Blog Thijs van Dijk

Marcom-strateeg biedt hulp aan: let's go social media, Pieter Omtzigt

Marketingcommunicatiestrateeg Thijs van Dijk biedt de politiek zijn kennis en netwerk aan, maar voor de komende verkiezingen exclusief aan Pieter Omtzigt. In deze blog beschrijft hij waarom én waar voor de nummer 2 van de CDA-lijst 'de kansen liggen op nog meer voorkeurstemmen'.

Van onze redactie 17 februari 2021

Pieter omtzigt verkiezingen toeslagenaffaire cda

Foto's: ANP.

‘Pietertje, kom maar efkes wisselen jongen, goed gedaan Pieter, gaat steeds beter’. Wie kent ‘m niet, de legendarische campagne van Calvé Pindakaas waar Pieter van den Hoogenband stuntelend over het voetbalveld loopt, maar een veel betere zwemmer blijkt te zijn dan voetballer. Met de bekende slogan: ‘Haal eruit wat erin zit’.

Hoewel de vergelijking niet recht doet aan zijn enorme staat van dienst, doet het mij toch denken aan Pieter Omtzigt. Als Twentse terriër heeft hij onder meer de toeslagenaffaire in de openbaarheid weten te krijgen, wat leidde tot de val van het kabinet. Zomaar twee andere wapenfeiten die minder bekend lijken, maar alles zeggen over de mens én politicus Omtzigt. In 2013 werd hij door de Raad van Europa benoemd tot rapporteur afluisteren en klokkenluiders. Sinds 2015 probeert hij te achterhalen welke Nederlanders (of hun nabestaanden) van de Duitse overheid nog steeds een pensioen genieten omdat ze tijdens de Tweede Wereldoorlog in Duitse krijgsdienst hebben gezeten en over die toelage geen belasting betaalden.

Pieter is een man naar mijn hart. Hij durft in alle oprechtheid te zeggen waar het op staat en is voor mij de eerste politicus die zelfkritisch is en zich kwetsbaar durft op te stellen. Ik begrijp dat hij ook fel en eigenzinnig kan zijn; mag, kan, prima.

Pieter is namens het CDA sinds 2003, met een korte onderbreking in 2010, lid van de Tweede Kamer. Bij vorige verkiezingen stemde ik nooit CDA maar net als mijn ouders VVD, en als ondernemer is dat op een enkele uitzondering daargelaten, zo gebleven. Maar 2021 wordt het jaar van de verandering. Mijn stem gaat naar Pieter Omtzigt en ik heb het sterke vermoeden dat met mij vele, vele anderen hun voorkeurstem ook op hem gaan uitbrengen. Zou volkomen terecht zijn.

Lees ook: Verkiezingsuitslag: VVD wint, D66 met stip op twee

Ik heb mij in podcasts van De Ondernemer al eens eerder uitgesproken over communicatie en politiek, onder meer over de corona-persconferenties. Het is mij allemaal te traditioneel (televisie), er zijn betere manieren om meer doelgroepen te bereiken (social media).

Pieter Omtzigt for president

Ja, ik sla Wopke Hoekstra, lijsttrekker van het CDA, in mijn blog over. Ik zie juist Pieter Omtzigt als potentiële kandidaat voor het premierschap, de nummer 2 van de CDA-lijst dus. Om groot te dromen, om ons samen uit deze crisis te kunnen investeren is innovatief leiderschap nodig. Dat zie ik in Pieter. En om die grote droom te realiseren - en vanaf nu richt ik mij tot Pieter zelf - heb je snel een goede, sterke, onderscheidende verkiezingscampagne nodig. En daarbij wil ik je als marketingcommunicatie-expert graag helpen.

Hoe gaan we dat aanpakken? Je staat van dienst alleen al gaat heel veel doen, maar ik ben er van overtuigd dat er meer kan. Wat ik mis is een strategische aanpak in PR en media, en zichtbaarheid op social media.

Pieter omtzigt cda verkiezingen toeslagenaffaire

Let's go social media, Pieter

Begin op Instagram. Het heeft Diederik Gommers ook geen windeieren gelegd om zijn account te openen op Instagram en campagne te voeren samen met Famke Louise om het coronabewustzijn bij jongeren te vergroten. Hij heeft inmiddels al bijna 479.000 volgers en dat staat nog in schril contrast met jouw 4900 volgers. Maar ook op Linkedin liggen kansen, onder meer om letterlijk in gesprek te gaan met mogelijke kiezers. Let’s go social media, Pieter.

Dus we beginnen met een social mediastrategie, maar daar stopt het niet. Natuurlijk vergeten we traditionele media als TV, radio en dagbladen niet, want die zijn nog altijd zeer effectief om jouw boodschap over te brengen, maar die media zijn vooral eenrichtingsverkeer. Je kunt niet in gesprek met kiezers en daar ligt juist jouw kracht, dus focus je op media waar interactie mogelijk is.

Het gaat allemaal om de juiste balans in jouw PR-en mediastrategie. Haal eruit wat erin zit, zoals in de reclamecampagne met die andere Pieter. Ik bied graag vrijblijvend mijn diensten aan.

Thijs vandijk raad advies column

Thijs van Dijk

Marketing Communication & More

Thijs van Dijk is marketingcommunicatiestrateeg bij Marketing Communication & More. Hij heeft eerder voor verschillende mediabureaus en digitale bureaus gewerkt, en diverse grote merken als G-Star Raw en Hunkemöller.

Thijs is een van de stemmen van de populaire podcastserie Bakkie Media en lid van de Raad van Advies van De Ondernemer.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.