Blog Petra Lubbers

Schaam je, (voor) Booking.com

Booking.com heeft het voor elkaar. Na jaren bouwen aan een fantastisch platform begint nu ook, na eerder de muitende hotellerie, de consument het merk de rug toe te keren. Steun trekken van de overheid gaf al meer dan opgetrokken wenkbrauwen, maar nu ook de directie zichzelf bonussen uitkeert, is de maat vol voor menig Nederlander. Je kan bijna niet meer zonder schroom een hotel boeken via Booking.com. De merkschaamte is daar.

Petra Lubbers | Raad van Advies 3 juni 2021

Laatste update: 5 juni 2021 10:45

Booking com expo web summit 2019 cc flickr

Beursstand van Booking.com op Web Summit 2019, toen de wereld er nog heel anders uitzag. Foto: Flickr/CC

In mijn eerdere baan als uitgever van het blad Privé had ik regelmatig te maken met een grote hoeveelheid lezers die verklaarde dit roddelblad enkel en alleen bij de kapper te lezen. Als dat werkelijkheid was geweest zat 20 procent van Nederland continu bij de kapper. Nee, natuurlijk werd het blad gewoon goed gekocht, maar ervoor uitkomen dat je dit tijdschrift las kwam regelmatig met een dosis schaamte.

Merken met schaamte-connotatie

Zo kennen we natuurlijk meer merken die een schaam-connotatie hebben. Voor de hand liggend zijn de merken die dit vanuit hun product meenemen, denk aan Pabo met hun discrete post of Lactacyd die het maar over de Ph-balans en intieme zone heeft in plaats van het beestje bij zijn naam te noemen.

UPDATE: Booking.com gaat coronasteun terugbetalen na ophef over bonussen

Of schaamte voor merken die binnen sommige doelgroepen ‘not done’ zijn: ,,Nee, ik kom nooit bij de McDonald’s, bah.” En ondertussen stiekem door de McDrive gaan en hopen dat niemand je ziet. Of de schaamte van sommigen om het op feestjes te hebben over de auto waar ze in rijden. ,,Nee, deze Mitsubishi? Die heb ik enkel voor de lage bijtelling.”

Milieucrimineel en belastingontwijking

Autoschaamte, vliegschaamte, Booking.com-schaamte, Amazon-schaamte. Als consument durf je eigenlijk in deze tijd geen vliegticket meer te boeken. Je bent dan praktisch een milieucrimineel. Een hotel boeken bij Booking.com? Hm, doe maar even niet. En zelfs een order plaatsen bij Amazon, die bekend staat om hun slecht werkgeverschap en belastingontwijking, gaat met een portie schroom. Als consument sta je steeds vaker te dubben of het gemak en de goede prijs die je bij diverse merken krijgt, wel opweegt tegen het ongemakkelijke gevoel dat zo'n merk veroorzaakt.

"Als consument durf je eigenlijk in deze tijd geen vliegticket meer te boeken, want je bent dan praktisch een milieucrimineel"

Petra Lubbers, managing director Tom Orrow

Tegengeluiden als Moonback en Reflower

Gelukkig is er steeds meer tegengeluid. Denk aan nieuwe initiatieven zoals Beterboeken (nu Moonback) als reactie op Booking.com, Lokaal Ideaal als antwoord op de grote spelers in e-commerce, Zoomen in plaats van vliegen. Reflower in plaats van Bloomon.

Merkschaamte mag er zeker zijn. Vooral als je Privé of Pabo bent. Maar twijfelt een klant om bij je kopen omdat je in hun ogen niet correct handelt, of dat je branche onder vuur ligt, kom in beweging. Doe er wat aan. Zorg dat de consument met trots over jouw merk blijft vertellen! Zoals ik dat altijd over het tijdschrift Privé blijf doen.

Petra Lubbers Tom Orrow Raadvan Advies

Petra Lubbers

Managing director Tom Orrow

Petra Lubbers heeft bijna twintig jaar ervaring in media, advertising en e-commerce is managing director en partner bij Tom Orrow, specialist in online platformen. Sinds 2019 is Lubbers lid van de Raad van Advies van De Ondernemer.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws