Blog

Waarom je als ondernemer moet streven naar het Philipsgevoel

 
Patrick en Fay op de bus van Verspeek Patrick en Fay op de bus van Verspeek Foto: eigen beeld
Patrick en Fay op de bus van Verspeek Foto: eigen beeld
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Frederik Jacques Philips. Oftewel Frits Philips. Hij is er al bijna twintig jaar niet meer, maar zijn werkwijze leeft nog altijd voort. De Eindhovenaar creëerde een geliefd bedrijf. Voor iedereen. Dat klinkt als een logisch streven, maar lang niet iedere ondernemer besteedt er aandacht aan. Martijn Verspeek wél. In deze blog lees je wat dat oplevert.

Lees verder onder de advertentie

Wat ik dus graag binnen mijn bedrijf wil creëren, is dat oude ‘Philipsgevoel’. Ken je dat? Ik weet niet of hij het bewust deed, maar voor mijn gevoel wilde Frits Philips niet alleen zijn medewerkers aan het bedrijf binden. Hij mikte op het hele gezin. De kinderen én de vrouw, voor wie er vaak ook werk was. Philips was een community. Een dorp. Het had zelfs een eigen voetbalvereniging. Vaak was iedereen ontzettend betrokken bij deze werkgever.

Martijn Verspeek
Martijn Verspeek is de eigenaar van Installatiebedrijf Verspeek uit het Brabantse Valkenswaard. Met een opvallende kijk op zaken maakt hij er een sport van om zowel zijn fans (zo noemt hij zijn klanten) als zijn medewerkers gelukkig te maken. Puur ondernemen op basis van liefde en vertrouwen, noemt hij het.

Met zoiets zorg je ervoor dat het thuisfront van een medewerker enthousiast is over je bedrijf. En dát is wat wij willen. Want eerlijk is eerlijk; dit is lang niet altijd het geval. Overwerken? Een tegenvallende bonus? Allemaal de schuld van de werkgever, toch? Hoewel het gezin het bedrijf vaak helemaal niet zo goed kent, schiet het gevoel toch in het negatieve wanneer de werknemer eens chagrijnig thuiskomt.

Lees verder onder de advertentie

Voor mij is het dus een doel geworden om de vrouwen en kinderen van mijn mensen fan van Verspeek te laten worden. Dan krijg je dus een beetje dat Philipsgevoel. En dat begint zich ondertussen al heel aardig te ontwikkelen.

Vader en dochter ‘werken’ bij Verspeek

Bij ons werkt Patrick en die heeft het naar zijn zin bij Verspeek. Daardoor is hij een leuke papa en een leuke echtgenoot wanneer hij aan het einde van de dag de voordeur binnenstapt. Zijn dochtertje Fay is ook enthousiast. Ze is zelfs zó enthousiast dat ze mij een berichtje stuurde met daarin de vraag of ze ook bij ons kon komen werken. Fay is tien jaar oud, werkt twee uur per week bij Verspeek en pakt onder andere cadeaupakketjes in voor onze fans.

Lees ook: Waarom Martijn om één ster op Google vraagt: ‘Die zijn honderd procent eerlijk’

Lees verder onder de advertentie

Als ondernemers beseffen we niet hoeveel invloed we op de naasten van onze medewerkers hebben. Maar dat is echt zo belangrijk. Dat vind ik dus ook veel belangrijker dan die regel dat je officieel pas vanaf je dertiende mag werken. Als een kind als Fay nou graag een beetje wil helpen bij papa op de zaak? Ze doet echt geen gevaarlijk werk en verdient er ook nog een paar euro mee. Das veel beter dan de hele dag tiktokken.

En het gaat uiteindelijk dus helemaal niet om dat geld hè. Werken bij hetzelfde bedrijf als papa, dát is het! Ook Fay heeft nu werkkleding van Verspeek met op de borst haar eigen naam. Net zoals papa.

Lees hieronder verder.

Lees verder onder de advertentie

Het mooiste kwam laatst pas. Toen ze mij appte dat ze het heel erg tof zou vinden om met haar pa achterop de bus te staan. Samen op een foto. ‘Want ik werk eigenlijk ook bij jullie en als je dat doet, sta je achterop je bus.’ Super leuk idee toch!? Ze kon het amper geloven dat we dat gewoon gingen doen en Patrick vond het natuurlijk helemaal geweldig. Het ontwerp is inmiddels gemaakt en de carwrap staat gepland.

Als je jouw medewerkers vertrouwen geeft, krijg je dat dubbel en dwars terug

Martijn Verspeek Installatiebedrijf Verspeek

Weet je dat er heel veel bedrijven zijn die hun mensen liever niet in beeld brengen? Vaak is men bang dat ze alles moeten aanpassen zodra de werknemer vertrekt. Vind ik dus waardeloos! Dat is ondernemen vanuit angst. Het laat ook zien dat je geen vertrouwen hebt in je medewerkers. Geloof me: als je ze vertrouwen geeft, krijg je dat dubbel en dwars terug. Zet ze met kind en al achter op de bus. Zo creëer je het Philipsgevoel.

Lees verder onder de advertentie

Je medewerkers en gezinnen enthousiast maken voor je bedrijf

Ik heb het idee dat Patrick en Fay het fijn vinden om bij ons te zijn. Dit levert niet alleen werkplezier op, maar ook levensgeluk. Mark is een ander voorbeeld. Hij werkte twaalf jaar bij een ander bedrijf en kwam gewoon veel te vaak thuis met de pest in zijn lijf. Er was altijd wel gezeur tijdens de klussen. Afspraken werden niet nagekomen, de zaken waren slecht geregeld. Noem maar op. Ook hij: geen leuke vent voor zijn vrouw en kind.

Het oude Philipsgevoel. Zij heeft dat te pakken. Dat is toch goud?

Martijn Verspeek Installatiebedrijf Verspeek

Mark werkt nu een jaar bij ons, ervaart hoe fijn het is als dingen gewoon geregeld zijn en zijn vrouw Rachel is daardoor niet te houden. Het is weer gezellig met ‘m. Hij komt iedere dag om 16.30 uur thuis en is dan gewoon een toffe gast. Daar is ze zo blij mee, dat ze dagelijks in onze merchandise loopt. Puur met de hoop dat ze erop wordt aangesproken om vervolgens over Verspeek te kunnen vertellen.

Het oude Philipsgevoel. Zij heeft dat te pakken. En zeg nou eens eerlijk: om je medewerkers en hun gezinnen zó enthousiast te maken.. Das toch goud?

Lees verder onder de advertentie