Blog Jan van Nederveen
Waarom je er als ondernemer vaak alleen voor staat én wat je daaraan kunt doen
Jan van Nederveen wist na zijn corporate-ervaring dat hij een eigen onderneming wilde starten. Zijn ondernemersidee moest alleen wel nog vorm krijgen. Tijdens zijn zoektocht naar een eigen bedrijf sprak hij met relaties, bedrijfsadviseurs en natuurlijk ondernemers. En daar was plots dat ondernemersidee. In zijn blog vertelt Van Nederveen waarom een klankbord hebben voor ondernemers zo belangrijk is.
Het grappige is dat iedereen in zo’n situatie graag met je in gesprek gaat, maar al snel kwam ik erachter dat veel mensen dat vooral willen vanwege je ‘vorige’ functie. Niet erg, maar wel iets om je bewust van te zijn. Bewust dat dit in het ondernemerschap gaat veranderen. Desondanks zijn de vele gesprekken in het begin van je zoektocht een mooie kans om je ideeën te testen en je netwerk uit te breiden. En dat is hard nodig.
Toen ik – na mijn eerste mislukte ondernemingsavontuur – wederom op zoek was naar hét ondernemersidee, brak een fase van onrust aan: er moest toch iéts komen. Ik sprak veel met mensen en voelde me niet eenzaam. De mensen die ik sprak waren immers vriendelijk en gaven graag reacties op mijn ideeën en vragen. En toch miste er iets...
"Het werd me tijdens mijn zoektocht eens te meer duidelijk dat je er als (beginnend) ondernemer alleen voor staat"
Wat vinden we leuk, waar zijn we goed in?
Werkend voor een grote onderneming had ik altijd een volle agenda met veel ‘bila’s’, vergaderingen en workshops. Dat gaf structuur. Ik werkte met leuke mensen, dus ik had plezier in mijn werk én ik werd uitgedaagd. Uitgedaagd door collega’s, klanten, medewerkers en mijn bazen. Tegelijkertijd was er ook veiligheid; er was altijd wel iemand bij wie ik terecht kon als ik het even niet meer precies wist. Die volle agenda mis ik niet, de collega’s wel. Collega’s waarmee je plezier hebt, die je uitdagen en de waarheid vertellen als dat nodig is. Het werd me tijdens mijn zoektocht eens te meer duidelijk dat je er als (beginnend) ondernemer alleen voor staat.
In die periode sprak ik een paar keer met werkvriend en oud-collega Rob. Die gesprekken ontpopten zich tot een mooie voedingsbodem; we waren een klankbord voor elkaar, ondersteunend en uitdagend. Beiden wilden we - na lange en mooie corporate-carrières - iets zelfstandigs doen. In Buitenhuis, een mooi café precies tussen onze woonplekken in en op de fiets bereikbaar, gingen we samen op zoek. Wat vinden we leuk, wat willen we blijven doen en waar zijn we goed in?
Lees ook: Van corporate-carrière naar het vrije ondernemerschap: dit zijn de valkuilen
Van idee naar bedrijf
Ik realiseerde me dat mijn ervaring heel waardevol is. Twintig jaar leidinggeven aan grote units maakt al gauw dat je 'alles al een keer hebt gezien'. Vraagstukken op allerlei gebieden zoals organisatie, financiën, besluitvorming, samenwerking en stakeholders, zijn allemaal wel een keer langsgekomen. Net als de persoonlijke kant: ‘Waarom doe je wat je doet?’, ‘Klopt de balans in je leven?’ en ‘Waar wil je precies naartoe?’ Allemaal is het de revue gepasseerd. Deze ervaring wilde ik graag delen.
Ik kwam tot de kern. Het helpen van anderen om beter te worden is iets wat me energie geeft en waar ik blij van word. Rob kwam tot een vergelijkbare conclusie én de vraag hoe we dit van idee naar bedrijf kunnen brengen. Door er samen over te sparren, ontdekten we de bouwstenen van ons nieuwe bedrijf; met doorvragen en uitdagen van elkaar kregen we de ideeën echt scherp. Een klankbord vormen voor anderen op basis van onze ervaring was de conclusie. Anderen ondersteunen als dat nodig is, maar ook uitdagen als daar ruimte voor is. Hiermee zorgen dat ze er niet alleen voor staan. Caring en daring.
"Door samen te sparren, ontdekten we de bouwstenen van ons nieuwe bedrijf: met doorvragen en uitdagen van elkaar kregen we de ideeën echt scherp"
Sparren voor ondernemers: klankbord is belangrijk
De basis van het idee ontstond vanuit het inzicht dat een ondernemer er vaak alleen voor staat en daardoor wel iemand kan gebruiken als klankbord. Zelf breng ik veel ervaring mee en vind ik het prachtig om anderen te helpen beter te worden. Dat samen vormt het uitgangspunt voor een nieuwe dienst: Sparren voor ondernemers.
Het mooie is als alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Ineens zie je dingen scherp die je daarvoor nog niet zag. Als mentor voor startups deed ik al een tijdje wat we nu beschikbaar maken voor alle ondernemers. Ik ben een businesscoach voor ondernemers en zet niet alleen coachvaardigheden in, maar vooral ook mijn ervaring.
Lees ook: We durven weer te ondernemen: aantal nieuwe bedrijven op oude niveau
In een volgende blog zal ik uitleggen hoe we daar een onderneming van gemaakt hebben. Want geen enkele ondernemer hoeft er alleen voor te staan.
Jan van Nederveen
Managing director IMK
Jan van Nederveen is ondernemer en aandeelhouder in twee bedrijven samen met het IMK, het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf. Zijn bedrijven zijn gericht op het succesvoller maken van ondernemers. Daarvoor heeft hij ruim 25 jaar een prachtige corporate-carrière gemaakt bij onder andere IBM, KPN, Pon en Delta Lloyd.