Blog

Singlesday of Black Friday? ‘Altijd weer die strijd om aandacht van de koper’

 
Singlesday vs Black Friday: hoe beide shoppingfenomenen strijden om aandacht van de consument. Shutterstock
Shutterstock
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Er was nimmer sprake van een echte liefdesverhouding; Singlesday en Nederland. Het shopping-fenomeen uit China sloeg nooit serieus aan en dit jaar is het al helemaal stil rond 11 november. Gaat Black Friday het dan toch winnen? Retailexpert Cor Molenaar neemt beide koopjesevents onder de loep.

Lees verder onder de advertentie

Cor Molenaar

Consultant/hoogleraar

Adviseur van veel bedrijven op het gebied van marketing en technologie. Onderzoekt de reden van veranderingen en de invloed op het koopgedrag. Technologieën zijn hulpmiddelen om beter in te spelen op wensen van klanten. Visie en onderzoeken worden gedeeld bij lezingen, in de blogs en artikelen op De Ondernemer en op het nieuwe platform Retailwereld.nl.

Cor Molenaar.

Singlesday

Singlesday is in China groot geworden door Alibaba, de online webwinkel. China heeft in het verleden jarenlang een eenkindspolitiek gehad. Ouders gaven toen de voorkeur aan een jongetje in plaats van een meisje. In deze periode werden er 120 jongens geboren op 100 meisjes. Maar kinderen worden groot en waar vinden al deze Chinese jongeren nu een partner? Niet dus.

Lees verder onder de advertentie

Het aantal meisjes is nog steeds veel minder dan het aantal jongens. Er werd zelfs al gesproken over polygamie, maar daar hebben de vrouwen toch niet zo’n zin in. Juist het grote aantal vrijgezellen in China leidde tot het idee van Singlesday op 11 november, oftewel op 11.11.11. Je kon cadeaus aan een vrijgezel geven, maar ook jezelf belonen met een cadeau voor je vrijgezellen bestaan. Daarnaast zijn er ook veel vrijgezellenfeesten en andere sociale bijeenkomsten. Cadeaus en feesten, vier het vrijgezellen bestaan, je hebt immers geen keuze.

Black Friday

Maar Nederland en trouwens de westerse wereld, is anders. De demografie is evenwichtiger en ons sentiment is ook anders, daarnaast mag het een festive season zijn maar zoveel feesten: Singlesday, Black Friday, Sinterklaas, Kerstmis en Nieuwjaar, het kan niet op. We zien dan dat Singlesday en Black Friday vechten om aandacht van de winkelier en van de consument. De cadeaus van Singlesday versus de kortingen van Black Friday.

Black Friday is begonnen in Amerika als dag na Thanksgiving Day. Thanksgiving is een dag van de familie. Iedereen komt bij elkaar en reist terug naar zijn roots of naar vrienden en familieleden. Een groot feest. Daarbij, als we toch bij elkaar zijn en vrolijk, kan er altijd wel iemand op de kinderen passen en kunnen volwassenen naar de winkels gaan om kerstinkopen te doen. De winkelstraten zagen zwart van de mensen. Zo was het al decennialang, totdat Amazon.com doorbrak.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: ‘Waarom moeten de retail en het mkb kapot?’

Nu is het nog steeds een groot koopfeest met aanbiedingen, feestelijke straten en veel kopers, maar nu vaak met kinderen. Het is steeds meer een ‘kijken-kijkendag’ geworden in de winkels en bestellen op internet. Een krachtige symbiose tussen online en offline. Direct bestellen via je smartphone in de winkel en thuis laten bezorgen, of wachten tot maandag en dan vanaf je kantoorcomputer bestellen (Cyber Monday). Laat de festive season maar beginnen.

Nederland en Black Friday

Ook in Nederland sloeg Black Friday aan en is nog steeds een feest van winkelen met korting, van gezelligheid in de winkelstraat. Het begon op internet, bij Amazon.com, maar werd al snel opgepakt door bol.com, Coolblue en andere online aanbieders. Maar ook de fysieke winkels zagen dit feestje wel zitten.

Lees verder onder de advertentie

Fysieke winkels halen toch een 70 procent van de omzet in het vierde kwartaal. Hier wordt op ingekocht. Als de omzetten tegenvallen blijft de retail met een te grote voorraad zitten, wat geld kost en onzekerheid of het nog te verkopen is. Hoe eerder de voorraad slinkt en hoe eerdere er dus geld in het laatje komt, hoe beter voor de winkels. Juist dit is een belangrijk aspect van Black Friday. Door de snelle voorraadreductie en door de snelle stijging van cash, vermindert het voorraadrisico, maar hebben winkels ook geld om nieuwe voorraden te kunnen kopen of te betalen voor de collectie van het volgende (lente)seizoen.

Lees ook: Meer bedrijven keren zich af van Black Friday: ‘Overconsumptie past niet meer in deze tijd’

Het feestje van de retail

Juist omdat webwinkels en winkels nauw kunnen samenwerken, moet het weekend van Black Friday (24 november dit jaar) een kopersfeest worden. Speciale aanbiedingen, speciale producten; horeca en winkels zorgen voor een feest (winkel)straat.

Lees verder onder de advertentie

Online ondersteunt dit feestje. Het sentiment is gezellig en positief, een geweldig begin van de festive season, met dank aan Amerika. De kerstmarkten, de oliebollen en appelflappen naast de chocoladeletters en chocolademelk. Dit hebben wij nodig in deze onzekere en lastige tijd. Even weg van de dagelijkse beslommeringen. Daarom zal Black Friday wel overleven, maar Singlesday zal het niet gaan maken in Nederland.