Blog

Investeer wanneer anderen twijfelen: volg deze tips voor expansie in Duitsland

Afbeelding ter illustratie. Persoon komt niet in het verhaal terug. Bron: Shutterstock. Afbeelding ter illustratie. Persoon komt niet in het verhaal terug. Bron: Shutterstock.
Afbeelding ter illustratie. Persoon komt niet in het verhaal terug. Bron: Shutterstock.
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Een grote afzetmarkt met koopkracht, geografische nabijheid en een vergelijkbare cultuur. Een aantrekkelijke markt dus, helemaal wanneer je dit verbindt met de goede reputatie van Nederlandse producten en diensten.

84 miljoen potentiële klanten – derde economie wereldwijd

De doelgroep is groot: Duitsland heeft 84 miljoen inwoners. Neem je de DACH-regio (inclusief Oostenrijk en Zwitserland), dan kom je op meer dan 100 miljoen inwoners. Daarnaast heeft de doelgroep koopkracht. Duitsland is de grootste economie in Europa en de derde ter wereld. Bovendien hebben Duitsers oog voor Nederlandse innovatie. Nederland is hun derde handelspartner wereldwijd, met in de eerste vijf maanden van dit jaar een handelsvolume van ruim 90 miljard euro.

Kies een regio

Genoeg redenen om de Duitse markt te betreden. Maar waar begin je? Duitsland is qua oppervlakte tien keer zo groot als Nederland met veel regionale verschillen. Een groot aantal bedrijven start in het aan Nederland grenzende Noordrijn-Westfalen. Qua inwoneraantal en cultuur lijkt deze deelstaat het meest op Nederland en is daarmee een goed startpunt om product of dienst te testen voordat je Duitsland verder ingaat.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: 5 tips als je de Duitse markt wil bestormen

Pas je product of dienst aan op de Duitse markt

Toch zijn er nog regelmatig hobbels op de weg. Zo verschillen de regels in de bouw- en installatiesector nogal en zijn normen en voorschriften ondanks Europese regelingen nog niet overal dezelfde. Een voorbeeld uit de horeca is de Haagse beddengoedproducent Douxe Hotel Luxury. Zij kwamen erachter dat Duitse kussens een ander formaat hebben dan de Nederlandse. Aanpassing van hun producten was noodzakelijk om Duitse hotels het beddengoed te kunnen aanbieden.

Let daarnaast ook op het imago. Zo sloegen de warmtekussens van Stoov in Nederland snel aan als hip en duurzaam product. In Duitsland bestonden soortgelijke kussens al, maar hadden een stoffig imago en vooral bedoeld voor oudere mensen. Door de kussens met moderne prints te voorzien en de juiste marketingaanpak in te zetten, kregen ze voet aan de grond bij een jonger Duits publiek. Ook andere love brands zoals Swapfiets, Picnic en Coolblue boekten dankzij de juiste marketingstrategie succes bij de oosterburen.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Hoe economisch succes Duitsland ook voor ons bedrijfsleven kan werken

Inmiddels bewerken meer dan 4.000 Nederlandse bedrijven de Duitse markt met eigen vestigingen. Zo ook Hightechbedrijf Demcon uit Enschede. Zij namen mechatronica-specialist Systec uit Münster over als uitvalsbasis voor verdere groei in Duitsland. Op die manier win je meteen een klantenbestand en personeel dat de doelgroep en de weg naar nieuwe klanten kent.

Bouw naamsbekendheid op met de juiste naam

Dan heb je nog de bedrijfsnaam. De Duitse en de Nederlandse taal lijken veel op elkaar, de bedrijfsnaam is daardoor meestal ook geschikt voor de buurmarkt. Sommige kiezen een andere weg, zoals De Koffiejongens. Zij startten onder de naam The Blue Cycle in Duitsland. We zullen zien hoe dat uitpakt.

Lees verder onder de advertentie

Lees hieronder verder.

Het Eindhovense SendCloud heeft daarentegen een naam, die de dienst al bijna uitlegt. Het is Europa’s grootste aanbieder van software voor de verzending van pakketjes. De Engelse naam past dan ook in Duitsland goed bij de digitale dienstverlening.

Lees verder onder de advertentie

In het geval dat je bedrijf een voor Duitsers goed uitspreekbare en logische naam heeft, is het zaak aan de naamsbekendheid te werken. Zo heeft Efteling in Nederland een naamsbekendheid van bijna honderd procent en kunnen ze bij de marketing op het gevoel van Nederlanders inspelen. Bij het aantrekken van Duitse bezoekers is dat een heel ander verhaal – hen moet eerst uitgelegd worden wat Efteling is en wat er zo bijzonder aan is dat je heen zou gaan.

Bereid je voor en ga naar Duitsland

Ga dus vooral naar het buitenland en pak de kansen. Maar bereid je voor. Hiervoor is de Duitslanddag op 10 oktober in Amersfoort het perfecte moment. Met tips van experts, inspirerende best practices en vele contactmomenten met andere ondernemers. Mis het niet, “sei gierig!”

Günter Gülker

Directeur Duits-Nederlandse Handelskamer

Günter Gülker is directeur van de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK). De DNHK ondersteunt Nederlandse en Duitse ondernemingen bij hun activiteiten op de buurmarkt met en breed pakket van diensten en is met meer dan 1.500 ledenbedrijven De Duits-Nederlandse netwerkplatform.

Lees verder onder de advertentie