Blog Kim Trotz
Zo kom je af van uurtje-factuurtje en bepaal je op de juiste manier jouw tarief
Als freelancer ben je elke dag bezig met het uitvinden van de vraag: hoeveel ben ik waard? Met het risico dat je je eigenwaarde laat afhangen van wat een ander je waard vindt. Na jaren werken op basis van uurtje-factuurtje ziet freelance-expert Kim Trotz dat projectprijzen gebaseerd op waarde en resultaat steeds meer de trend zijn. Een goed moment voor jou als freelancer om je eigen waarde eens onder de loep te nemen.

Foto: Shutterstock.
Binnen mijn platform The Freelance Qommunity is het de maand van jezelf ijzersterk positioneren. Want aan het begin van het jaar zijn de agenda’s nog relatief leeg en je hoofd dus ook. Nu kun je helder nadenken over wat je wil, waar je naartoe gaat en hoeveel je waard bent. In de Qommunity zitten experts zoals Digna Brand die workshops geven over het rekenen van projectprijzen in plaats van uurtje-factuurtje. In deze blog deel ik drie tips waarmee jij kan starten om op basis van waarde je prijzen opnieuw te bepalen.
Tip 1: Draai de vraag om. Van wat kost ‘t, naar wat levert ‘t op?
Oprah begint haar podcast Super Soul Conversations (tip!) altijd met de legendarische quote: “One of the most valueble thing you can give yourself is time.” Dus. Tijd is het meest waardevolste wat we hebben. Toen ik net begon, back in 2017 na 4 jaar lang werkervaring, rekende ik een vrienden-uurprijs als beginnend copywriter. Waarde? Geen idee wat het was. Ik was al blij met een klus! Note: dat was nog voor de tijd dat ik wist wat inkomstenbelasting was.
Maar ja, je tijd raakt een keer op en dan kom je erachter dat al die uurtje-factuurtjes niet altijd rendabel zijn. Business coach en ex-freelancecopywriter Digna Brand zegt hierover: ,,Het denken in uren is hardnekkig, maar op heel veel vlakken werkt de wereld gewoon zo. Je ruilt je tijd in om geld te verdienen.”
Maak businesscases van trajecten die je al eerder hebt gedaan. Meet bijvoorbeeld de waarde van het resultaat wat je hebt opgeleverd. Vraag altijd aan klanten of je na een project hun quote mag gebruiken voor je website, portfolio of LinkedIn.
Lees ook: Vijf tips om te besparen als ondernemer
Tip 2: Schat jezelf op waarde.
Jezelf inschatten op waarde: hoe dan?! Zelf ben ik copywriter en kan een goede tagline in 5 minuten opkomen op de fiets, maar het kan ook 3 dagen duren. Door jarenlange ervaring kan ik nu veel sneller werken, maar dat heeft ook tijd (en dus geld) gekost. Daarom reken ik nu op basis van projectprijs op basis van mijn eerdere ervaring met opdrachtgevers, dat kost me veel minder uren tellen. Expert Digna zegt hierover: ,,Ook straal je met een projectprijs meer ondernemersenergie uit, kan je huidige klanten vaak beter helpen en heb je zelfs meer tijd over om meer klanten naar je toe te trekken.”
Een goeie tagline is zo bedacht, maar de designer die "Just Do It" voor Nike heeft bedacht, kan dat in 3 minuten hebben verzonnen, maar het levert het merk al jaren miljarden op. Deze quote over het verhaal over Picasso sluit hier goed op aan:
“It always reminds me of the story about the woman who approached Picasso in a restaurant, asked him to scribble something on a napkin, and said she would be happy to pay whatever he felt it was worth. Picasso complied and then said, “That will be $10,000.”
“But you did that in thirty seconds,” the astonished woman replied.
“No,” Picasso said. “It has taken me forty years to do that.”
Lees ook: Workation: vijf tips om te werken vanuit het buitenland
Tip 3: Hoe kom je tot een projectprijs als die tijd geen factor meer is?
Komt Oprah weer invliegen: “When you undervalue what you do, the world will undervalue who you are.” Digna Brand adviseert in haar workshop: ,,Kijk wat je nodig hebt in je ideale situatie. Hoe ziet jouw ideale omzet per maand eruit en hoeveel projecten zijn daar voor nodig?” Met een projectprijs kun je duidelijk afkaderen waarbij je een klant kan helpen en kun je laten inzien hoeveel ze besparen. Ze kunnen geen reclamebureau betalen van 18k per maand, maar wel een freelancer. Je focussen op tijd, kosten en risico besparen: daar zwichten veel opdrachtgevers voor. Als je dat statement helder hebt, dan kun je de wereld aan.
Kim Trotz
co-founder van The Freelance Qommunity
Kim Trotz werd freelancer nadat ze voor twee jaar naar Verona verhuisde, maar miste de sociale aspecten van het werken met collega’s. Samen met zakenpartner Kiki Calis runt ze The Freelance Qommunity, om 'eenzame freelancer' te helpen aan een netwerk, kennis en klussen. Hun missie is freelancers aan elkaar te verbinden en samen impact te maken, zodat freelancen het leukste beroep van de wereld wordt.