personeel werven
Ik wil mijn online aanwezigheid vergroten
Ik wil duurzaamheid en MVO beter integreren in mijn bedrijf
Het leuke is dat, ongeacht het specifieke voornemen dat je nastreeft, de weg ernaartoe begint bij de vraag waar jij met jouw organisatie voor staat. Zodra je die beantwoord hebt, weet potentieel personeel waarom ze voor jou zouden moeten kiezen, weet jij waarmee je jouw online aanwezigheid invulling gaat geven en besef je wat de beste manier is om jouw steentje bij te dragen aan duurzaamheid en/of MVO.
Heb je hulp nodig bij het beantwoorden van de vraag? Stuur gerust een berichtje via Linkedin. Mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar is namelijk om nog meer ondernemers te helpen bij het behalen van hun doelen.