Blog Petra Lubbers

Betekent deze ontwikkeling het einde van de flitsbezorgers?

De lezers die mijn bevindingen volgen weten dat ik het niet zo heb op flitsbezorgers, zo begint Raad van Advies-lid Petra Lubbers deze blog. ,,Ze vervullen een gecreëerde behoefte, zorgen voor overlast en verbranden miljoenen marketinggeld die een betere bestemming verdienen."

Petra Lubbers | Raad van Advies 7 juni 2022

Flits bezorgers getir gorillas petra lubbers

Foto: Shutterstock

Petra Lubbers

Managing Director Tom Orrow

Petra Lubbers heeft bijna twintig jaar ervaring in media, advertising en e-commerce en is managing director en partner bij Tom Orrow, specialist in online platformen. Sinds 2019 is Lubbers lid van de Raad van Advies van De Ondernemer.

Ik was dan ook niet zo rouwig om het bericht te lezen dat flitsbezorger Getir wereldwijd bijna 4.500 van zijn personeelsleden gaat ontslaan, een aantal landen gaat verlaten en flink gaat bezuinigen op hun marketinguitgaven. Ook concurrenten Gorillas, Zapp en Flink zijn van plan een deel van hun personeel te ontslaan. Zijn dit de eerste tekenen van het einde van deze dienst voor de té luie consument?

Druk op flitsbezorgers

De flitsbezorgers met hun zogenaamde ‘darkstores’ staan al maanden onder druk. Gemeenten zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Leiden treffen maatregelen om ze uit de winkelgebieden te weren. De overlast van de bezorgers, de impact op het verkeer en het straatbeeld zijn onder andere aanleidingen van de maatregelen. In Den Haag worden zelfs alle bestemmingsplannen aangepast om dit in één keer mogelijk te maken. In Rotterdam poogde Getir nog een ‘charmeoffensief’ richting de stadsbestuurders door hun ruiten met kunstwerken van mensen met een beperking te versieren. Blijkbaar tevergeefs. Gemeenten hebben de lijn in het zand gezet.

Lees ook: Gas terug voor Getir, Zapp en Gorillas: kunnen steden flitsbezorging wel reguleren?

Parallel aan al deze bestuurlijke commotie proberen diverse supermarkten de samenwerking op te zoeken om hun bezorgservice óók te versnellen. De eerste was Jumbo met Gorillas. Het grote voordeel is dat supermarkten al lokaal gevestigd zijn, geen donkere winkelruiten kennen en voor weinig overlast zorgen. De acceptatie vanuit gemeenten is dan ook geen issue. Daarbij maakt Albert Heijn slim gebruik van al bestaande logistieke oplossingen zoals Thuisbezorgd en Deliveroo. Niet per se binnen 10 minuten, maar toch wel binnen 30 minuten. Een oplossing waar de nieuwe flitsbezorgers zeker concurrentie van (gaan) ondervinden.

Lokale concurrentie

En dan natuurlijk nog de lokale ondernemers. Zij zitten ook niet stil. Online bij hen bestellen kan in veel steden al via platformen zoals Lokaal Ideaal (waar ikzelf bij betrokken ben), Local Heroes of Peddler. Stuk voor stuk mooie initiatieven die met een ieniemienie fractie van de marketingbudgetten van de flitsbezorgers, voet aan de grond proberen te krijgen om zo ook de producten van de lokale ondernemers snel thuisbezorgd te krijgen. Oplossingen die duurzaam zijn en zorgen voor het behoud van het levendige karakter van een stad.

Naast de maatregelen van gemeenten, de supermarkten en lokale ondernemers die versneld de strijd aangaan, is er ook nog de druk van de moordende concurrentie van alle flitsbezorgers onderling. Want al die miljarden die in deze flitsbezorgers worden geïnvesteerd zijn erop gericht om die speler te zijn die straks overblijft en de markt kan pakken. Het is een race van de diepste zakken.

Lees ook: Turkse flitsbezorger Getir bindt in ons land strijd aan met Gorillas

Nu ook de inflatie toeneemt en de economische perspectieven verslechteren, zie je dat de flitsbezorgers pas op de plaats maken. Maar wordt dit wel een pas op de plaats? Als er minder marketing komt, minder kortingsacties, minder bezorgers, meer concurrentie vanuit supermarkten en lokale ondernemers, is het dan niet binnenkort gewoon klaar met al dat geflits?

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws